Breda däck alltid bättre?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Breda däck alltid bättre?

#1 Post by Henka_E »

En gammal sanning är ju att alltid maxa däckbredd - dvs om reglementet ger utrymme, klappa på med så mycket gummi du kan. Men är det alltid så?

I Roadsport C får jag köra med medelbredd 260mm med min bil. Just nu kör jag med 224/245. Kommer jag tjäna på att gå upp till bredare sulor? Min tanke var att byta till 17" för att få styvare däcksidor, och då kan jag ju byta till tex 235 fram och 255 bak - men jag har ju inge pulver i pannrummet... Är lite rädd att de ska rulla tyngre och, med ökad fälgvik, ha ett högre tröghetsmoment - alltså, det går tyngre att accelerar dem också. 255 runt om skulle inte vara problem - 275 bak och 245 fram skulle också funka...men på en C-bil?

Vinner jag så mycket i kurvorna att det inte spelar nån roll på raken?

Sen vet jag inte hur mycket jag tror på eget mitt resonemang. Däcken väger lika, kring 10kg, och när det gäller fälgar så är det runt 2-4kg upp i vikt per hjul. Det är inte såå mycket ändå... Tyvärr åker jag på spacers också, men de har ju så liten radie så den roterande massan är försumbar... Hur mycket tyngre rullar ett 255 än ett 245? Måste ju vara minimalt? Och hur mycket gör ett par kilon i fälgvikt egentligen?

Sen är det ju också såhär... Enligt Michelin tabellen för MPSC

Jmf man 225x50/16 med motsvarande 17", dvs 225/45/17 så har 16" bredare sektionsbred - 242 mot 234 för 17" - jag tappar alltså gummi i backen... Alternativt, jag måste ha 235 för att få en ökning i sektionsbredd.

Sen lurar jag på en annan sak. Att gå ner i profil på framdäcken. Kan ju gå ner från 50- till 45-profil. De blir styvare... Men blir de snabbare??

Så.... Många olika funderingar. Har ju inga direkta "problem" idag, men det är ju kul att fundera över vad man kan göra för att få lite snabbare mtrl.

xanlar
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Breda däck alltid bättre?

#2 Post by xanlar »

ändringen på totalvikten är väl försumbar men den ofjädrade vikten blir ju betydligt högre vilket resulterar i sämre fäste då stötdämpningen inte kan jobba lika fort. Teoretiskt sett. vet inte hur mkt det påverkar i verkligheten men i mina studier har jag lärt mig att den ofjädrade vikten är otroligt viktig att hålla låg
Andreas Larsen

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#3 Post by gegge »

På motorsvaga bilar är stora tunga hjul inte kul. Trögheten beror på radien upphöjt i två, och de extra kilorna hamnar längre ut så visst kommer de att kännas. Räcker inte fästet i kurvorna på din lätta bil?

Tycker att frågeställningen är intressant då greppet, friktionen består av tryck gånger yta. Så ökar ytan sjunker trycket vid samma kurvhastighet, men om man behåller samma tryck (kg/cm2) borde det innebära en högre möjlig kurvhastighet med bredare däck. Med högre utgångshastighet behöver du inte accelerera så mycket på rakan. Högst kurvhastiget vinner - på med dyrare däck :lol:

Det vore kul att se hur snabb du kan bli :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#4 Post by firefish »

Vill minnas att jag läste ett inlägg där någon, på en 968 men den är ju i princip likadan, hade gått upp från 4x255 till 265/295 med resultatet att däckslitaget decimerades vilket gav bättre totalekonomi trots initialt dyrare däck. Kommer inte ihåg hur varvtiderna påverkades dock...

Personligen så upplever jag det som att våra bilar går hårt åt gummit, värre än vad vikt samt vinklar och körstil borde kunna ge upphov till. Så kanske de kräver lite ner däck än vad som är normen?

Om du vill kan du få låna mina original Cup2 (7,5 resp 9 med 225/45 och 255/40-17 skapliga R888) och lägga några testvarv. Inte så mycket mer bredd men du får testa med 17 iaf för att se vad du trivs bäst med. Finns att hämta i Vallentuna.
Magnus W
www.bike.se

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#5 Post by Pehr Johnsson »

FIA försökte minska hastigheten i Formel1 för sådär 10 år sedan genom att minska däcksbredden. Det hela resulterade i ännu högre hastightet på rakorna och totalt sett snabbare varv. Efter detta införders de "ribbade" däcken.

Här pratar vi ändå om väldigt lätta bilar med extremt starka motorer (och tokbreda sulor)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Torbjorn968
Addict

#6 Post by Torbjorn968 »

[quote="firefish"]Vill minnas att jag läste ett inlägg där någon, på en 968 men den är ju i princip likadan, hade gått upp från 4x255 till 265/295 med resultatet att däckslitaget decimerades vilket gav bättre totalekonomi trots initialt dyrare däck. Kommer inte ihåg hur varvtiderna påverkades dock...

>>Jonas Jarlmarks budskap är hela tiden max gummi i backen. Detta verkar gälla i PCSR och i amerikansk racing där det förekommer 968or med 285 or runt om.

Personligen så upplever jag det som att våra bilar går hårt åt gummit, värre än vad vikt samt vinklar och körstil borde kunna ge upphov till. Så kanske de kräver lite ner däck än vad som är normen?

>>Jag har ingen direkt jämförelse med tidigare år men jag köpte 295 bak som nog hade 2/3 kvar och som nu har nästan hälften kvar efter 50 banmil. Egna varvreckord och 1,4 max sid G säger att det går ganska fort. Så det kanske kan stämma.

>>Jag är nog inte snabb nog men jag kan inte säga att 18" däcken fram känns som de har mer stabilitet så jag skulle betrakta profilen som mindre viktig,

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

gegge
Addict

#7 Post by gegge »

Utzon kom "bara" upp i 1,3G men med tunna 205/55-15 Yokosar (032) i och lätt 931.

Men vad ger det i kurvhastighet? 5km/h? Knappast 10..?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#8 Post by Cédric »

Fast med tanke på mätmetoderna så är det ju inga siffror man kan jämföra. Du kör ju sprintrace, hinner du få upp tempen med än bredare däck?

Pär Hylander
Raceputte

#9 Post by Pär Hylander »

gegge wrote:Utzon kom "bara" upp i 1,3G men med tunna 205/55-15 Yokosar (032) i och lätt 931.

Men vad ger det i kurvhastighet? 5km/h? Knappast 10..?
Ngn som orkar räkna kan ju kvantifiera det, men även om det bara är 5 km/h så är det ju jättestor skillnad!! Anta 1,5 m/s högre hastighet mitt i kurvan som man sen har med sig ut på långa rakan som tar 20 sek att köra, det ger 30 meter!
Pär Hylander

Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984

#10 Post by Eddie Varvstopp »

Vill bara inflika att enligt mina loggar peakar jag på 1,5G med 1200kg och 225 däck.

Nu verkar det lite för komplext för mig att orka fundera på det men hur är det med utväxlingen? Jag kör väldigt låga hjul (15") vilket borde bli en del skillnad mot 17" tex. Min undran är mest relaterad till varvtid och rent spontant känns det som det kvittar då banan avgör utväxling men jag kan ha fel??
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#11 Post by patand »

Eddie Varvstopp wrote:Vill bara inflika att enligt mina loggar peakar jag på 1,5G med 1200kg och 225 däck.
Enligt den enda riktiga logg jag har från min bil så har jag peak på 1,3 - 1,4G i kurva med 1200kg och 205 däck, 1,1 - 1,2 G vid inbromsning.:

Image

Kurvgreppet är ju inte bara avhängigt däcken förståss utan även chassie och asfaltens egenskaper avgör. Det vore intressant att köra några varv med en viss bredd på däcken och sen byta till likadana däck (lika slitna, samma modell osv) och sen jämföra kurvhastigheter och sidogrepp.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

JohnC
S2-Poster
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91

#12 Post by JohnC »

När vi ändå är inne på principen breda däck så kommer osökt frågan in på varför man vill köra med 18" och 9" breda fälgar när man kan köra på 16" och 9" breda fälgar. Vad tjänar man på att ha en större och oftast tyngre fälg förutom att man får plats med större bromsok? :#944burn:

Är det något jag har missat :roll:

gegge
Addict

#13 Post by gegge »

Lättare att få fatt på gummi? Definitivt mindre flex med lägre profil. Känns tightare.
JohnC wrote:När vi ändå är inne på principen breda däck så kommer osökt frågan in på varför man vill köra med 18" och 9" breda fälgar när man kan köra på 16" och 9" breda fälgar. Vad tjänar man på att ha en större och oftast tyngre fälg förutom att man får plats med större bromsok? :#944burn:

Är det något jag har missat :roll:
Fredrik Torkildsen

QV_
Addict
Bilmodell: 924

#14 Post by QV_ »

Om det skulle vara bättre med lågprofil skulle F1 bilarna ha det......

/Janne

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#15 Post by firefish »

Blir lite tokigt att relatera till F1 eftersom de är enligt reglementet begränsade till 13 (IIRC) tum. Snegla hellre på touringbilar eller liknande.
Magnus W
www.bike.se

Post Reply