Renovera motor. Vad ska jag byta?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
PMU-Jocke
NA-Poster
Bilmodell: Porshe 944 -85b
Årsmodell: 1985B

Renovera motor. Vad ska jag byta?

#1 Post by PMU-Jocke »

Tja.

Jag är helt ny på forumet och efter att ha läst en en inlägg verkar det som att man kan få bra tips härifrån.

Nu är det så att jag har en 944 som har fungerat skitbra tills förra sommaren. Körde på motorvägen och helt plötsligt försvann oljetrycket och det började banka som F-n från motorn. Stannade omedelbart och bogserade hem bilen. När bilen svalnat kollade jag stickan o slog på olja så att nivån var okej. Startade och då fanns inga oljud. Däremot såg jag vart det läckt olja. Rev ner så mycket jag kunde utan o lyfta toppen för o byta så många packnignar som möjligt när jag ändå var igång. När allt var klart och jag var stolt som F-n o skulle provstarta tickade det så in i helvete från ventilerna. Eftersom jag haft lyftarna borta trodde jag att oljetrycket inte hunnits bygga upp i dem. Exprimenterade som F-n med det. Lät bilen gå en stund men det blev ingen förändring. Hade fått tag i 8 begangnade provade byta men lät likadant. Efter ett tag började det även knacka från underdelen av motorn. Misstänker att det är något lager som e skrot så därför ska jag lyfta ur motorn för en rejäl renovering.

Undrar nu vad ni hade gjrot med motorn i min sitiuation. Tänkte byta vev o ram lager o alla packningar. Men vad ska jag göra åt ventilljudet? Alla tips uppskattas.

Dirfors
S-Poster
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984

Re: Renovera motor. Vad ska jag byta?

#2 Post by Dirfors »

Detta låter väldigt likt mitt problem. Ser fram emot svar på din fråga :)
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

bergodalvana
Addict
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#3 Post by bergodalvana »

Rent spontant låter det som oljepumpen som spökar. Det hade nog varit det första jag kollat.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#4 Post by Pär Hylander »

PMU-Jocke wrote:
Undrar nu vad ni hade gjrot med motorn i min sitiuation. Tänkte byta vev o ram lager o alla packningar. Men vad ska jag göra åt ventilljudet? Alla tips uppskattas.
Eftersom det börjat låta illa i bottendelen av motorn så är det ju inte alls säkert att det räcker med lagerbyte. Vevens ytor kan ju ha fått stryk, så dom behöver inspekteras och mätas (med mikrometer)
Pär Hylander

Yamathan
NA-Poster

#5 Post by Yamathan »

Hett tips...

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18460074" onclick="window.open(this.href);return false;

Blir garanterat billigare än att riva..

PMU-Jocke
NA-Poster

#6 Post by PMU-Jocke »

Jo visst kan köpa en motor för 10 papp. Inte garanterad att den funkar heller. Stämmer ju klart att veven kan tagit stryk. Har så satans mycket reservdelar liggandes. Vet inte hur mycket av dem som är okej. Har två vevar och två kamaxlar. Ut över dem som sitter i bilen. Kolvar till förbanelse. Extra block, topplock. Faktiskt så är jag sugen på att ta reda på vilka av mina delar som är i bäst skick, köpa på mig nya lager o packningar. Skönt o veta att allt är nytt och fräscht. Hur mäter jag upp allt med mikrometer då? Mäter jag alla lager ytor med mikrometer på flera olika ställen på vaje lager yta då? Skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag kontrollerar block, vev, kolvar och oljepump och vad jag bör tänka på.

Pär Hylander
Raceputte

#7 Post by Pär Hylander »

PMU-Jocke wrote:Jo visst kan köpa en motor för 10 papp. Inte garanterad att den funkar heller. Stämmer ju klart att veven kan tagit stryk. Har så satans mycket reservdelar liggandes. Vet inte hur mycket av dem som är okej. Har två vevar och två kamaxlar. Ut över dem som sitter i bilen. Kolvar till förbanelse. Extra block, topplock. Faktiskt så är jag sugen på att ta reda på vilka av mina delar som är i bäst skick, köpa på mig nya lager o packningar. Skönt o veta att allt är nytt och fräscht. Hur mäter jag upp allt med mikrometer då? Mäter jag alla lager ytor med mikrometer på flera olika ställen på vaje lager yta då? Skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag kontrollerar block, vev, kolvar och oljepump och vad jag bör tänka på.
Hej.

Var du mäter och hur du ska mäta framgår av verkstadshandboken. Kontakta patand för tips hur du enklast får tag i den infon.

Ska du mäta cylindrarna så behöver du en hålindikator, men den kanske du kan låna eller hyra ngnstans, för såna använder man nog bara när man ska mäta cylindrar (framförallt hur ovala dom är)

Du ska nog skaffa nya kolvringar också

Vill du avyttra en schyst kamaxel så kan jag vara intresserad om det är en sån som ger lite roligare kamtider till min 951:a
Pär Hylander

PMU-Jocke
NA-Poster

#8 Post by PMU-Jocke »

Okej. Tack så mycket. Får dra iväg ett pm till honom.

Angående kamaxlarna så vet jag bara att alla är sådana som sitter orginal i 944 från 85. Om det gör nån nytta på din bil har jag ingen aning om. Som du säkert förstår vill jag inte göra mig av med nånting innan min egen bil går som den ska igen. Men sen säljer jag mer än gärna delar till dig.

PMU-Jocke
NA-Poster

#9 Post by PMU-Jocke »

Jag har kommit så långt att motorn är beredd att lyftas ut. Vad jag förstått så måste motorn fram så att transaxlen inte är instucken i motorn längre och sen ner eller upp. Hade varit jätte smidigt att dra transaxlen bakåt så att man slipper dra fram motorn. Känns inte som att det finns så hemskt mycket space till det. Undrar ifall ända sättet att dra transaxlen bakåt är att dra med sig hela växellådan?

bergodalvana
Addict
Telefon: 0761361306
Årsmodell: 1986

#10 Post by bergodalvana »

PMU-Jocke wrote:Jag har kommit så långt att motorn är beredd att lyftas ut. Vad jag förstått så måste motorn fram så att transaxlen inte är instucken i motorn längre och sen ner eller upp. Hade varit jätte smidigt att dra transaxlen bakåt så att man slipper dra fram motorn. Känns inte som att det finns så hemskt mycket space till det. Undrar ifall ända sättet att dra transaxlen bakåt är att dra med sig hela växellådan?
Du måste ta ur kylaren och sen dra fram motorn.
Antingen lyfter du motorn eller tar så tar du ner motorn under bilen. Efter att tagit ur motorn 6 ggr bara denna sommar kan jag säga att det är släppa ner motorn.
Lycka till.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

PMU-Jocke
NA-Poster

#11 Post by PMU-Jocke »

Okej. Är det hemskt mycket svårare att lyfta uppåt? Läget är så att jag har ett pyttelitet garage där jag förvarar bilen och nu när jag ska lyfta ut motorn har jag bilen utomhus under tak. Vem som hellst kan ta sig dit och vandalisera min bil. Tänkte lyfta ut skiten fort som F-n o bogsera tillbaka min bil(utan motor). Vill inte skruva loss mer än nödvändigt av framvagnen eftersom jag måste sätta tillbaka den direkt igen. Antar att det bara är till att prova. :#944burn:

Sluggen
S2-Poster

#12 Post by Sluggen »

Skruva loss framvagnen direkt oavsett åt vilket håll du tar ur motorn, går faktiskt snabbt och sparar dig massa svordomar o tid innan du inser att du måste ta bort framvagnen i alla fall....

Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

PMU-Jocke
NA-Poster

#13 Post by PMU-Jocke »

Mm lossade på framvagnen och släppe ner den. Lät den hänga kvar i fjäderbenen. Gick skitbra. Tack för tipsen

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#14 Post by patand »

PMU-Jocke wrote:Mm lossade på framvagnen och släppe ner den. Lät den hänga kvar i fjäderbenen. Gick skitbra. Tack för tipsen
Precis så ska man göra. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply