Motion ratio för bakre krängningshämmare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Motion ratio för bakre krängningshämmare

#1 Post by maxcarlsson »

Är det någon som har koll på vad motion ratio för bakre krängningshämmarens droplink är på 944 S2? Det är hyfsat besvärande att mäta upp, jämfört med fram.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

#2 Post by Mats Jacobsson »

Citat från fuling på rejsa.nu
Om du tittar bakifrån
o------------A----B

o=bärarmsinfästing under bärarm i karros
A=fjäderbenets infästing
B=leden där spinden är infäst i bärarmen.

Avstånd o till A =L1
Avstånd o till B =L2

MR=L1/L2

Sen lutar fjädermenet lite innåt, kan du syfta for mycket?

MR kommer sjunka något pga luting på fjäderbenet.

Edit:
Syftade lite på bilden.

L1/L2=MR ca 0,76
Vinken på benet ca 15grader -->cos15=0,96
-->
MR=0,76*0,96--> ca ca ca MR=0,73

Länk till tråden
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=4 ... 853d5cda84" onclick="window.open(this.href);return false;
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

#3 Post by Pär Hylander »

Såhär står i mitt chassiedokment från min gamla 924-räser


Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41


Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.

Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometri :D En epostadress och detta dokument dimper ner i din inkorg
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

#4 Post by Karl Birgander »

Pär Hylander wrote:Såhär står i mitt chassiedokment från min gamla 924-räser


Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41


Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.

Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometri :D En epostadress och detta dokument dimper ner i din inkorg
Finns det möjlighet att lägga upp detta på något sätt på forumet?
Jag är inte sådär väldigt kunnig vad det gäller geometrin, men har jag lite info kring den kärra jag kör så försöker jag ta till mig den och försöker lära mig lite mer.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

#5 Post by Pär Hylander »

Det ligger en äldre version av den på denna sidan som jag sedan länge slarvat bort inloggningsuppgifterna till
http://web.telia.com/~u43006774/?M=A" onclick="window.open(this.href);return false; den som heter med "041209"

I övrigt vet jag inte vi har några vettiga metoder för att distribuera filer
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

#6 Post by maxcarlsson »

Pär Hylander wrote:Såhär står i mitt chassiedokment från min gamla 924-räser


Utväxling kh vs hjul
Led till kh 180
Led till mitt hjul 435
Motionratio/geo 0,41


Sen har jag en tabell i samma flik som räknar ut krängmotståndet beroende på hur krängaren var ställd.

Öht har jag ett dokument, som är fullständigt opedagogiskt, sannlikt med en del buggar men tämligen omfattande och kanske intressant för dig, som faktiskt frågade efter något som faktiskt indikerar att du intresserar dig ordentligt för chassiegeometri :D En epostadress och detta dokument dimper ner i din inkorg
Vad bra! Jag tar gärna emot det där Excelbladet. Du har PM.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motion ratio för bakre krängningshämmare

#7 Post by Cédric »

Är din krängare rak eller bockad? Räkna på en bockad är ger riktigt dålig noggrannhet, även om man räknar böjningen som "armarna" ger. Jämförde beräknat mot fabriksvärde på skolans v40 förra året och det skiljde väldigt mycket.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users