944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#106 Post by newkie »

Bubby wrote:Har du flödesmätt spridarna?
Nej det har jag inte... Har dock flyttat runt dem utan att felet följer med. Vore det fel på alla borde väll alla cylindrar jäklas antar jag. Dessutom ger dom rätt mängd vid full last...
DLS wrote:kör du med motstånd till spridarna?
Japp, Har provat utan också. Ingen skillnad

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#107 Post by DLS »

du tappar inte kylvatten?
tänkte om din packning inte håller tätt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#108 Post by gurra »

Har du bytt rotor och fördelare?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#109 Post by newkie »

Tappar inget kylvatten, däremot verkar den inte hålla tätt vad gäller olja. Jag som var så satans noga i vinter :x

Idag har bilen gått mycket bättre under last i alla fall. Det jag gjort är bytt stift till BPR7ES och (0,8mm) i gap. Teorin är nu att gapet tidigare var på tok för snålt (0.5mm). Bilen är klart körbar men den tvekar ibland och är lite svag långt ner. Svagheten kan i och för sig vara det lättade svänghjulet och den betydligt argare kopplingen som gör det svårare att krypköra över trottoarkanter och dylikt.

Faktan bakom teorin om spridarna är att AFR hoppar ner till runt 10 så fort man rör gasen under last.

Testade att skruva ur bredbandslambdan alldeles innan katalysatorn och släppa på trycket för att se om motstånd i avgassystemet kunde vara ett problem, men bilen gick inte bättre på tomgång.

Vad gäller det låga laddtrycket verkar det som att wastegaten dumpar avgaser vid hårdare körning. Har inte provat att höja trycket än dock. Men högre växlar ger högre tryck i alla fall.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#110 Post by DLS »

hur mycke lätta du ditt svänghjul? :)
nån bild på det?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#111 Post by newkie »

DLS wrote:hur mycke lätta du ditt svänghjul? :)
nån bild på det?
Inte jag som lättat det. Men all den "uthängande" vikten på baksidan (mot motorn). Där är det nu helt platt :P Vet faktiskt inte om jag har någon bild. Gissar på att halva vikten är borta :P

Satan vad tråkiga originalkammarna är. Gör ju ingenting över 5500 varv :P

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#112 Post by Erol »

newkie wrote:Inte jag som lättat det. Men all den "uthängande" vikten på baksidan (mot motorn). Där är det nu helt platt :P Vet faktiskt inte om jag har någon bild. Gissar på att halva vikten är borta :P

Satan vad tråkiga originalkammarna är. Gör ju ingenting över 5500 varv :P

Halva vikten är nog inte borta, då du fortfarande måste ha kvar givarskruvarna
till vevaxelgivaren. men nånstans 2-2,5 kg lättare borde det vara. Har för mig
att det väger ca 7,5 från början.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#113 Post by newkie »

Mja, du har nog rätt Erol, hehe men det är platt på baksidan, skruvarna är kvar naturligtvis..

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#114 Post by DLS »

givar skruven är det väl?, dom andra 2 är väl till diagnos uttaget så dom kan man ju vara utan
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#115 Post by newkie »

Dom till diagnosen är borta..

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#116 Post by DLS »

Hur går det med bilen??
du kom väl ihåg jordkablarna?

BE SURE TO CLEAN ALL GROUND CONNECTIONS THOROUGHLY BEFORE INSTALLATION. A bad ground connection can result in poor running and may lead to eventual failure of the DME control unit.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#117 Post by newkie »

Jo jag gjorde ju det..

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#118 Post by bergodalvana »

newkie wrote:
DLS wrote:hur mycke lätta du ditt svänghjul? :)
nån bild på det?
Inte jag som lättat det. Men all den "uthängande" vikten på baksidan (mot motorn). Där är det nu helt platt :P Vet faktiskt inte om jag har någon bild. Gissar på att halva vikten är borta :P

Satan vad tråkiga originalkammarna är. Gör ju ingenting över 5500 varv :P
Det går väl lite hand i hand... lättat svänghjul = sämre vridmoment. Sen är ju kammarna inte roliga original.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#119 Post by newkie »

bergodalvana wrote:
newkie wrote: Inte jag som lättat det. Men all den "uthängande" vikten på baksidan (mot motorn). Där är det nu helt platt :P Vet faktiskt inte om jag har någon bild. Gissar på att halva vikten är borta :P

Satan vad tråkiga originalkammarna är. Gör ju ingenting över 5500 varv :P
Det går väl lite hand i hand... lättat svänghjul = sämre vridmoment. Sen är ju kammarna inte roliga original.
Ja man har ju lite lagrad energi där för den lilla extra knuffen över kanten.

Tycker originalkammen är skittråkig. Det händer liksom ingenting över sagt varvtal, kanske tidigare.

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#120 Post by newkie »

Idag bytte jag spridare till 85 lb/h och bytte mapset. Bilen gick i alla fall som en dröm första 30-40 sekunderna, precis som den gick första gången jag startade i år. Jag var helt lyrisk och trodde naturligtvis att saken var biff. Sen stannade motorn efter kanske 3 sekunders spottande och fräsande. Misstänker att det kanske är så att det är bensin-map för de mindre spridarna. Tomas skulle kolla upp det.

När jag bytte spridare upptäckte jag även att spridaren för cylinder 2, den med sämre komp, var svart ute på toppen. Hur kan detta komma sig?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users