Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Håller på att försöka få i en skalstol i min 968 CS som har manuella komfortstolar. Tänkte använda mig av originalunderredet (manuellt) och sidostöd från Sparco till min Sparco Evo 2 Plus. Tänkte också att jag skulle behålla den inre bältesinfästningen, den som sitter monterad i glidskenan och håller bälteslåset ... men det gick inte så bra då sidostödets bredd gör att fästet inte når in till monteringshålen.
Några bra och smarta tips på hur man kan lösa det? Förutom att borra i transaxeltunneln och sätta ett nytt fäste där. Ser fästet likadant ut på 968 CS skalstolar som på komfortstolarna?
(Om man nu ändå skulle borra och sätta ett nytt fäste i transaxeltunneln, från vilka årsmodeller kan man ta ett passande bälteslås ifrån i så fall?)
Några bra och smarta tips på hur man kan lösa det? Förutom att borra i transaxeltunneln och sätta ett nytt fäste där. Ser fästet likadant ut på 968 CS skalstolar som på komfortstolarna?
(Om man nu ändå skulle borra och sätta ett nytt fäste i transaxeltunneln, från vilka årsmodeller kan man ta ett passande bälteslås ifrån i så fall?)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Har du sett/läst Jappes guide till stolsbyte i 968?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Ja ... och glömt av den!Mårten wrote:Har du sett/läst Jappes guide till stolsbyte i 968?

Edit: Tyvärr gav den inte så mycket hjälp då mina sidostöd ser annorlunda ut.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Kan detta vara till hjälp, se andra inlägget från Karl:Maxx wrote:Ja ... och glömt av den!Mårten wrote:Har du sett/läst Jappes guide till stolsbyte i 968?Tack för påminnelsen!
Edit: Tyvärr gav den inte så mycket hjälp då mina sidostöd ser annorlunda ut.
http://www.porsche.nu/forum/showthread. ... ght=recaro" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Mårten wrote:Kan detta vara till hjälp, se andra inlägget från Karl:Maxx wrote: Ja ... och glömt av den!Tack för påminnelsen!
Edit: Tyvärr gav den inte så mycket hjälp då mina sidostöd ser annorlunda ut.
http://www.porsche.nu/forum/showthread. ... ght=recaro" onclick="window.open(this.href);return false;
Den modellen funkar ypperligt.
Tyvärr är dom lite dyra (ca 250 vill jag minnas), vilket är rejält dyrt för en böjd plåtbit.
Men passar fin-fint.
Har du ingen brådska så kan jag ta bild imorgon kväll.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Karl:
Ta gärna lite bilder, jag vill oxå ha skalstolar men letar fortf underreden då jag inte vill kapa sönder från mina egna elstolsunderreden.
Ta gärna lite bilder, jag vill oxå ha skalstolar men letar fortf underreden då jag inte vill kapa sönder från mina egna elstolsunderreden.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Då rekommenderar jag Alfa 33 eller om det var 75 underreden, hittas lätt på skroten och bilarna brukar vara så rostiga att det bara är att rycka loss stolarna! 
Ska ta lite bilder!

Ska ta lite bilder!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Jo, jag har tänkt på det fästet. Mitt ser likadant ut, men jag antar att det till CS-skalstolarna är en aning bredare/längre. Hittar dock inte "mitt" i PET så jag kom aldrig fram till om det var samma eller två olika versioner.
I övrigt undrar jag om det inte hade varit bättre om jag köpt en Recaroskalstol istället. Pratade med Bubby i helgen och Recaros universalglidskenor passar bolt on på våra bilar (eller i alla fall på hans 951:a). Gissar, vilket jag nog borde sluta med iofs, att det kanske till och med är så att Recaros skalstolssidostöd är bolt on på mina originalglidskenor (som det står Recaro på). Bara i tid och besvär vore det värt de extra kronorna. Fast jag skulle i vilket fall behöva det bredare bältesfästet ...
I övrigt undrar jag om det inte hade varit bättre om jag köpt en Recaroskalstol istället. Pratade med Bubby i helgen och Recaros universalglidskenor passar bolt on på våra bilar (eller i alla fall på hans 951:a). Gissar, vilket jag nog borde sluta med iofs, att det kanske till och med är så att Recaros skalstolssidostöd är bolt on på mina originalglidskenor (som det står Recaro på). Bara i tid och besvär vore det värt de extra kronorna. Fast jag skulle i vilket fall behöva det bredare bältesfästet ...

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Om du kommer åt får du gärna försöka mäta hur brett fästet är, dvs i sidled från ungefär var hålen är ut till där det är vinklat upp.Karl Birgander wrote:Den modellen funkar ypperligt.
Tyvärr är dom lite dyra (ca 250 vill jag minnas), vilket är rejält dyrt för en böjd plåtbit.
Men passar fin-fint.
Har du ingen brådska så kan jag ta bild imorgon kväll.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Mitt underrede från Alfa 33/75 är misstänkt likt "universal" från recaro/sparco...
Ska nog kunna ta mått på beslaget.

Ska nog kunna ta mått på beslaget.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Vad har du för stolar/sidostöd?Karl Birgander wrote:Mitt underrede från Alfa 33/75 är misstänkt likt "universal" från recaro/sparco...![]()
Ska nog kunna ta mått på beslaget.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Ga-Stol, med Ga-sidostöd.
Stolen säljs inte längre.
Jag tror måtten på stolar är ganska universala, jag fick köpa Ga-sidostöd för att kunna montera stolen lägre.
Stolen säljs inte längre.
Jag tror måtten på stolar är ganska universala, jag fick köpa Ga-sidostöd för att kunna montera stolen lägre.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- kghas
- S-Poster
- Posts: 178
- Joined: 2007-08-16 22:28:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Hvis du ser i biltråden min så ser du hvordan jeg har montert inn skal stoler. Jeg tar de ut og inn etter som jeg skal kjøre på bane. Fungerer helt topp, men du må borre ett hull i kardang tunellen. Hvis du skal kjøre med 4 punkts belte, som jo er å foretrekke på bane, så må du borre å kardang tunellen...
Mvh Knut
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Jo, borra hål i kardantunneln är en lösning men det blir varken enklare eller billigare. Plus att om jag inte kommer att köra med 6-punktsbälte i denna bil så känns det synd att borra ett hål i onödan. När det blir bur/båge i bilen blir det 6-punktsbälte och eventuellt fäste i kardantunneln.kghas wrote:Hvis du ser i biltråden min så ser du hvordan jeg har montert inn skal stoler. Jeg tar de ut og inn etter som jeg skal kjøre på bane. Fungerer helt topp, men du må borre ett hull i kardang tunellen. Hvis du skal kjøre med 4 punkts belte, som jo er å foretrekke på bane, så må du borre å kardang tunellen...
Ska kolla din biltråd.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Skalstolar och infästning för 3-punktsbälte
Jag har monterat Recaro SPG, med Recaros "sidostöd" i min 951, frågan är om glidskenor från min orginalstol passar? Iofs är det bara jag som kör, men det kan ju vara smidigt om man vill lägga något i baksätetMaxx wrote:Jo, jag har tänkt på det fästet. Mitt ser likadant ut, men jag antar att det till CS-skalstolarna är en aning bredare/längre. Hittar dock inte "mitt" i PET så jag kom aldrig fram till om det var samma eller två olika versioner.
I övrigt undrar jag om det inte hade varit bättre om jag köpt en Recaroskalstol istället. Pratade med Bubby i helgen och Recaros universalglidskenor passar bolt on på våra bilar (eller i alla fall på hans 951:a). Gissar, vilket jag nog borde sluta med iofs, att det kanske till och med är så att Recaros skalstolssidostöd är bolt on på mina originalglidskenor (som det står Recaro på). Bara i tid och besvär vore det värt de extra kronorna. Fast jag skulle i vilket fall behöva det bredare bältesfästet ...

Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Who is online
Users browsing this forum: No registered users