944 Turbo 1989 Rogue M-tune

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#91 Post by newkie »

gurra wrote:Om du har 1,0 bars-fjäder och den laddar 0,7 så låter det som en avgasläcka mellan topp och turbo.
Så stor tryckskillnad brukar vara svårt att få till på insugssidan.

En enormt avgasläcka före bredbandslambdan skulle också kunna göra att den visar snålare än vad den än egentligen är. Förklarar dock inte varför den är onormalt fet vid kallstart.
En avgasläcka skulle inte heller göra att den tvekar vad gaspådrag.
Men börja med att trycksätt insuget och sen leta efter avgasläckor. Du borde även kolla vattentempsensorn till DME'n.

Att byta tillbaka till original AFM från MAF-kittet kan också vara något att testa för att utesluta fel där.
Jag kan inte svära på att det är en 1 bars fjäder. Fick med den när jag köpte wastegaten av dig. Du kanske kommer ihåg? Måste kolla mailen och se om jag hittar tillbaka så långt...

Edit: Jo det var en 1 bars fjäder...

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#92 Post by newkie »

Ja.. Igår snickrade jag snabbt ihop en 4 tums övertryckstestare av ett 2,75 tums rostfritt rör. Tur att man inhandlade den där svetsen :D

Hittade i alla fall vad jag kan beskriva som en rätt stor läcka. Vill inte säga att detta är felet än. Men det verkar som att den läcker rätt friskt vid oljecatchen som sitter på påfyllnadsröret.

Läckan verkar vara i anslutningen mellan catchen och slangen som går till j-röret.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#93 Post by DLS »

kan säga att min gummislang som ansluter på toppen av aosen o sen går till metallröret som i sin tur går till maf-röret var av på undersidan pga för mycke bändande.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#94 Post by newkie »

DLS wrote:kan säga att min gummislang som ansluter på toppen av aosen o sen går till metallröret som i sin tur går till maf-röret var av på undersidan pga för mycke bändande.
Huvet på spiken. Slangen var totalt kass på insidan av "knät" i böjen. Lyfte lite lätt på den och hela slangen gick av. Visade sig att halva slangen hade en spricka genom sig...

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#95 Post by newkie »

Slangen vart fixad idag. Bilen går bättre men inte bra. Har lite ny information i alla fall. Första gången på länge jag haft kul med bilen. Beslutade mig för att testa hur den gick idag. Det visar sig i alla fall att bilen går jättefint över 3000 varv och på laddtryck nu. Där ligger AFR spot on och alla cylindrar jobbar.

Men tomgången är rullande och bilen är svag, hugger och tvekar ofta om man ligger på längre varvtal. Vakuumsituationen i insugssystemet är totalt solid nu i alla fall. Blåste in 0,5 bar och systemet höll kvar luften. Låter även som att det kan tänkas att det finns någon läcka på avgassidan, men är inte 100. Öppnar man spjället snabbt låter motorn som att den håller på att kvävas... vet inte hur man ska beskriva ljudet... "Maaåwww" typ..

Vad tror panelen?

900 --- 2000 --- 3000 --- 4000 -- 5000 --- 6000 --- 7000
<---------->/<------------------------------------->

<---> Går dåligt rullande tomgång tvekar vid gaspådrag
<---> Går bra drar hårt under laddtryck och perfekt AFR

Orkar inte ta fram graf över AFR men den var bra iaf...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#96 Post by DLS »

kör du med katt eller utan??
orginal katt?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#97 Post by newkie »

DLS wrote:kör du med katt eller utan??
orginal katt?
Original katalysator. Tanken var att byta till ett vanligt syrafast rör efter besiktningen men då motorn jävlats har det inte blivit någon vidare planering...

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#98 Post by DLS »

ta bort den, tror det stryper som sjutton då du gjort så mycke med din bil.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#99 Post by newkie »

DLS wrote:ta bort den, tror det stryper som sjutton då du gjort så mycke med din bil.
Har inte hunnit besiktiga än :P Tips på bra men billig ersättare? :)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!

#100 Post by Dea »

Det går väl att få tag i 100-cells kattar för strax över 2000:- nu?
På min bil som bara är chippad gjorde bytet från originalkat till 100-cells +0,2bar i laddtryck, säger ju en del om hur högt mottryck det är....
Besiktning var heller inga problem med 100-cells, värdena var lite högre men inom gränserna.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#101 Post by newkie »

Eftersom att jag har slut på idéer tänkte jag som samla upp all information i ett inlägg utan mina egna tankar och slutsatser.

Symptom

Under tomgång går bilen häckigt. Det verkar som att cylinder #2 jävlas. Vi kan kalla det dålig gång på en cylinder. Lite popcorn kommer ibland så att säga.

Under körning tänder cylindern fortfarande dåligt upp till 3000 varv, give or take. Med dåligt menas att bilen är svag, tvekar och går ryckigt. Över 3000 verkar den gå något bättre, men absolut inte bra.

Under laddtryck går bilen fint på alla burkar och drar hårt. Däremot verkar laddtrycket vara nere på 0,7 bar när fjädern i wastegaten borde hålla för 1,0 bar.

Mätvärden

Bränsletryck (motor igång) = 2.6 bar

Komp (kall motor) (BPR8ES 0,5 gnistgap)
#1: 10,5 bar (Ljusgrått och torrt stift)
#2: 9,9 bar (Mörkt och fuktigt stift)
#3: 10,9 bar (Ljusgrått och torrt stift)
#4: 10,9 bar (Ljusgrått och torrt stift)

Inga som helst luftläckor mellan MAF-mätare och toppen (håller kvar 0,5 bar utan problem).

Tändspolen får 12 volt

AFR
Tomgång 14-17 (beroende på dag/temperatur verkar det som)
Full last 10.3-10.7 (enligt graf)

Övrigt

Fenomenet med laddtrycket verkar ha inträffat sen förra året då toppen gjordes om och turbon byttes till en betydligt större. Har för mig att jag hade problem med att få upp trycket då.

Minns även att "huvudfelet" var närvarande även under förra året men inte i närhet av lika illa.

Referenssensorn verkar fungera då varvräknaren hoppar och far när man vrider på nyckeln.

AFR ökar då smalbandslambdan inte är aktiv.

Ett underligt fenomen är att bilen går mindre dåligt (fortfarande bara på tre cylindrar) om man drar ur spridare #2. Drar man ur #1 samtidigt som #2 går motorn sämre (Bara på två cylindrar). Men sätter man då tillbaka #2 så att bara #1 är utdragen, då går den jämförbart dåligt med att #2 är utdragen.

Finns kanske lite mer att tillägga men jag kommer inte på det nu... Får nog göra en tankekarta på detta... Kom med massa idéer, hur dumma dom än kan tänkas vara :-P

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#102 Post by DLS »

tråkigt att höra om dina problem, våra bilar är ena jäklas på att jävlas ibland

bytte du kolvringar?
tycker det är lustigt att du har så mycke sämre komp på en cylinder, var den dålig i loppet??

Testa att köra med ngk 7:or istället, kanske är för kallt med 8.

sen kan det ju vara så att du satt igen original katten, den är ju väldigt tät från början.

kör du med orginal kammen i nu?
o den står rätt ställd??
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#103 Post by newkie »

tråkigt att höra om dina problem, våra bilar är ena jäklas på att jävlas ibland

bytte du kolvringar?
tycker det är lustigt att du har så mycke sämre komp på en cylinder, var den dålig i loppet??

Testa att köra med ngk 7:or istället, kanske är för kallt med 8.

sen kan det ju vara så att du satt igen original katten, den är ju väldigt tät från början.

kör du med orginal kammen i nu?
o den står rätt ställd??
Bytte inte ringarna då jag inte hade råd med honing av loppen och knappt ringar. Kanske nått man får ångra nu då. Loppen såg fina ut även om dom var lite väl blanka :) och hade lite vändmärken men annars inga repor att tala om.

Original Katt. Den åker ur i morgon och ersätts av ett rör för att se om laddtrycket stiger. Felen behöver ju inte vara relaterade och ett fel mindre är ju aldrig fel... ehrm... dåligt...

Original kamaxel. Tror aldrig att jag lyckats ställa den så bra som den här gången ;D

Stiften körde jag med sjuor förra året. Kanske läge att testa. Åttor är väll lite overkill med alkohol i tanken med misstänker jag. Fick dom av en vän som köpt med fel gänga för hans bil, tänkte att det kanske inte spelade någon roll.

Problemet är att alla dessa saker (utom ringarna) borde ge effekt på alla cylindrar. Kan ju kanske mycket väl vara så att den går sämre på alla men sämst på den med lägre komp.

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#104 Post by Bubby »

Har du flödesmätt spridarna?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...

#105 Post by DLS »

kör du med motstånd till spridarna?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]