TPS krånglar
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
TPS krånglar
Gammalt problem från förra året ställer till det. TPS-kåpan har lossnat på min 951 och det har resulterat skit och skadade "givare". Det orsakar ojämn gång, plötsliga motorstopp och brutala avgassmällar.
Jag har köpt en ny TPS. Att byta TPS är egentligen lätt - om man får loss de 2 st skruvar som håller dosan på sin plats. Den nedre av dom (och den som är svåråtkomlig) har tyvärr en helt södersmulad skalle och jag har inte möjlighet att borra bort skiten.
På tisdagmorgon ska jag lämna bilen in hos K3 och den bilresan blir ett hel-te... Måste dra mycket tidigit för att slippa få motorstopp mitt i Stockholms morgontrafik.
Min fråga: Finns det någon fusklösning som håller motorn någorlunda igång så att man kan köra bilen de ca 2,3 mil som resan är?
Jag har köpt en ny TPS. Att byta TPS är egentligen lätt - om man får loss de 2 st skruvar som håller dosan på sin plats. Den nedre av dom (och den som är svåråtkomlig) har tyvärr en helt södersmulad skalle och jag har inte möjlighet att borra bort skiten.
På tisdagmorgon ska jag lämna bilen in hos K3 och den bilresan blir ett hel-te... Måste dra mycket tidigit för att slippa få motorstopp mitt i Stockholms morgontrafik.
Min fråga: Finns det någon fusklösning som håller motorn någorlunda igång så att man kan köra bilen de ca 2,3 mil som resan är?
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Vad händer om du kopplar ut TPS helt? Går den inte in i något slags limp-home/fail-safe mode då?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Utan att veta egentligen så tror jag att bilen går inte ens att starta utan TPS
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Du kan köra försiktigt utan tps inkopplad.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Goda nyheter då!
Är det bara jacka loss den?
Vad är det för körhastighet vi pratar om?
Är det bara jacka loss den?
Vad är det för körhastighet vi pratar om?
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: TPS krånglar
Lossa kabeln till den.Petrus wrote:Goda nyheter då!
Är det bara jacka loss den?
Vad är det för körhastighet vi pratar om?
Tror inte det har med hastighet å göra, utan belastning, Kör lungt å
försiktigt, varva inte mer än nödvändigt. Dvs. inga fullgasrepor

/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Tog loss kabeln men då drar inte motorn i gång. Jag antar att man kan starta först och sen lossa kabeln medan motorn är igång. Ville ändå inte testa det då jag vet inte om det kan leda till problem.
Kanske någon här vet? Annars gör jag ett kamakazi försök imorgon ...det sker som ska ske.
Kanske någon här vet? Annars gör jag ett kamakazi försök imorgon ...det sker som ska ske.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Så vad tror ni om att starta motorn och sen dra ur kabeln?
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Nu var det länge sen jag provade, men det borde gå att starta utan TPS.
Om inte, prova att starta och sedan koppla ur den.
TPSen har 3 syften i Motronic:
1. Signalera tomgångsläge när spjället är helt stängt. Detta gör att Motronic går in i tomgångsmapp.
2. Signalera fullgasläge, det gör att Motronic går in i fullgasmappen.
3. Signalera snabba förändringar av spjälläge då den skickar den in tillskottsbränsle.
Så det viktigaste att tänka på när man kör utan TPS är att vara väldigt försiktig vad gäller hastiga förändringar av spjälläge, samt att inte köra mer än halvgas.
Hastigheten i sig spelar ingen roll.
Om inte, prova att starta och sedan koppla ur den.
TPSen har 3 syften i Motronic:
1. Signalera tomgångsläge när spjället är helt stängt. Detta gör att Motronic går in i tomgångsmapp.
2. Signalera fullgasläge, det gör att Motronic går in i fullgasmappen.
3. Signalera snabba förändringar av spjälläge då den skickar den in tillskottsbränsle.
Så det viktigaste att tänka på när man kör utan TPS är att vara väldigt försiktig vad gäller hastiga förändringar av spjälläge, samt att inte köra mer än halvgas.
Hastigheten i sig spelar ingen roll.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Byta TPS kan väl vilken källarmeck som helst göra, varför köra ända bort till Haninge för det?
Ditt problem är ju att en skruvskalle är dålig, det behövs ingen Porsche mekaniker för det....
Ditt problem är ju att en skruvskalle är dålig, det behövs ingen Porsche mekaniker för det....
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Dom ska göra massa andra jobb, bl. a. storservice. Lika bra att dom grejar med TPS när dom ändå håller på med kärran.Ducati wrote:Byta TPS kan väl vilken källarmeck som helst göra, varför köra ända bort till Haninge för det?
Ditt problem är ju att en skruvskalle är dålig, det behövs ingen Porsche mekaniker för det....
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Re: TPS krånglar
Om kåpan till tps blåsts bort betyder det att du har dåliga tätningar på spjällaxeln, du får in laddtryck i tps. Byt dessa annars förstörs din nya tps också.
Det borde gå bra att köra utan tps. Och andra sidan borde det gå bra att köra med en trasig tps inkopplad. Om DME inte har signal från tomgångskontakten så går bilen aldrig på tomgångsmappen vilket kan ge lite sämre tomgång. Om KLR inte har kontakt med spjällägesgivaren så går den in i felsäkert läge och begränsar laddtrycket.
Det borde gå bra att köra utan tps. Och andra sidan borde det gå bra att köra med en trasig tps inkopplad. Om DME inte har signal från tomgångskontakten så går bilen aldrig på tomgångsmappen vilket kan ge lite sämre tomgång. Om KLR inte har kontakt med spjällägesgivaren så går den in i felsäkert läge och begränsar laddtrycket.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Det visade sig att styrboxen hade gett upp. En ny från PCS går på hela grisfeta 20 papp + men jag hade gudomligt flyt. K3 fick tag i en beggad gm. Sandén för bråkdel av PCS: s listpris! Numera står Peter Sandén och K3 på min lista av vardagshjältar på delad första plats.Tomas wrote:Om kåpan till tps blåsts bort betyder det att du har dåliga tätningar på spjällaxeln, du får in laddtryck i tps. Byt dessa annars förstörs din nya tps också.
Det borde gå bra att köra utan tps. Och andra sidan borde det gå bra att köra med en trasig tps inkopplad. Om DME inte har signal från tomgångskontakten så går bilen aldrig på tomgångsmappen vilket kan ge lite sämre tomgång. Om KLR inte har kontakt med spjällägesgivaren så går den in i felsäkert läge och begränsar laddtrycket.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Petrus din gamle räv, kul att se att du är vid liv och att du fått ordning på bilen!
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: TPS krånglar
Ja, hehe.... Vägrar att ge upp juh!Sluggen wrote:Petrus din gamle räv, kul att se att du är vid liv och att du fått ordning på bilen!
Bilen blir nog finare än någonsin + ordentligt servad. Ska ta an Norges slingriga vägar snart så det gäller att ha ordning på allt.
Hörs!!
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Who is online
Users browsing this forum: No registered users