tänkabeldragning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Justus
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2004-04-04 14:56:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

tänkabeldragning

#1 Post by Justus »

Är detta rätt kopplade tändkablar? kolla bilden (i garaget.)
Tänd följden är ju rätt men spelar det ngn roll hur det är anslutet till fördelaren, dvs om man sätter tändkblarna ett hack till höger runt om blir det skillnad?
Porsche 944 turbo -87
Image
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

De måste sitta på rätt stift, inte bara i rätt ordning.
Jag tror det står på fördelarlocket var de ska sitta, eller kanske står det på det svarta plastskyddet som sitter på fördelaren.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Justus
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2004-04-04 14:56:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#3 Post by Justus »

Dragningen på bilden är förmodligen fel med tanke på startsvårigheterna, hittade inget på min fördelar dosa om hur det skall vara draget. Tror nu att det skall vara så här. Jag skulle uppskatta det väldigt n´mycket om någon kan kolla på sin turbo bil.

Övre vänstra till cyl 3
Övre högra till cyl 4
Nedre vänstra till cyl 1
Nedre högra till cyl 2

Går lättare runt nu men vill inte starta ändå.
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#4 Post by red44 »

man brukar alltid ha en märkning till ettans cylinder o en pil på vilket håll rotorn snurrar o tändföljden är ju förmodligen 1342 märkningen brukar bara va en liten "skåra"

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

kolla

#5 Post by 931Melander »

Lossa lockat på fördelaren, ställ sedan 1 ans cyl. (främre) i tändläge ( märkningar på remskivor) och där rotorn pekar har du ettans tändkabel, sedan är följden 1-3-4-2 etc. du kan ju rulla bilen frammåt med tex 3 ans växel i så ser du att du har "rätt håll" på tändkablarna.


OBS! Har du haft loss fördelaren så kan den vara ett halvt varv förskjuten mot vad du hade tidigare, eftersom att motorn går två varv på ett rotorvarv.


Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

kolla

#6 Post by 931Melander »

Lossa lockat på fördelaren, ställ sedan 1 ans cyl. (främre) i tändläge ( märkningar på remskivor) och där rotorn pekar har du ettans tändkabel, sedan är följden 1-3-4-2 etc. du kan ju rulla bilen frammåt med tex 3 ans växel i så ser du att du har "rätt håll" på tändkablarna.


OBS! Har du haft loss fördelaren så kan den vara ett halvt varv förskjuten mot vad du hade tidigare, eftersom att motorn går två varv på ett rotorvarv.


Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Efter vad jag minns av dagens titt under huven så stämmer din fina skiss över tändkabeldragningen..

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#8 Post by Adde_k »

ska glo på min också, har tom. instruktioner under min huv om jag inte minns helt fel.
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

Justus
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2004-04-04 14:56:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppsala
Contact:

#9 Post by Justus »

Tackar för tipsen.
Har klarat ut det hela med att kolla att rotorn står åt rätt håll. 1 cyl i tändläge osv. 1:a skissen skall vara den rätta
Så i dag skulle den kanske startat om det inte var för startmotorn som behagade kasta in handduken.
Righty tighty Lefty loosy
or else...
You will get the Ohhh shit problem

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users