M-Nilsson wrote:Lossade oket och belägg och såg att det ena belägg som satt vid kolven var skadat..var en bit borta i hörnet och bara när oket var lossat var det lite svårt att få loss detta belägg men bort gick det nu.
Grattis, skam den som ger sig
Har du fått dit de nya? om inte, börja med det yttre och se till att styrningen ligger riktigt i bromsklossens styrspår.
M-Nilsson wrote:Lossade oket och belägg och såg att det ena belägg som satt vid kolven var skadat..var en bit borta i hörnet och bara när oket var lossat var det lite svårt att få loss detta belägg men bort gick det nu.
Grattis, skam den som ger sig
Har du fått dit de nya? om inte, börja med det yttre och se till att styrningen ligger riktigt i bromsklossens styrspår.
Ja det är tur man är envis som attan! Tar paus för dagen och de nya beläggen åker in inom kort, när allt är rengjort..det finns ett stort behov av det!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
goto737 wrote:Hmmm! Tror inte det är slangar som är anslutna på M-Nilssons bakre Bromsok. Är det nu bromsrör så är det väl lite olyckligt att försöka lägga oken på bärarmarna
Är det rör hela vägen så kan det nog bli svårt att få bort oket öht utan att lossa röret... Men det brukar alltid vara någon slang som gör att oket går att röra en bit och vad jag minns har jag alltid i princip lagt oket på bärarmarna (eller ovanpå bromsskivaen eller liknande) när jag skruvat loss dem oavsett bilmodell.
goto737 wrote:Vad har du för Broms-OK, är det samma som på bilderna?
M-Nilsson wrote:Goto737: Har svårt att avgöra om det är samma Broms-ok som på bilderna men det är möjligt.
Jag tror inte det är samma ok, om inte goto har varit hemma hos Nilsson och fotat förståss... däremot är jag rätt säker på att det är likadana ok på 944 och 944S (och 924 Turbo och 924S).
goto737 wrote:Hmmm! Tror inte det är slangar som är anslutna på M-Nilssons bakre Bromsok. Är det nu bromsrör så är det väl lite olyckligt att försöka lägga oken på bärarmarna
Är det rör hela vägen så kan det nog bli svårt att få bort oket öht utan att lossa röret... Men det brukar alltid vara någon slang som gör att oket går att röra en bit och vad jag minns har jag alltid i princip lagt oket på bärarmarna (eller ovanpå bromsskivaen eller liknande) när jag skruvat loss dem oavsett bilmodell.
Det gick också till viss del att bara lossa den övre muttern (det du kallar skruv;) till oket och liksom fälla ner det en bit utan att plocka bort oket..fast tog ändå bort hela för att komma åt lite mer.
Jag lät oket vila på en gammal fiskelåda placerad i lagom höjd under skivan..de funkade också
M-Nilsson wrote:jaha det är så de ser ut jag får skylla på att jag var uppe så sent i garaget att jag blandade ihop det lite..men givetvis har du rätt!
Pehr Johnsson wrote:Fast en sådan skruv vill jag kalla för bult, fast jag vet att det är fel....
Låt bli då....
Har själv dock samma känslor i kroppen, men blir allt bättre på att använda det rätta namnet. Man får jobba på det helt enkelt. Att bo på en gård nu där man faktiskt ser riktiga bultar i diverse äldre konstruktioner underlättar iaf.
patand wrote:
Jag tror inte det är samma ok, om inte goto har varit hemma hos Nilsson och fotat förståss... däremot är jag rätt säker på att det är likadana
Vid en närmare eftertanke, borde det inte egentligen vara så att man använder skruvmejslar till skruvar och ringnycklar till bultar? Sätter punkt här, men om någon är sugen på att starta en egen tråd för vidare utredning så varsegod
Last edited by M-Nilsson on 2010-05-27 20:53:09, edited 1 time in total.
Jag ska ta och beställa bromsklossar, har inte gjort det ännu och har kollat på utzon, det borde väl då vara "Bromsbelägg bak för två hjul enkolvsok" de som kostar 512 kr som jag ska ha? Finns det fler platser att beställa från till bättre pris?
Kollade på ferdinand.se och där låg ett par klossar på 1130 kr till 944S/944
M-Nilsson wrote:Vid en närmare eftertanke, borde det inte egentligen vara så att man använder skruvmejslar till skruvar och ringnycklar till bultar? Sätter punkt här, men om någon är sugen på att starta en egen tråd för vidare utredning så varsegod