delar mellan 924 o 924 turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

delar mellan 924 o 924 turbo

#1 Post by matsen »

En frågetråd innan min biltråd kommer upp. (datorn tok-dog, kommer tbx nästa vecka)
Min reservdelsbil är en 924. Min bil en 924 turbo. Vilka delar är samma?
Styrväxel -
Kylare -
Startmotor -
Generator -
Jag vet iallafall, efter att ha skruvat bort den, tvättat och donat. Att spolarvätskebehållaren EJ är samma
: - )
Växellådan är G31. Är det mer som skiljer förutom storleken på splincen på den ingående axeln???
Växelspaken skiljer sig iallafall. Min har rund stång.
Bärarmar -
Fördelaren (som locket sitter på) - (min sitter helt löst!!!)

Nån som vet?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#2 Post by gegge »

Rekomenderar att du studerar PET som finns att ladda ner på http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Styrväxel, kylare och generatoor borde passa. Startmotorn går på fel håll, men 944 passar. G31 äar unik, men 924S och 944 lådor kan du byta till om du samtidigt byte torsionröret och lite annat. Bärarmar är samma. Fördelaran tror jag är speciell på turbon, olikka på S1 och S2.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#3 Post by patand »

Styrväxel - lika

kylare - lika

startmotor - olika

generator - lika (dock utan kylslangsanslutning på 931an eftersom generatorn där sitter upptill på motorn)

Spolarvätskebehållare - olika

G31 lådan sitter på alla eurpeiska 931or samt på tidiga 5 växlade 924. Vanligast är dock att 924a har "audi" lådan och då är både låda, växellänkage, växelspak, torsionsrör (upphänging för växellådan) helt olika. Även G31 för 924 skiljer sig mot den på 931, dels annan utväxling och dels klenare ingående axel.

Bärarmarna - lika

Fördelaren - olika, 924a har bara vakumstyrd. 931 "S1" har vakum och övtrycksstyrning (två slangar till vakumklockan på fördelaren), 931 "S2" har en fördelare utan vakum eller tryckstyrning, dvs den saknar vakumklockan iom att tändförställningen där sköts av den lilla databoxen.

Bromsar och nav - olika, dock om man har en 924a med M471 paketet eller en 924S så är det lika som på 931 iom att även de har skivbromsar runtom och 5-bultsnav. Även 944 fram till och med 85A har likadana bromsar, nav och bärarmar.

Det är som du kanske förstått, mer skillnad mellan 924 Turbo och 924 än vad man tror. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#4 Post by matsen »

Jag har nog en g31 på in 924 ändå. Den är från 78 och är iallafall dogleg.
Men om ni inte skriker så tar jag nog inte bort den ändå innan den far till sina sälla jaktmarker.
Min plan var att göra två lådor till en bra - o så nya synkringar då efter som dom är kass på bägge *ler*

Nästa helg blir garaget klart o då ska jag ä n t l i g e n börja, inte bara riva en gammal utan, bygga på en ny (läs min oranga).

Tog den till jobbet idag. Gick lite varm. ? . Har fläkten kopplad till en knapp så det är nog inte termostaten/givaren. Hmm

m

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#5 Post by patand »

matsen wrote:Jag har nog en g31 på in 924 ändå. Den är från 78 och är iallafall dogleg.
Då har du G31 i 924an. Rätt så ovanligt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#6 Post by Cédric »

Heter den inte g16 ? Skiljer väl lite smågrejer..

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#7 Post by gegge »

Cédric wrote:Heter den inte g16 ? Skiljer väl lite smågrejer..
Som att transaxeln bara är 20mm :lol:

Patand du som kan, läste ditt inlägg:

"Fördelaren - olika, 924a har bara vakumstyrd. 931 "S1" har vakum och övtrycksstyrning (två slangar till vakumklockan på fördelaren), 931 "S2" har en fördelare utan vakum eller tryckstyrning, dvs den saknar vakumklockan iom att tändförställningen där sköts av den lilla databoxen."

Är inte vacuumklockorna fjäder/centripetalstyrda också? En fördelare som jag plockade isär idag hade dessutom kontakt för hallgivare!? S2 är helt tom och direktstyrd
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#8 Post by patand »

Cédric wrote:Heter den inte g16 ? Skiljer väl lite smågrejer..
Jo det är nog så men jag har fått för mig att G16Z är G31 lådan och G16Y är audilådan... men nu är jag förvirrad... kanske har jag fått om bakfoten att G16 är två olika typer av lådor beroende på bokstav... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#9 Post by patand »

gegge wrote:Patand du som kan, läste ditt inlägg:

"Fördelaren - olika, 924a har bara vakumstyrd. 931 "S1" har vakum och övtrycksstyrning (två slangar till vakumklockan på fördelaren), 931 "S2" har en fördelare utan vakum eller tryckstyrning, dvs den saknar vakumklockan iom att tändförställningen där sköts av den lilla databoxen."

Är inte vacuumklockorna fjäder/centripetalstyrda också? En fördelare som jag plockade isär idag hade dessutom kontakt för hallgivare!? S2 är helt tom och direktstyrd
Jodå, det stämmer. Fördelaren med vakumstyrning och övertrycksstyrning (S1) är centripetalstyrd också (tog inte upp det eftersom även vanliga 924an är centripetalstyrd om jag minns rätt, så det var ju ingen skillnad på den punkten), inte helt ovanligt att det är i centripetalstyrningen som de för 931 slutar funka som de ska. Pär Hylander låste sin av den anledningen tror jag, gick ju bra på höga varv iaf. Hallgivare sitter det på den för att ge signal till tändboxen. Finns det ingen hallgivare på S2?

S1 fördelaren är förresten ruskigt dyr att köpa ny... kostade för några år sedan över 5000kr har jag för mig. Kanske inte så konstigt iom att den säkert är både ovanligt och ganska mekaniskt komplicerad.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#10 Post by matsen »

OK! Men SKA jag ta bort lådan eller inte. Har jag nån nytta av den i min färd att renovera min riktigta?
Får nog krypa under o kolla betäckningen.
Känns för övrig inte helt lätt att plocka ner själv...

Löste problemet att bilen gick varm. Slog till på instrumentpanelen och tempen hoppa ner från rött till mitten (!!!!!!)
Måste nog byta givare eller kablar eller nåt. Man blir ju sjuk om man inte kan lita på mätarna. Speciellt när man ska köra hårt.

matsen

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#11 Post by patand »

matsen wrote:OK! Men SKA jag ta bort lådan eller inte. Har jag nån nytta av den i min färd att renovera min riktigta?
Får nog krypa under o kolla betäckningen.
Känns för övrig inte helt lätt att plocka ner själv...
Om den låda som sitter på 924an är fräsch så kan du förståss flytta över delar från den till 931 lådan.

Har du dogleg så har du "G31" låda även om den kanske egentligen heter något annat.

Lådan är enkel att plocka ner, lite knöligare själv men det går. Tar ca 2 timmar att byta låda nu när man kan det. På min hemsida http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; har du en mekguide som jag gjort med bilder på hur du gör för att ta ner lådan.

Kolla på http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; och klicka sen in på "Mektips" och sen "Växellådsdemontering". Lycka till! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#12 Post by gegge »

Jag är inte 100% säker men nära på :wink:

016Z lådan var unik för 924 modellåret 1979, året därpå kom den 5-växlade 016/8 Audilådan. 016Y är en 016Z med annan utväxling till USA. 924 1978 hade en 4-växlad Audilåda som heter 088.

016Z utvecklade sedan till G31 och förstärktes på flera punkter, däribland 25mm axel. Flera delar kan bytas mellan lådorna; lager, drev, diff och synkringar. SCCA 933 prod D använde 016Z snailshell och den är nästan lika stark som G31 dvs den starkaraste av alla 924/944 lådor.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#13 Post by patand »

Tack Gegge! :D

4-växlad 088 låda torde 924 1976 och 1977 också haft antar jag, för inte fanns det väl olika 4-petade lådor också?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#14 Post by matsen »

Drivaxlarna rå?
Är det nåt jag kan använda till 931?
Fjäderbenen antar jag är olika. Eller?
Framvagnsbalken var lika var det nån som sa.

U live and U learn - och det är nog alla glada för... :wink:

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: delar mellan 924 o 924 turbo

#15 Post by johan944 »

Lättaste sättet att få svar och inte gissningar är att titta i PET och jämföra artikelnummer.

Den finns på patriks hemsida. :roll: :roll:
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users