Svårstartad S2

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
nylen
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2007-05-31 19:26:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Svårstartad S2

#1 Post by nylen »

Har en 944S2 som är lätt att starta när den är kall men hopplöst svårt då den är varm. Är det fel på någon sensor/givare??

Bengt
Bengt Nylén

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Svårstartad S2

#2 Post by maverick »

nylen wrote:Har en 944S2 som är lätt att starta när den är kall men hopplöst svårt då den är varm. Är det fel på någon sensor/givare??

Bengt
Backventilen som förhindrar att soppan rinner tillbaka och stannar i fuelrailern/spridarna?

Vet inte var den sitter eller liknande, jag har bara hört att flera har haft samma problem på forumet.
MVH//Per

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Svårstartad S2

#3 Post by Maxx »

Svårstartad på vilket sätt? Kan du beskriva vad som händer när du försöker starta den varm?

Min S2 vägrade starta pga att DME-relät var dåligt. Startmototorn gick runt men inget mer hände oavsett vad man gjorde. Nytt relä löste problemet.

Min nuvarande 968 cs är ibland svårstartad varm men den går runt ungefär som att det inte finns någon kompression vilket beror på två småläckande spridare, så lite lätt tryck på gasen eller tålamod gör att den startar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

nylen
NA-Poster
Posts: 19
Joined: 2007-05-31 19:26:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Re: Svårstartad S2

#4 Post by nylen »

Svar till Maxx. Den hörs som om den nästan skulle gå igång. Startmotorn drar febrilt och motorn vill liksom inte tända till ordentligt. Än har den till slut gått igång varje gång men det är enerverande. Det kan ta en 10-20 sek vilket känns som en evighet. Dessutom är det så att bilen används bara för race och har ett litet racebatteri vilket gör att man kan inte köra runt med startmotor hur länge som helst. Racebatteriet är fullladdat och ger bra kraft. Ligger bakom passagerarstolen med 35 kvmms matning.
Det är lite jobbigt att vara osäker på om bilen startar när man får klarsignal att rulla ut från depån.
Bengt Nylén

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Svårstartad S2

#5 Post by Mårten »

nylen wrote:Svar till Maxx. Den hörs som om den nästan skulle gå igång. Startmotorn drar febrilt och motorn vill liksom inte tända till ordentligt. Än har den till slut gått igång varje gång men det är enerverande. Det kan ta en 10-20 sek vilket känns som en evighet. Dessutom är det så att bilen används bara för race och har ett litet racebatteri vilket gör att man kan inte köra runt med startmotor hur länge som helst. Racebatteriet är fullladdat och ger bra kraft. Ligger bakom passagerarstolen med 35 kvmms matning.
Det är lite jobbigt att vara osäker på om bilen startar när man får klarsignal att rulla ut från depån.
Prova med ett annat batteri, Jappe hade stora problem med att få igång sin bil igår med ett litet racebatteri, tydligen hade Rikard oxå haft likartade problem med sin bil. Rikard hade dumpat sitt racebatt och satt i ett litet (44Ah) "standardbatteri" istället...

På turbon finns en tempsensor som skall ge signal om varm/kall motor och därmed soppatillförsel etc. Kan tydligen vara ett problem. Finns denna på S2-motorn oxå så kolla denna.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Svårstartad S2

#6 Post by Maxx »

Mårten wrote:
nylen wrote:Svar till Maxx. Den hörs som om den nästan skulle gå igång. Startmotorn drar febrilt och motorn vill liksom inte tända till ordentligt. Än har den till slut gått igång varje gång men det är enerverande. Det kan ta en 10-20 sek vilket känns som en evighet. Dessutom är det så att bilen används bara för race och har ett litet racebatteri vilket gör att man kan inte köra runt med startmotor hur länge som helst. Racebatteriet är fullladdat och ger bra kraft. Ligger bakom passagerarstolen med 35 kvmms matning.
Det är lite jobbigt att vara osäker på om bilen startar när man får klarsignal att rulla ut från depån.
Prova med ett annat batteri, Jappe hade stora problem med att få igång sin bil igår med ett litet racebatteri, tydligen hade Rikard oxå haft likartade problem med sin bil. Rikard hade dumpat sitt racebatt och satt i ett litet (44Ah) "standardbatteri" istället...

På turbon finns en tempsensor som skall ge signal om varm/kall motor och därmed soppatillförsel etc. Kan tydligen vara ett problem. Finns denna på S2-motorn oxå så kolla denna.
Tempsensor har väl "alla" bilar, men den är väl bara för kallstarter?

För klent/defekt batteri kan ju definitivt vara en orsak. Du kanske kan låna ett batteri och teststarta när bilen är varm? Fast är det batteriet som inte har kräm nog så borde inte bilen starta efter 10-20 sek.

Ånglås någonstans i bränslesystemet kanske? Mäta upp så att bränsletrycket är som det ska kanske kan vara en idé? Kontrollera och mäta upp spridarna?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Svårstartad S2

#7 Post by 944_Driver »

Jag skulle också börja med att mäta bränsletrycket när motorn är avstängd. Om batteriet var svagt borde det vara större problem när motorn är kall.

Ett annat test kan ju vara att tvångsköra bränslepumpen en minut innan nästa varmstart, kanske det kan 'blåsa bort ånga' ur systemet så den sedan startar normalt? Hjälper det så vet du ju att det är nått fel på backventil eller regulator.

Brorsans 325 E30 hade samma problem och min 735 E32 hade det någon gång ibland, vi orka aldrig felsöka eller fixa det på någon av vagnarna... ;)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]