Motortrubbel, återbesök

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
newkie
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989

Motortrubbel, återbesök

#1 Post by newkie »

Då var jag tillbaka från ruta ett igen.

Bakgrundsinformation.

Motorn tänder dåligt på en cylinder (Andra räknat från fronten). Det är alltså inte att den är helt död. Drar man ur tändkabeln blir gången värre.

Min uppfattning nu är att den gick jättefint på tomgången de första två minuterna jag körde den. På grund av bränsleläcka slog jag dock av motorn. När jag bytt bränsleslangarna går den dåligt igen. Kan det vart så att den gått dåligt innan pumpen hunnit pumpa vatten till blocket?

Den spottar nämligen ur sig vad som skulle kunna vara vatten. Kan även tänkas vara oförbränd e85. Men mest troligt är det vatten.

Det kan knappast vara packningen som gått då jag endast kört på tomgång och ej ens varvat motorn nämnvärt. Kompet är dessutom bra på alla burkar. Har kollat alla spridare så ingen grad från kapningen av soppaledningen letat sig dit, dom verkar fungera fint.

Vore tacksam för lite hjälp. Jag vet inte vad jag ska hitta på längre...
Last edited by newkie on 2010-06-07 10:46:30, edited 2 times in total.

gurra
Sponsor
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: Motortrubbel, glädjen vart kortlivad.

#2 Post by gurra »

Spottar den ur sig vatten i avgasröret?
Låter som att det kanske är toppackningen, vilken typ av packning använde du?
En cometic-packning som int håller tätt kan läcka redan på tomgång med dålig gång som följd.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

newkie
Carrera-Poster

#3 Post by newkie »

gurra wrote:Spottar den ur sig vatten i avgasröret?
Låter som att det kanske är toppackningen, vilken typ av packning använde du?
En cometic-packning som int håller tätt kan läcka redan på tomgång med dålig gång som följd.

Nä det är en vanlig fiberpackning som sitter där....

gurra
Sponsor

#4 Post by gurra »

Hmm då borde det inte vara den.
Då låter det som bränsle- eller tändproblem.
Kan vara tex fel i kabelhärvan. Vore intressant att byta spridarkontakt mellan 2an och 3an.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

newkie
Carrera-Poster

#5 Post by newkie »

Ska byta och se vad som händer, vidare ska jag byta till nya stift. Men måste nästan fixa en IR-tempmätare för att kunna mäta på grenrören för att kunna avgöra om det gör någon skillnad. Hittills har jag känt efter med handen vilket kan blir lite varmt :)

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#6 Post by Tomas »

Det samlas ofta kondens i avgasröret som kan spotta ut när man kör. Vatten ur avgasröret kommer inte nödvändigtvis från kylsystemet.
Gör ett leakdowntest så ser du om du har någon läcka mot kylsystemet.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

newkie
Carrera-Poster

#7 Post by newkie »

Jag har lämnat tanken på att det är kylvatten som kommer ut. Jag får inget inget tryck i vattentanken som är nått att tala om...

Den spottade även vatten förra året men jag kan inte minnas att den drog nått kylvatten...

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#8 Post by 944_Driver »

Överslag från dålig tändkabel?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

newkie
Carrera-Poster

#9 Post by newkie »

Nyss bytt tändkablar. Men jag var lite cheap så jag är sugen på att byta till bättre grejer...

newkie
Carrera-Poster

#10 Post by newkie »

Men då har jag fått lite grejer att prova i morgon.. återkommer med testsvaren :P

newkie
Carrera-Poster

#11 Post by newkie »

Idag när jag kom ut gick billen ännu sämre. Bara sådär över natten. Nu är det två cylindrar den inte går på. Dock är det tre och fyra (från fronten) som inte går som dom ska (baserat på att grenrören där är kalla medan de andra två inte går att röra utan att bränna sig). Antar att dålig kompression går att utesluta då, men jag ska kolla för att vara säker. Har även flyttat runt spridarna utan att felet flyttat på sig samt flyttat spridarkontakterna (2 <-> 3) utan någon förändring.

När jag höll på med tändkablarna en gång och ryckte ur en cylinder som inte gick. Då gick den bra på tre helt plötsligt.

Det enda jag nu kan tänka mig är att tändningen jävlas. Tändspolen ser väldigt fin ut. Men det är ju inte en garanti för att den är det då den troligen är från 1989. Som jag skrev igår köpte jag nya tändkablar förra våren. Är dock missnöjd med dem och överväger nya.

Om jag nu vill uppgradera/förnya mitt tändsystem. vad skulle då krävas? Är det ens möjligt?

Nästa fråga är: kan problem som dessa uppstå pga dåligt soppatryck?

Nahpets
Addict

#12 Post by Nahpets »

Kolla tändspolen: koppla stift till tändkabel mot spolen och jorda stiftet mot blocket.
Skruva ur de andra tändstiften för att lättare vrida runt motorn.
Någon slår på tändning och startläge, kolla gnistan under några sekunder. Är gnistan jämn?

Kolla respektive stift/gnista. Som ovan men att du tar tändkabel från fördelaren istället och jordar mot blocket.
Kolla om du har regelbunden, klar gnista. Medan du håller stiften mot blocket, "rör omkring" sladden så att du kollar om du har glappkontakt/dålig kontakt någonstans.

Ionizer
Turbo-Poster

#13 Post by Ionizer »

Efterssom spjäll och insug är gemensamt för alla 4 samt att du har bra komp så kan det inte vara på insugssidan eller ventilerna.

Felet följer inte spridarna eller spridarkontakterna så det kan knappast vara soppan. (Du har inte bytt plats på tryck och returslang?)

2-3 delar grenrör men det låter långsökt att grenröret skulle vara täppt, eller har du glömt kvar en trasa i grenröret?

Annars måste det väl vara tändningen. Kan det vara så att du har lite större elektrodavstånd på 2-3? Prova att flyta ett tändstift. Prova att byt tillbaka till en av dina gamla tändkablar eller bara en ny universal från OK. Kontrollera att fördelaren verkligen sitter på plats. Kanske lika bra att lossa fördelaren och kontrollera innehållet.

jag har föresten en IR termometer..
Har bränsletrycksmätare också..

newkie
Carrera-Poster

#14 Post by newkie »

Ionizer wrote:Efterssom spjäll och insug är gemensamt för alla 4 samt att du har bra komp så kan det inte vara på insugssidan eller ventilerna.

Felet följer inte spridarna eller spridarkontakterna så det kan knappast vara soppan. (Du har inte bytt plats på tryck och returslang?)

2-3 delar grenrör men det låter långsökt att grenröret skulle vara täppt, eller har du glömt kvar en trasa i grenröret?

Annars måste det väl vara tändningen. Kan det vara så att du har lite större elektrodavstånd på 2-3? Prova att flyta ett tändstift. Prova att byt tillbaka till en av dina gamla tändkablar eller bara en ny universal från OK. Kontrollera att fördelaren verkligen sitter på plats. Kanske lika bra att lossa fördelaren och kontrollera innehållet.

jag har föresten en IR termometer..
Har bränsletrycksmätare också..
Knackade ihop elektroderna idag utan någon skillnad. Dom gamla kablarna var jättedåliga. Tror dom ställer till mer problem än vad dom löser. Där var det mycke överslag.

Ska ta och göra ett test för att se om jag har vakuumläckor i morgon. Men som sagt. Jag har ju inte rört dom delarna sen första start. Då gick bilen som en klocka. Mest det som förvånar mig. Börjar bli sugen på att lämna in skiten på Auto-el (Kasta pengar på problemet) För det börjar kännas som att det inte kan vara så många andra problem än elektronikfel.

Vore bra att få verifiera soppatrycket faktiskt.

Ionizer
Turbo-Poster

#15 Post by Ionizer »

Har du tittat i fördelaren? Har du haft ut stiften och kollat hur gnistan ser ut?

Post Reply