Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

#16 Post by safe »

Helt ärligt förstår jag inte vilken skillnad det skulle göra att ta den som sitter längst bort först...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

#17 Post by Jesper von Wowern »

safe wrote:Helt ärligt förstår jag inte vilken skillnad det skulle göra att ta den som sitter längst bort först...
Tar Du en kortare krets först är risken att Du skickar ut luft som fastnar i början på en längre krets.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

#18 Post by safe »

Jesper von Wowern wrote:
safe wrote:Helt ärligt förstår jag inte vilken skillnad det skulle göra att ta den som sitter längst bort först...
Tar Du en kortare krets först är risken att Du skickar ut luft som fastnar i början på en längre krets.
Ju mer jag tänker på det, detså mer skeptisk blir jag.
Kretsarna är ju åtskiljda ända upp i behållaren, så att luft tar sig från en krets till en annan känns utesluten.
Se att det är olika långt till två ok i samma krets...Nä, jag förstår inte var det skulle ha för inverkan.

Nu är jag osäker på hur det funkar med en abs pump i systemet, kanske funkar annorlunda då.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

#19 Post by Mattias 924 »

safe wrote:Helt ärligt förstår jag inte vilken skillnad det skulle göra att ta den som sitter längst bort först...
+1

Jag har luftat många bilar och aldrig brytt mig om att göra det i "rätt" ordning och det har alltid fungerat bra.

Vad är rätt ordning på en bil med diagonala bromskretsar som t.ex. Saab og900 och vad är rätt ordning på en bil med triangelkretsar t.ex Volvo 740?
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

#20 Post by gurra »

Jag kan inte heller se någon risk, teoretisk eller praktisk, med att inte göra i "rätt" ordning.
Men byter jag vätska tycker jag dock det är rätt bekvämt att börja längst bort då man får ut störst del av den gamla vätskan när man tömmer den vägen och då har man bättre koll på hur mkt man fått ur systemet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Niclas J
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2008-06-23 22:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

#21 Post by Niclas J »

Karl Birgander wrote:Främre "kammare" är för koppling, bakre för broms. Se till att den aldrig töms nedanför "min" så undviker du eventuella problem.
Använd "luftman" från mekonomen för att trycksätta behållaren. Jag har aldrig misslyckats med den.
Har du inte gjort något åt främre är det inte konstigt att du har luft kvar.
Luftning måste alltid göras på samtliga hjul när man donat bromssystem för att säkerställa att allt försvinner.

Börja med oket längst bort från huvudbromscylindern, alltså, HB -> VB -> HF -> VF.
Köpte en "luftman" idag och funkade perfekt! Vilken uppfinning som gör det så oerhört enkelt :D . Klart värt pengarna.....
Niclas J

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

#22 Post by Dea »

Kör ni med bromsvätska i "luftman" eller använder den bara för trycksättning?

Jag tycker problemet är att det går åt mycket bromsvätska för att få helt rent i hela systemet. Jag kör Super Blue och RBF600 om vartannat, då ser man tydligt när man fått ny vätska i hela systemet. Senast gick det åt nästan 1,5 liter för att få det helt rent....

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Niclas J
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2008-06-23 22:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Malmö
Contact:

Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

#23 Post by Niclas J »

Dea wrote:Kör ni med bromsvätska i "luftman" eller använder den bara för trycksättning?

Jag tycker problemet är att det går åt mycket bromsvätska för att få helt rent i hela systemet. Jag kör Super Blue och RBF600 om vartannat, då ser man tydligt när man fått ny vätska i hela systemet. Senast gick det åt nästan 1,5 liter för att få det helt rent....

/Dea
Luftman används enbart för att skapa tryck i systemet. Jämnt tryck hela tiden vilket innebär att det bara är att öppna luftnipplarna i rätt ordning för att börja lufta. Gäller bara att ha koll så att nivån inte blir för låg i behållaren.

Niclas J

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna

#24 Post by safe »

Niclas J wrote:
Dea wrote:Kör ni med bromsvätska i "luftman" eller använder den bara för trycksättning?

Jag tycker problemet är att det går åt mycket bromsvätska för att få helt rent i hela systemet. Jag kör Super Blue och RBF600 om vartannat, då ser man tydligt när man fått ny vätska i hela systemet. Senast gick det åt nästan 1,5 liter för att få det helt rent....

/Dea
Luftman används enbart för att skapa tryck i systemet. Jämnt tryck hela tiden vilket innebär att det bara är att öppna luftnipplarna i rätt ordning för att börja lufta. Gäller bara att ha koll så att nivån inte blir för låg i behållaren.

Niclas J

Det finns "luftman" som har en behållare med bromsvätska så man inte tömmer bromavätske behållaren så snabbt.
Jag brukar använda en utan behållare.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users