
Byta belägg bak, eh?
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Byta belägg bak, eh?
Jag är nybörjare på detta men ger mig inte så lätt
Jag har fått bort pinnarna, men hur får man sen ur beläggen på smidigaste sätt!? Finns det specialverktyg?, man kan ju nästan tro det behövs. Jag har provat med tång men lyckades bara inte! Tacksam för tips! Känns för onödigt att lämna in bilen för byte av belägg när man kan fixa de själv.

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Det blir nog lättare om du först tar bort belägget som sitter närmast kolven. Börja först med trycka tillbaka kolven en liten bit med hjälp av passande verktyg. Funkar nog med en skruvmejsel mellan skivan och belägget, och lite våld.M-Nilsson wrote:Jag är nybörjare på detta men ger mig inte så lättJag har fått bort pinnarna, men hur får man sen ur beläggen på smidigaste sätt!? Finns det specialverktyg?, man kan ju nästan tro det behövs. Jag har provat med tång men lyckades bara inte! Tacksam för tips! Känns för onödigt att lämna in bilen för byte av belägg när man kan fixa de själv.
När du fått bort den bromsklossen kan du föra bromsoket åt sidan och dra ut det andra.
Det är nämligen en "hake" "styrspår" i bromsklossen som sitter ytterst och det spåret måste ju lämnas för att få ut det. (944)
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Aha det visste jag inte, thanks...men tyvärr vill det sig ändå inte! Har fått in kolven tillräckligt, går vicka på belägget ytterst men jag lyckas bara inte få ut det. Sett de finns avdragare för bromsbelägg, hade säkerligen funkat bättre..goto737 wrote:Det är nämligen en "hake" "styrspår" i bromsklossen som sitter ytterst och det spåret måste ju lämnas för att få ut det. (944)M-Nilsson wrote:Jag är nybörjare på detta men ger mig inte så lättJag har fått bort pinnarna, men hur får man sen ur beläggen på smidigaste sätt!? Finns det specialverktyg?, man kan ju nästan tro det behövs. Jag har provat med tång men lyckades bara inte! Tacksam för tips! Känns för onödigt att lämna in bilen för byte av belägg när man kan fixa de själv.

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Knyt ett snöre i hålen (hållbart snöre, persiennsnöre funkar) så är det lättare att vicka och dra.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Ja så långt hade jag inte tänkt, har faktiskt ett par trasiga persienner liggandeKarl Birgander wrote:Knyt ett snöre i hålen (hållbart snöre, persiennsnöre funkar) så är det lättare att vicka och dra.

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Pratade med en nisse på mekonomen, han hade svårt att tro att det går plocka ur beläggen utan att ta bort hela oket!? Det är väl att ta i?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Sultanen
- Turbo-Poster
- Posts: 533
- Joined: 2008-06-08 23:32:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Det är bara att fortsätta jobba ut belägget, som sagt, sitter en styrpinne i oket som går in i belägget mitt på baksidan av det, det kan nog vara lite kruxigt att få loss det därifrån men det går sålänge du har tillräckligt med utrymme, och det bör du få om ju jobbar oket tillräckligt myckte och självklart ser till att kolven är inne så långt det går.
Kika i någon rephandbok så ser du hur det ser ut.
Kika i någon rephandbok så ser du hur det ser ut.
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld
924 -80 Såld
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Så vitt jag minns går det bra utan att ta bort oket. Men du måste först få bort det inre belägget så att du kan flytta över den "flytande" delen av oket tillräckligt för att få ut det andra belägget utan att det fastnar i "klacken" som redan nämnts i tråden.M-Nilsson wrote:Pratade med en nisse på mekonomen, han hade svårt att tro att det går plocka ur beläggen utan att ta bort hela oket!? Det är väl att ta i?
Å andra sidan är det ju lätt att ta bort oket om man vill göra det. Två rejäla skruvar att lossa bara.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Har aldrig lossat hela ok innan, nått mer jag bör tänka på om jag lossar oket? Har en kollat i rep boken ännu, men kollade lite snabbt och sitter två rejäla "muttrar", så verkar inte så svårt...fast att lossa de är kanske en annan sakpatand wrote:Så vitt jag minns går det bra utan att ta bort oket. Men du måste först få bort det inre belägget så att du kan flytta över den "flytande" delen av oket tillräckligt för att få ut det andra belägget utan att det fastnar i "klacken" som redan nämnts i tråden.M-Nilsson wrote:Pratade med en nisse på mekonomen, han hade svårt att tro att det går plocka ur beläggen utan att ta bort hela oket!? Det är väl att ta i?
Å andra sidan är det ju lätt att ta bort oket om man vill göra det. Två rejäla skruvar att lossa bara.

Får se hur jag gör, fast samtidigt kan man göra rent oket lättare om det åker bort!
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Lossar du oket så se till att det inte hänger i slang/rör. Häng upp på lämpligt vis.
Du tar med andra ord inte bort oket helt om du vill slippa lufta efteråt.
Du tar med andra ord inte bort oket helt om du vill slippa lufta efteråt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Precis som Karl säger, låt slangen sitta kvar på oket, lossa bara de två skruvarna (som du kallar "muttrar"). Jag brukar lägga oket ovanpå bärarmen eller liknande så hänger det inte i bromsslangen, vill man ha det mer ur vägen så kan man hänga det i ett snöre som knyts fast på lämpligt ställe på bilen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Byta belägg bak, eh?patand wrote:Precis som Karl säger, låt slangen sitta kvar på oket, lossa bara de två skruvarna (som du kallar "muttrar"). Jag brukar lägga oket ovanpå bärarmen eller liknande så hänger det inte i bromsslangen, vill man ha det mer ur vägen så kan man hänga det i ett snöre som knyts fast på lämpligt ställe på bilen.
Hmmm! Tror inte det är slangar som är anslutna på M-Nilssons bakre Bromsok. Är det nu bromsrör så är det väl lite olyckligt att försöka lägga oken på bärarmarna

- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Vad har du för Broms-OK, är det samma som på bilderna?
Kanske inte samma belägg på 944S
Det blir nog lättare om du först tar bort belägget som sitter närmast kolven (Bild1). Börja först med trycka tillbaka kolven en liten bit med hjälp av passande verktyg. Funkar nog med en skruvmejsel mellan skivan och belägget, och lite våld.
När du fått bort den bromsklossen kan du föra bromsoket åt sidan och dra ut det andra (Bild2).
Det är nämligen en "hake" "styrspår" i bromsklossen som sitter ytterst och det spåret måste ju lämnas för att få ut det (Bild3).
OBS
Du har inget styrspår att ta hänsyn till på det inre belägget (närmast kolven). Därför skall du ta bort detta först.
Nu om det är samma bromsok vi pratar om
Kanske inte samma belägg på 944S

När du fått bort den bromsklossen kan du föra bromsoket åt sidan och dra ut det andra (Bild2).
Det är nämligen en "hake" "styrspår" i bromsklossen som sitter ytterst och det spåret måste ju lämnas för att få ut det (Bild3).
OBS
Du har inget styrspår att ta hänsyn till på det inre belägget (närmast kolven). Därför skall du ta bort detta först.
Nu om det är samma bromsok vi pratar om

- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Goto737: Har svårt att avgöra om det är samma Broms-ok som på bilderna men det är möjligt. Vad jag vet har jag orginal i alla fall.
Jag sitter fortfarande fast med att få bort den #"¤!"¤# klossen som sitter närmaste kolven, ska ge det en chans till annars blir det att lossa oket.
Jag sitter fortfarande fast med att få bort den #"¤!"¤# klossen som sitter närmaste kolven, ska ge det en chans till annars blir det att lossa oket.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Byta belägg bak, eh?
Lossade oket och belägg och såg att det ena belägg som satt vid kolven var skadat..var en bit borta i hörnet och bara när oket var lossat var det lite svårt att få loss detta belägg
men bort gick det nu. 


944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]