Motion ratio för bakre krängningshämmare
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Motion ratio för bakre krängningshämmare
Är det någon som har koll på vad motion ratio för bakre krängningshämmarens droplink är på 944 S2? Det är hyfsat besvärande att mäta upp, jämfört med fram.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90
Porsche 944 S2 -90
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare
Citat från fuling på rejsa.nu
Om du tittar bakifrån
o------------A----B
o=bärarmsinfästing under bärarm i karros
A=fjäderbenets infästing
B=leden där spinden är infäst i bärarmen.
Avstånd o till A =L1
Avstånd o till B =L2
MR=L1/L2
Sen lutar fjädermenet lite innåt, kan du syfta for mycket?
MR kommer sjunka något pga luting på fjäderbenet.
Edit:
Syftade lite på bilden.
L1/L2=MR ca 0,76
Vinken på benet ca 15grader -->cos15=0,96
-->
MR=0,76*0,96--> ca ca ca MR=0,73
Länk till tråden
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=4 ... 853d5cda84" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du tittar bakifrån
o------------A----B
o=bärarmsinfästing under bärarm i karros
A=fjäderbenets infästing
B=leden där spinden är infäst i bärarmen.
Avstånd o till A =L1
Avstånd o till B =L2
MR=L1/L2
Sen lutar fjädermenet lite innåt, kan du syfta for mycket?
MR kommer sjunka något pga luting på fjäderbenet.
Edit:
Syftade lite på bilden.
L1/L2=MR ca 0,76
Vinken på benet ca 15grader -->cos15=0,96
-->
MR=0,76*0,96--> ca ca ca MR=0,73
Länk till tråden
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=4 ... 853d5cda84" onclick="window.open(this.href);return false;
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare
Såhär står i mitt chassiedokment från min gamla 924-räser
Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41
Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.
Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometri
En epostadress och detta dokument dimper ner i din inkorg
Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41
Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.
Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometri

Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare
Finns det möjlighet att lägga upp detta på något sätt på forumet?Pär Hylander wrote:Såhär står i mitt chassiedokment från min gamla 924-räser
Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41
Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.
Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometriEn epostadress och detta dokument dimper ner i din inkorg
Jag är inte sådär väldigt kunnig vad det gäller geometrin, men har jag lite info kring den kärra jag kör så försöker jag ta till mig den och försöker lära mig lite mer.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare
Det ligger en äldre version av den på denna sidan som jag sedan länge slarvat bort inloggningsuppgifterna till
http://web.telia.com/~u43006774/?M=A" onclick="window.open(this.href);return false; den som heter med "041209"
I övrigt vet jag inte vi har några vettiga metoder för att distribuera filer
http://web.telia.com/~u43006774/?M=A" onclick="window.open(this.href);return false; den som heter med "041209"
I övrigt vet jag inte vi har några vettiga metoder för att distribuera filer
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare
Vad bra! Jag tar gärna emot det där Excelbladet. Du har PM.Pär Hylander wrote:Såhär står i mitt chassiedokment från min gamla 924-räser
Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41
Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.
Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometriEn epostadress och detta dokument dimper ner i din inkorg
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90
Porsche 944 S2 -90
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare
Är din krängare rak eller bockad? Räkna på en bockad är ger riktigt dålig noggrannhet, även om man räknar böjningen som "armarna" ger. Jämförde beräknat mot fabriksvärde på skolans v40 förra året och det skiljde väldigt mycket.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: PatrikR