motorvikt 944 na
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
motorvikt 944 na
Hej! Är det någon som har några siffror på vad motorn väger i våra bilar?
Andreas Larsen
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
112 har jag för mig
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
Gissar på 30kg mer, kanske 20kg mer torr.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
Hittade dessa uppgifter i denna länk,xanlar wrote:Hej! Är det någon som har några siffror på vad motorn väger i våra bilar?
forum/viewtopic.php?f=3&t=13708&p=13315 ... kt#p133158" onclick="window.open(this.href);return false;
mijo wrote:Torrvikter enligt WS-manualer:
924 142 kg
924T 165 kg
944 166 kg
S/S2 175 kg
944T 182 kg
968 172 kg
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
Svårt med sifforr på motorvikter, det är lurigt att veta vad som är inkluderat.
fö tror jag 924ans ska väga 136
Men som sagt, ovanstående gäller ju,
fö tror jag 924ans ska väga 136

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
90 kilo när jag skickade en utan topp kam kamhus.. annars komplett.. en 944 N/Ajerker67 wrote:112 har jag för mig
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
Låter helt osannolikt att en alutop skulle väga 76kgjerker67 wrote:90 kilo när jag skickade en utan topp kam kamhus.. annars komplett.. en 944 N/Ajerker67 wrote:112 har jag för mig

Ett 924 block väger 39kg, veven 18kg, kolvar och stakar 6kg. Gissar att startmotor och generator väger 10kg. Svänghjul, tryckplatta och hus 15 kg till. Då är man uppe i ca 90kg. En 931topp med insug, grenrör med turbo kan max väga 40kg. Är det då kylare, vatten och olja som gör de nästa 35kg?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
Ska du lyfta motorn? 

- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
Tack för bra o snabba svar!
inte än på ett tag hoppas jag, men ska kanske börja bygga på något modernare med katalysator och miljöbränsle vid sidan av
. Har lite idéer men vill inte att bilen ska bli allt för framtung
motorn jag funderar på väger drygt 200 med allt. sen går det nog att skala av och fräsa bort en del av den vikten men frågan är hur mycket de extra kilona förstör. kan ju flytta bak batteri och så blir det kanske en tyngre låda bak oxå
Patrik Börjesson wrote:Ska du lyfta motorn?
inte än på ett tag hoppas jag, men ska kanske börja bygga på något modernare med katalysator och miljöbränsle vid sidan av

motorn jag funderar på väger drygt 200 med allt. sen går det nog att skala av och fräsa bort en del av den vikten men frågan är hur mycket de extra kilona förstör. kan ju flytta bak batteri och så blir det kanske en tyngre låda bak oxå
Andreas Larsen
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
Jag vet inte vad den väger komplett, men den är tung känns det som. Det måste vara en av de tyngsta hel alu 4:or som byggts.
För att komma med några data och inte bara en massa tyckande så plocka jag fram ett insug och ett komplett kamhus med kam och tryckare i. Insuget vägde 4,8 kg och kamhuset 11,5 kg på badrumsvågen.
Porsches uppgifter inkluderar säkert både startmotor och generator samt sprängkåpan.
//Magnus
För att komma med några data och inte bara en massa tyckande så plocka jag fram ett insug och ett komplett kamhus med kam och tryckare i. Insuget vägde 4,8 kg och kamhuset 11,5 kg på badrumsvågen.
Porsches uppgifter inkluderar säkert både startmotor och generator samt sprängkåpan.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
då känns det som jag ligger rätt va 90 kg minus topp kamhus kam.. inget grenrör insug gen, startmotor tom på vätskor men en halvpall att lägga till. vad du fick de 76 kilona ifrån vet jag inte jag skrev att jag hade för mig 112 kg..gegge wrote:Låter helt osannolikt att en alutop skulle väga 76kgjerker67 wrote: 90 kilo när jag skickade en utan topp kam kamhus.. annars komplett.. en 944 N/A![]()
Ett 924 block väger 39kg, veven 18kg, kolvar och stakar 6kg. Gissar att startmotor och generator väger 10kg. Svänghjul, tryckplatta och hus 15 kg till. Då är man uppe i ca 90kg. En 931topp med insug, grenrör med turbo kan max väga 40kg. Är det då kylare, vatten och olja som gör de nästa 35kg?

944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
goto737 wrote:Hittade dessa uppgifter i denna länk,xanlar wrote:Hej! Är det någon som har några siffror på vad motorn väger i våra bilar?
forum/viewtopic.php?f=3&t=13708&p=13315 ... kt#p133158" onclick="window.open(this.href);return false;
mijo wrote:Torrvikter enligt WS-manualer:
924 142 kg
924T 165 kg
944 166 kg
S/S2 175 kg
944T 182 kg
968 172 kg
Tackar för alla svar! Tyckte att jag testade sökfunktionen innan jag startade tråden men tydligen lyckades jag inte så bra

Andreas Larsen
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: motorvikt 944 na
Det jag menar är att om Porsche i sina verstadsmanualer hävdar att motorn totalt väger 166kg och allt utan topp är uppmätt till 90kg, så blir det 76kg som fattasjerker67 wrote: då känns det som jag ligger rätt va 90 kg minus topp kamhus kam.. inget grenrör insug gen, startmotor tom på vätskor men en halvpall att lägga till. vad du fick de 76 kilona ifrån vet jag inte jag skrev att jag hade för mig 112 kg..

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users