Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
- safe
- Addict
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Helt ärligt förstår jag inte vilken skillnad det skulle göra att ta den som sitter längst bort först...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
Tar Du en kortare krets först är risken att Du skickar ut luft som fastnar i början på en längre krets.safe wrote:Helt ärligt förstår jag inte vilken skillnad det skulle göra att ta den som sitter längst bort först...
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
- safe
- Addict
Ju mer jag tänker på det, detså mer skeptisk blir jag.Jesper von Wowern wrote:Tar Du en kortare krets först är risken att Du skickar ut luft som fastnar i början på en längre krets.safe wrote:Helt ärligt förstår jag inte vilken skillnad det skulle göra att ta den som sitter längst bort först...
Kretsarna är ju åtskiljda ända upp i behållaren, så att luft tar sig från en krets till en annan känns utesluten.
Se att det är olika långt till två ok i samma krets...Nä, jag förstår inte var det skulle ha för inverkan.
Nu är jag osäker på hur det funkar med en abs pump i systemet, kanske funkar annorlunda då.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Mattias 924
- Addict
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
+1safe wrote:Helt ärligt förstår jag inte vilken skillnad det skulle göra att ta den som sitter längst bort först...
Jag har luftat många bilar och aldrig brytt mig om att göra det i "rätt" ordning och det har alltid fungerat bra.
Vad är rätt ordning på en bil med diagonala bromskretsar som t.ex. Saab og900 och vad är rätt ordning på en bil med triangelkretsar t.ex Volvo 740?
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- gurra
- Sponsor
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Jag kan inte heller se någon risk, teoretisk eller praktisk, med att inte göra i "rätt" ordning.
Men byter jag vätska tycker jag dock det är rätt bekvämt att börja längst bort då man får ut störst del av den gamla vätskan när man tömmer den vägen och då har man bättre koll på hur mkt man fått ur systemet.
Men byter jag vätska tycker jag dock det är rätt bekvämt att börja längst bort då man får ut störst del av den gamla vätskan när man tömmer den vägen och då har man bättre koll på hur mkt man fått ur systemet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
Köpte en "luftman" idag och funkade perfekt! Vilken uppfinning som gör det så oerhört enkeltKarl Birgander wrote:Främre "kammare" är för koppling, bakre för broms. Se till att den aldrig töms nedanför "min" så undviker du eventuella problem.
Använd "luftman" från mekonomen för att trycksätta behållaren. Jag har aldrig misslyckats med den.
Har du inte gjort något åt främre är det inte konstigt att du har luft kvar.
Luftning måste alltid göras på samtliga hjul när man donat bromssystem för att säkerställa att allt försvinner.
Börja med oket längst bort från huvudbromscylindern, alltså, HB -> VB -> HF -> VF.

Niclas J
-
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
Kör ni med bromsvätska i "luftman" eller använder den bara för trycksättning?
Jag tycker problemet är att det går åt mycket bromsvätska för att få helt rent i hela systemet. Jag kör Super Blue och RBF600 om vartannat, då ser man tydligt när man fått ny vätska i hela systemet. Senast gick det åt nästan 1,5 liter för att få det helt rent....
/Dea
Jag tycker problemet är att det går åt mycket bromsvätska för att få helt rent i hela systemet. Jag kör Super Blue och RBF600 om vartannat, då ser man tydligt när man fått ny vätska i hela systemet. Senast gick det åt nästan 1,5 liter för att få det helt rent....
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- S-Poster
Luftman används enbart för att skapa tryck i systemet. Jämnt tryck hela tiden vilket innebär att det bara är att öppna luftnipplarna i rätt ordning för att börja lufta. Gäller bara att ha koll så att nivån inte blir för låg i behållaren.Dea wrote:Kör ni med bromsvätska i "luftman" eller använder den bara för trycksättning?
/Dea
Niclas J
- safe
- Addict
Niclas J wrote:Luftman används enbart för att skapa tryck i systemet. Jämnt tryck hela tiden vilket innebär att det bara är att öppna luftnipplarna i rätt ordning för att börja lufta. Gäller bara att ha koll så att nivån inte blir för låg i behållaren.Dea wrote:Kör ni med bromsvätska i "luftman" eller använder den bara för trycksättning?
/Dea
Niclas J
Det finns "luftman" som har en behållare med bromsvätska så man inte tömmer bromavätske behållaren så snabbt.
Jag brukar använda en utan behållare.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)