Appendix K besiktiga en 924 turbo

924/928/944/968
Post Reply
matsen
Turbo-Poster
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979

Appendix K besiktiga en 924 turbo

#1 Post by matsen »

Hej, någon som vet vad det är för saker som man "ska ha" / får ha när man vill få in bilden i detta reglemente?
Alt vart man vänder sig?

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: Appendix K besiktiga en 924 turbo

#2 Post by Cédric »

matsen wrote:Hej, någon som vet vad det är för saker som man "ska ha" / får ha när man vill få in bilden i detta reglemente?
Alt vart man vänder sig?

Det var ett tag sedan jag läste igenom appK, hur som helst så tycker jag din satsning är helrätt! Jag är osäker på hur mycket man får tänja på "ska ha" grejerna, innebär det gts/gtr prylar enbart eller är det "tidsenligt"? Det var väl en 931 i monte carlo rallyt i år om jag minns rätt, gick väl en i midnatts.rally förra året, dock en lite skum halvcarrera GT variant. Vad är egentligen godkänt?

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#3 Post by gegge »

Jag gav mig in i den djungeln för något år sedan för att kolla (gav upp :( ). Har nog alla papper i källaren om du är intresserad. Först skulle jag kontakta SBF och hitta en tekniskt kunnig och en besiktigare som förstår dig, det underlättar något ENORMT om du känner någon som gjort likadant eller har erfarenhet av historiska bilar. Verkar vara rätt mycket godtycke. Dessutom hittade jag ett fel i homologiseringen på turbon. Den är typad med 4-bults hjul och skivor :shock: och SBF vill inte svara på varför eller om 5 är ok :? Dessutom sitter inte intercoolern med i GT/GTS homologiseringsdokumenten vilket gör det hela intressant. All racing historik med bilder som kan styrka modifieringar är guld värt!

Japp, det fanns en vit turbo i GT breddat utförande som körde midnattssolsrallyt. Försökte få kontakt med honom utan resultat. Istället lurade han på mig ett par dyra fjäderben via Blocket :evil:

Var nog appendix J jag tittade på...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

gegge
Addict

#4 Post by gegge »

Berätta mer:

"Jag har just köpt en 924 turbo.
I carrera GT kostym med fullbur.
Efter att jag köpt glass med den i sommar så börjar min resa mot att Appendix K besiktiga den till rallyskogen med målet Midnattssolsrallyt.

Matsen / Kolmården"

Årsmodell? Vagnbok? Utrustning? Rallypreppad? BILDER!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#5 Post by firefish »

Jag skulle sikta högre och skjuta på FIA direkt. SBF verkar inte alltid ha 100 koll och har du otur så blir det tokigt.
Magnus W
www.bike.se

kghas
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#6 Post by kghas »

Jeg bygget opp en MG midget etter Apendix K. Ingen problem, bare å følge homologeringen. Alle homologerings papirene finnes på de danske historiske racing sidene. Skal se om jeg kan finne linken.

Her er forøvrig en av de mange 931 som kjøret i årets Monte Carlo historic. Bilen er tatt inn fra Tyskland og bygget opp i Norge i fjor. Jeg har ingen andre detaljer uten at den gikk helt utan fel i rallyet :)

Nice car:

Image

Image

gegge
Addict

#7 Post by gegge »

Den här?

http://www.hms.dk/downloads/homologerin ... ersigt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hms.dk/downloads/homologering/30 ... he.924.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

3075 täcker vanliga 924, men du behöver 660 om det ska vara orginalturbo. Annars 3083 om det ska vara Gr.4 och 672 om det ska vara GT/GTS i Gr.4
Fredrik Torkildsen

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#8 Post by patand »

Kul! Hoppas vi får följa bygget! :D

Vi måste snart kräva en biltråd av dig matsen... annars vägrar vi svara på dina frågor... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

matsen
Turbo-Poster
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979

#9 Post by matsen »

Oj vad bra att ni finns. Mkt hjälp.
Ska försöka lista ut hur man lägger upp en tråd... Snart.
Ska lyfta upp bilen o fixa lite i morgon.

Är fortfarande osäker på vilket nummer jag ska ha eftersom jag VERKLIGEN vill besiktiga in den med Carrerra GT looken. Exakt samma som den 924 turbo (vita) som ni pratar om. Det bevisar ju att det går och jag vet att hans är en -81, utan intercooler och med originalkolvar.
Godtyckligt eller inte - Hoppas på att jag får igenom min enligt exakt samma koncept. Får ringa o fråga vilket nummer han använt helt enkelt...
Jag återkommer både med tråd, frågor och kanske en del svar...
:D :D

Post Reply