
944 Turbo 1989 Rogue M-tune
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Åtminstone en glassätare
Det lät ju inte så farligt... Ska titta på det i morgon efter jag plockat ur kylaren igen 

-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Klämde lite på kylaren med en stor tång. Nu verkar den tät. Förövrigt startade jag bilen igår. Gick som en klocka. Även om jag nästan drog ur all ström ur mitt batteri för att få oljetryck. Jäklar vad segt det var. När jag väll fick oljetryck satt jag i tändspolen och bilen hoppade igång på en gång.
Tomgången var dock det enda jag hann med då jag upptäckte en liten liten läcka på bränsleledningen till fuelrailen. Inte mycket att tala om. Läckte väll så att det räckte till en droppe under de två minuter jag körde motorn. Det blir alltså slangbyte. Antar att vilken hydraulfirma som helst har grejer för det..
Tomgången var dock det enda jag hann med då jag upptäckte en liten liten läcka på bränsleledningen till fuelrailen. Inte mycket att tala om. Läckte väll så att det räckte till en droppe under de två minuter jag körde motorn. Det blir alltså slangbyte. Antar att vilken hydraulfirma som helst har grejer för det..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
gratulerar 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Grattis! 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Härligt!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Tack tack 
Idag har jag skaffat prylar för att åtgärda soppaslangen. Var ut på Hydroscand och pratade med en vänlig gubbe som hade många år i branschen. Förklarade mina behov och kom undan med 387:- för slangar som gör samma sak som lindseyracings kitt, då jag inte är styling-kille kände jag att jag inte behövde snygga AN-kopplingar. Även om kittet helt i svart är jävligt snyggt.
Tyvärr hade han inte dimensionerna som krävdes av stålombundna slangar. Hade väll kanske kostat en hundring mer då.
Skärringskopplingar till rören och skruvkoppling till Fuel damper. På FPR kör jag bara klammer som jag alltid gjort...

Idag har jag skaffat prylar för att åtgärda soppaslangen. Var ut på Hydroscand och pratade med en vänlig gubbe som hade många år i branschen. Förklarade mina behov och kom undan med 387:- för slangar som gör samma sak som lindseyracings kitt, då jag inte är styling-kille kände jag att jag inte behövde snygga AN-kopplingar. Även om kittet helt i svart är jävligt snyggt.
Tyvärr hade han inte dimensionerna som krävdes av stålombundna slangar. Hade väll kanske kostat en hundring mer då.
Skärringskopplingar till rören och skruvkoppling till Fuel damper. På FPR kör jag bara klammer som jag alltid gjort...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Blev en uppdatering till ikväll...
Soppaslangarna var förvånansvärt lätta att installer... Svåraste var att få tillbaka innerskärmen tror jag.
Soppaslangarna var förvånansvärt lätta att installer... Svåraste var att få tillbaka innerskärmen tror jag.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Var glad att du inte skulle byta hela ledningen... Två av fästena sitter ovanför torsionshuset, så plötsligt blev det en bakvagnsrenovering av mitt soppaslangsprojekt...
Kul att det går framåt!
Kul att det går framåt!
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Det jag inte skrev i min motortrubbel-tråd var att jag inte alls fick till bilen. Blev bara less och la ner allt i ett par dagar. Beställde ett gäng nästan nya tändkablar till rabatterat pris från Gurra. Sen fyllde jag i fräsch soppa. Tänkte inte på det att bränslet som låg kvar i slangen kanske inte blandat sig lika illa med vatten vilket kanske kunde gjort att den gick bra första minuterna innan jag bytta Bränsleslangar.
Med tändkablarna och nytt bränsle verkar bilen gå bättre. Tror dock att ena balansaxeln kanske sitter lite fel...
Lägger in en video så kan folk avgöra själva vad dom tror... Kommentera gärna...
http://www.youtube.com/watch?v=bg7jiJLg6UA" onclick="window.open(this.href);return false;
Med tändkablarna och nytt bränsle verkar bilen gå bättre. Tror dock att ena balansaxeln kanske sitter lite fel...
Lägger in en video så kan folk avgöra själva vad dom tror... Kommentera gärna...
http://www.youtube.com/watch?v=bg7jiJLg6UA" onclick="window.open(this.href);return false;
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
låter som att du har balansremmen för hårt spänd, då låter det som kompressorvin 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Låter i alla fall som den tänder rent nu!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Ja nu låter den fint igen. Igår luftades kopplingen. Ni som klagar på att den uppgiften är jobbig. Skaffa en luftman. Den jobbigaste biten var att hissa upp bilen och ta ner startmotorn tror jag 

-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Visade sig att bilen inte alls går bra... Var ut och körde den och den går som att det är en luftläcka ungefär. Men det verkar inte som att det finns någon luftläcka. Ingen efter turbon i alla fall. Innan har jag också svårt att tro att det skulle finnas en då alla klammer sitter fint och är åtdragna.
Satte i en bredbandslambda igår. Under kallstarten ligger AFR runt 9 när motorn blir varm går den upp till 16-17. Vad jag förstått ska den ligga runt 9 på e85, kan det stämma?
Fixade targaluckan här om dagen också. Kändes skönt att skruva med något där man faktiskt vädligt enkelt kan ta reda på vad som är fel. Vidare har jag plockat ur bakre torkaren och satt dit en plastplugg jag svarvade till i PVC...
Satte i en bredbandslambda igår. Under kallstarten ligger AFR runt 9 när motorn blir varm går den upp till 16-17. Vad jag förstått ska den ligga runt 9 på e85, kan det stämma?
Fixade targaluckan här om dagen också. Kändes skönt att skruva med något där man faktiskt vädligt enkelt kan ta reda på vad som är fel. Vidare har jag plockat ur bakre torkaren och satt dit en plastplugg jag svarvade till i PVC...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Var ute med bilen en lugn sväng igen. Verkar som att bredbandslambdan inte fungerar så bra på tomgång underligt nog, alternativt går den verkligen jättesnålt på tomgång. Den sitter monterad i "ytterkurva" i böjen aldeles innan katalysatorn. Under dellast fluktuerar AFM i alla fall mellan 10 och 13. Håller nu på att tillverka en 4 tums trycktestare för att kunna prova med övertryck även den lilla biten innan turbon och själva turbon.
Symptomen när man kör bilen är i alla fall som följer.
1: Bilen tvekar vid gaspådrag, redan vid snälla sådana. Har inte vågat testa högre dellast mer än en gång.
2: Under acceleration med konstant gaspådrag hugger bilen massor.
3: Ladtrycket toppar ur vid 0,7 bar och bilen känns väldigt slö även vid övertryck (Det sitter en "1 bars" fjäder i wastegaten).
4: Bränsletryck på tomgång är strax över 2.5 bar.
5: Komp
#1: 10.5 (Stift grå-vitt torrt)
#2: 9.9 (Stift mörkare blött)
#3: 10.9 (Stift grå-vitt torrt)
#4: 10.9 (Stift grå-vitt torrt)
6: Vacuumsystemet efter turbon är totalt tätt. Det håller i princip kvar tryckluften man blåser in
7: Smalbandslambdan verkar fungera då den fetar på blandningen om man kopplar in den.
8: Alla tänddelar utom spolen är nya. Har provat med andra spolar utan förändring.
Kan någon förklara detta innan jag hänger mig?
Hur många saker jag än kollar upp verkar det bara som att jag hittar nya grejer det inte är fel på...
Symptomen när man kör bilen är i alla fall som följer.
1: Bilen tvekar vid gaspådrag, redan vid snälla sådana. Har inte vågat testa högre dellast mer än en gång.
2: Under acceleration med konstant gaspådrag hugger bilen massor.
3: Ladtrycket toppar ur vid 0,7 bar och bilen känns väldigt slö även vid övertryck (Det sitter en "1 bars" fjäder i wastegaten).
4: Bränsletryck på tomgång är strax över 2.5 bar.
5: Komp
#1: 10.5 (Stift grå-vitt torrt)
#2: 9.9 (Stift mörkare blött)
#3: 10.9 (Stift grå-vitt torrt)
#4: 10.9 (Stift grå-vitt torrt)
6: Vacuumsystemet efter turbon är totalt tätt. Det håller i princip kvar tryckluften man blåser in
7: Smalbandslambdan verkar fungera då den fetar på blandningen om man kopplar in den.
8: Alla tänddelar utom spolen är nya. Har provat med andra spolar utan förändring.
Kan någon förklara detta innan jag hänger mig?

Hur många saker jag än kollar upp verkar det bara som att jag hittar nya grejer det inte är fel på...
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - It's alive.. ALIVE!
Om du har 1,0 bars-fjäder och den laddar 0,7 så låter det som en avgasläcka mellan topp och turbo.
Så stor tryckskillnad brukar vara svårt att få till på insugssidan.
En enormt avgasläcka före bredbandslambdan skulle också kunna göra att den visar snålare än vad den än egentligen är. Förklarar dock inte varför den är onormalt fet vid kallstart.
En avgasläcka skulle inte heller göra att den tvekar vad gaspådrag.
Men börja med att trycksätt insuget och sen leta efter avgasläckor. Du borde även kolla vattentempsensorn till DME'n.
Att byta tillbaka till original AFM från MAF-kittet kan också vara något att testa för att utesluta fel där.
Så stor tryckskillnad brukar vara svårt att få till på insugssidan.
En enormt avgasläcka före bredbandslambdan skulle också kunna göra att den visar snålare än vad den än egentligen är. Förklarar dock inte varför den är onormalt fet vid kallstart.
En avgasläcka skulle inte heller göra att den tvekar vad gaspådrag.
Men börja med att trycksätt insuget och sen leta efter avgasläckor. Du borde även kolla vattentempsensorn till DME'n.
Att byta tillbaka till original AFM från MAF-kittet kan också vara något att testa för att utesluta fel där.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users