Ventiltätningar?
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Ventiltätningar?
Min bil konsumerar olja... alltså, jag fyller på bensin och tankar olja.
Jag har bytt ventilstyrningar samtidigt som toppen planades och topppackningen bytades (med jag, menar jag betalare), jag har ett svagt minne över att någonting med styrningarna inte behövdes bytas eftersom det "såg bra ut"...
I min värld nu, när jag kan bilar bättre, tycker jag det är självklart att man bytar tätningar när man bytar styrningar... jag har inget kvitto där tätningar är upptaget (däremot är det en annan massa grejer som jag bytade samtidigt...och tro mig, han tog betalt för minsta lilla skruv).
Jag bytade turbo i våras, eftersom jag hoppades på att detta skulle vara problemet, så är det alltså inte, utan det är likadant, jag har alltså varit livrädd för att det är kolvringarna... förräns idag...
Fakta:
1 liter på ca 80-100 mil.
Under högre laddtryck lägger jag rökridå så att sextonde kompaniet kan göra framåt march utan att synas.
Cylindern närmast fronten är tändstiftet enormt koksat, har bytt det och kört ca 200 mil och det är nu koksat åter.
Dom andra tändstiften ser bra ut.
Komptest idag, närmast fronten 9.3 - 9,0 - 9,0 - 9,0 alltså ett jämt tal (phew...).
Låter inte detta som att ventiltätningen har gått och lagt sig på det koksade tändstiftets cylinder?
Är det ett helvete att byta ventiltätning?
Om det inte är ett helvete, hur gör jag?
Oerhört tacksam för svar!
Jag har bytt ventilstyrningar samtidigt som toppen planades och topppackningen bytades (med jag, menar jag betalare), jag har ett svagt minne över att någonting med styrningarna inte behövdes bytas eftersom det "såg bra ut"...
I min värld nu, när jag kan bilar bättre, tycker jag det är självklart att man bytar tätningar när man bytar styrningar... jag har inget kvitto där tätningar är upptaget (däremot är det en annan massa grejer som jag bytade samtidigt...och tro mig, han tog betalt för minsta lilla skruv).
Jag bytade turbo i våras, eftersom jag hoppades på att detta skulle vara problemet, så är det alltså inte, utan det är likadant, jag har alltså varit livrädd för att det är kolvringarna... förräns idag...
Fakta:
1 liter på ca 80-100 mil.
Under högre laddtryck lägger jag rökridå så att sextonde kompaniet kan göra framåt march utan att synas.
Cylindern närmast fronten är tändstiftet enormt koksat, har bytt det och kört ca 200 mil och det är nu koksat åter.
Dom andra tändstiften ser bra ut.
Komptest idag, närmast fronten 9.3 - 9,0 - 9,0 - 9,0 alltså ett jämt tal (phew...).
Låter inte detta som att ventiltätningen har gått och lagt sig på det koksade tändstiftets cylinder?
Är det ett helvete att byta ventiltätning?
Om det inte är ett helvete, hur gör jag?
Oerhört tacksam för svar!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Låter ju inge vidare, ventiltätningar ingår i sotningsatsen som jag förmodar användes när du hade toppen borta på renovering, den innehåller alla packningar som behövs vid ett topplyft.
gjorde du komp test på kall motor eller varm?
man ska testa på varm motor o jag har för mig att man ska ligga närmare 9.5 på alla men 9 är nog okej men det kan ju tyda på dåliga ringar, testa o slå i lite olja i alla cylindrar o se vad du får i komp då.
dock är det ju inge ovanligt att våra drar mycke olja, tror det stod i porsches handbok att det var tillåtet att den fick dra en väldans massa olja per 100 mil men är inte riktigt säker
gjorde du komp test på kall motor eller varm?
man ska testa på varm motor o jag har för mig att man ska ligga närmare 9.5 på alla men 9 är nog okej men det kan ju tyda på dåliga ringar, testa o slå i lite olja i alla cylindrar o se vad du får i komp då.
dock är det ju inge ovanligt att våra drar mycke olja, tror det stod i porsches handbok att det var tillåtet att den fick dra en väldans massa olja per 100 mil men är inte riktigt säker
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Komptestet gjordes på kall motor, eller, hrm, jag körde in bilen i hallen... det får nog kallas för kall.DLS wrote:Låter ju inge vidare, ventiltätningar ingår i sotningsatsen som jag förmodar användes när du hade toppen borta på renovering, den innehåller alla packningar som behövs vid ett topplyft.
gjorde du komp test på kall motor eller varm?
man ska testa på varm motor o jag har för mig att man ska ligga närmare 9.5 på alla men 9 är nog okej men det kan ju tyda på dåliga ringar, testa o slå i lite olja i alla cylindrar o se vad du får i komp då.
dock är det ju inge ovanligt att våra drar mycke olja, tror det stod i porsches handbok att det var tillåtet att den fick dra en väldans massa olja per 100 mil men är inte riktigt säker
det är riktigt med 1 liter per 100 mil som max, men rökridån?
Jag tycker det är märkligt med det koksade tändstiftet, kan det hända även med kassa kolvringar?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Sotningssats är upptagen på kvittot, visste inte att ventiltätningar ingick där, är mina spekulationer helt åt skogen?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
tja lägger du en rökridå som du säger så är nått fel, kanske är din nya turbo inte så bra heller då, den var väl också beg?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
2 500 mil, seriös kille som sålde den, kändes ohyggligt mycket tajtare än den jag hade...DLS wrote:tja lägger du en rökridå som du säger så är nått fel, kanske är din nya turbo inte så bra heller då, den var väl också beg?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
okej, hm du hade ju en bit till sanden annars skulle du låta han ta en snabb titt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Mjo, jag vet, den tanken har slagit mig, men det är ju en bit, funderar på autovincent här i skåne oxå.DLS wrote:okej, hm du hade ju en bit till sanden annars skulle du låta han ta en snabb titt.
Tycker det är konstigt dock att tändstiftet koksar ihop på första cylindern närmast fronten. Borde inte det vara en ventiltätning (ursäkta att jag tjatar)

Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Hur var det, hade du olja i insuget eller intercoolern?
Kör en leak-down så visar det sig snabbt om det är ringar, ventilstyrning eller annat.
Kan bygga en leak-down av biltema prylar rätt biligt: tryckluft, manonmeter, 1mm borrad strypning and en tändstiftsadapter.
Kör en leak-down så visar det sig snabbt om det är ringar, ventilstyrning eller annat.
Kan bygga en leak-down av biltema prylar rätt biligt: tryckluft, manonmeter, 1mm borrad strypning and en tändstiftsadapter.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
När ska vi träffas?gegge wrote:Kan bygga en leak-down av biltema prylar rätt biligt: tryckluft, manonmeter, 1mm borrad strypning and en tändstiftsadapter.

Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Micke.
Redan när din bil hade nyfixad topp (våren 07?) så luktade det pekka av bränd olja om man låg bakom dig när du drog på. Vet att jag påpekade detta för dig vid något tillfälle. Det var dock inga rökridåer då.
//Pehr
Redan när din bil hade nyfixad topp (våren 07?) så luktade det pekka av bränd olja om man låg bakom dig när du drog på. Vet att jag påpekade detta för dig vid något tillfälle. Det var dock inga rökridåer då.
//Pehr
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Vilken färg har rökridåerna?
Svart?
Blå?
Vit?
Du har väl bytt chip i bilen? kan det inte vara som så att den får
lite för mycket soppa på högre varv. Brukar vara rätt vanligt att
man ökar soppan på högre varv/laddtryck, dels för att det kyler
och för att vara säker på att det inte går magert/spikar.
/ Erol
Svart?
Blå?
Vit?
Du har väl bytt chip i bilen? kan det inte vara som så att den får
lite för mycket soppa på högre varv. Brukar vara rätt vanligt att
man ökar soppan på högre varv/laddtryck, dels för att det kyler
och för att vara säker på att det inte går magert/spikar.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Röken är grå, chip är korrekt. När den matar på med soppa så är det svart, vilket jag har ibland oxå, men det är inget jag oroar mig för.Erol wrote:Vilken färg har rökridåerna?
Svart?
Blå?
Vit?
Du har väl bytt chip i bilen? kan det inte vara som så att den får
lite för mycket soppa på högre varv. Brukar vara rätt vanligt att
man ökar soppan på högre varv/laddtryck, dels för att det kyler
och för att vara säker på att det inte går magert/spikar.
/ Erol
Faktum är att förbrukningen av olja är hög.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Thx!Pehr Johnsson wrote:Micke.
Redan när din bil hade nyfixad topp (våren 07?) så luktade det pekka av bränd olja om man låg bakom dig när du drog på. Vet att jag påpekade detta för dig vid något tillfälle. Det var dock inga rökridåer då.
//Pehr
Men då hade jag ingen konsumtion av olja tyvärr (eller vad man nu ska säga)...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- NA-Poster
- Posts: 41
- Joined: 2004-10-24 21:43:14
- Bilmodell: 944S2 Cab
- Årsmodell: 1989
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Ventiltätningar?
Min 944S2 drar liknande mängd olja och när jag pendlade med den för ett par år sen fick jag pytsa i 1L i veckan. (har 20 mil t.o.r.).
Pratade med min lokala mek i V-ås om det och han trodde också på tätningarna. Han antydde att det var ett långtidsjobb att fixa som han kunde ta tag i på vintern...
Pratade med min lokala mek i V-ås om det och han trodde också på tätningarna. Han antydde att det var ett långtidsjobb att fixa som han kunde ta tag i på vintern...
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]