Huggande koppling

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

Huggande koppling

#1 Post by Knubbe »

Efter vinteravställningen har min koppling börjat hugga rejält. Det märks framförallt när man krypkör, typ in och ut från garaget eller en parkeringsplats. Vid normal körning känns kopplingen helt ok.

För 2 årsedan bytte jag koppling, tryckplatta och urtrampningslager för 2 årsedan och det har varit ok sedan dess. Förra vintern bytte jag också transaxel vilket eliminerade rassel från drivlinan.

Jag har testat att slira försiktigt på koppling för att slita ner eventuella omjämnheter på lamellen, det har dock inte hjälpt.

Fler ideér innan jag tvingas inse att lådan måste ner i år också...?
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Huggande koppling

#2 Post by patand »

Funderar... På min MC låste sig kopplingen helt under ett av vinteruppehållen. Blev helt ställd när det inte gick att koppla ur men läste på något forum på internet att det vara bara att lägga i en växel och låta bakhjulet hänga i luften och sen trycka in kopplingen, gasa lite och sen tvärnita hjulet med bromsen.

Efter ett par försök fick jag loss kopplingen och efter det så högg den lite ett tag innan jag "kört in" den igen.

Nu är det ofta våtskivekoppling på MC (så även på ming) men kan det vara något liknande som hänt dig? Fast du hade ju provat att slira den iof. :|
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: Huggande koppling

#3 Post by notetoself »

Patrik; På MC beror det på att lamellerna klibbar ihop. Kan bli väldigt spännande när man går från neutral till växel och inte kopplingen fungerar. Been there, done that - got the tshirt!
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

Re: Huggande koppling

#4 Post by Knubbe »

patand wrote:Funderar... På min MC låste sig kopplingen helt under ett av vinteruppehållen. Blev helt ställd när det inte gick att koppla ur men läste på något forum på internet att det vara bara att lägga i en växel och låta bakhjulet hänga i luften och sen trycka in kopplingen, gasa lite och sen tvärnita hjulet med bromsen.

Efter ett par försök fick jag loss kopplingen och efter det så högg den lite ett tag innan jag "kört in" den igen.

Nu är det ofta våtskivekoppling på MC (så även på ming) men kan det vara något liknande som hänt dig? Fast du hade ju provat att slira den iof. :|
Ja, jag har funderat på ungefär samma sak, om lamellen satts sig under vintern. Kände dock inget speciellt när jag backade ur garaget första gången efter vintern. Har också funderat på om det kan ha bildats rost som blivit en grad på splinsen till lådan.

Bilen har inte gått särskillt hårt så jag tror iaf inte att kopplingen har gått varm. Om den nu inte har gjort det utan att jag har märkt det...

Jag är ganska säker på att det inte fanns några hugg alls i höstas.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Huggande koppling

#5 Post by patand »

notetoself wrote:Patrik; På MC beror det på att lamellerna klibbar ihop. Kan bli väldigt spännande när man går från neutral till växel och inte kopplingen fungerar. Been there, done that - got the tshirt!
Ja jag vet nu vad det beror på. Men innan man läste på lite och det aldrig hänt tidigare vintrar så blev man rätt ställd när den skulle ut på våren. Trodde ju det var något allvarligt fel helt plötsligt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Huggande koppling

#6 Post by DLS »

Hur många mil har bilen rullat sen du bytte koppling?
planades svänghjulet då?

Har du kollat så din lamell inte är ihjäl igen genom att använda clarks garage instruktionen?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

Re: Huggande koppling

#7 Post by Knubbe »

DLS wrote:Hur många mil har bilen rullat sen du bytte koppling?
planades svänghjulet då?

Har du kollat så din lamell inte är ihjäl igen genom att använda clarks garage instruktionen?
Den har rullat ca 1800 mil sedan kopplingsbytet.
Nej, svänghjulet planades inte, men jag mätte upp det med indikatorklocka och det var plant då.

Vilken instruktion menar du?
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Huggande koppling

#8 Post by DLS »

tänkte på den här
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-03.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

Re: Huggande koppling

#9 Post by Knubbe »

DLS wrote:tänkte på den här
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/clutch-03.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack! Ska kolla det!
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1994
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

Re: Huggande koppling

#10 Post by maverick »

Min hugger något brutalt också, speciellt från stillastående eller låg hastighet.
Kopplingen har gått cirka 1500 mil.
När bultarna gick av till drivaxeln på motorvägen under rusningstid (läs kö) så bogserades den till K3.
Där diskuterades problemet och en "sliten" transaxel kan ge dessa problem.
Nu för tiden försöker jag undvika köer in i det sista, just pga detta ryckande.

Nu är din bytt, men extremt slitna motorkuddar kan även ge besvär.
MVH//Per

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

Re: Huggande koppling

#11 Post by Knubbe »

maverick wrote:Min hugger något brutalt också, speciellt från stillastående eller låg hastighet.
Kopplingen har gått cirka 1500 mil.
När bultarna gick av till drivaxeln på motorvägen under rusningstid (läs kö) så bogserades den till K3.
Där diskuterades problemet och en "sliten" transaxel kan ge dessa problem.
Nu för tiden försöker jag undvika köer in i det sista, just pga detta ryckande.

Nu är din bytt, men extremt slitna motorkuddar kan även ge besvär.
Senaste koppingsbytet resulterade i att jag tvingades lyfta ur motorn p.g.a. en trilskandes skruv till svänghjulsgivaren. Då passade jag på att byta motorkuddarna.

Har nu tagit beslutet att riva allt igen och montera en helt ny kopplingssats. Har beställt en komplett sats från Porscheshop. Med dagens kurs gick den på ca 6000:- inklusive frakt. Det kan jag leva med för att vara helt säker på att jag blir av med problemet. Vägrar att riva allt, tro att jag har hittat felet, och sedan montera utan att bli av med huggandet!

Denna gång ska dessutom svänghjulet plansvarvas!

Fördelarna mot förra gången är att jag nu har en 2-pelarlyft i garaget och att allt redan var varit loss. Det borde, med betoning på borde, alltså vara möjligt att byta koppling utan för många svordomar...
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users