Droplinks fram och bak

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Droplinks fram och bak

#1 Post by Henka_E »

Vad har vi för lösningar på droplinks?

Bak känns det ju lösbart, borde gå att få till ganska lätt. Har sett ett par olika men jag tror det blir Mecmove el dyl som får stå för delarna, typ en uniballe inv och en utv och så ihop med dem.

Men vad gör man fram? Går ju inte att få till en vettig cornerweight som är värd nåt med original upphängning. Bilen svarar ju inte på förändringar - alltså på vågarna. Eller är det bara bita i det sura och gå till farbror Sellholm och köpa ett kit med knivar?

Jag upplever inte att jag behöver mer krängare just nu, så därför känns det fel att gå på Sellholms grejjer nu. Men det stör mig att cornerweight blir det det blir och inte det jag vill ha.

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar

Re: Droplinks fram och bak

#2 Post by Erol »

Sluta att handla/tillverka grejer nu...

Begränsingen sitter i föraren, du måste öva mer för att bli snabbare :wink:
Du har ändå lagt till massa vikt på din bil, varför då inte lägga den på rätt
ställe, så slipper du trasslet med att justera cornerweight! :twisted:

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#3 Post by firefish »

Om du inte vill ha justerbart utan bara se till att krängaren fram inte är "aktiverad" när bilen så som den ska så kan du väl justera ett par mm mha att shimsa med brickor vid infästningen i bärarmen.

Sedan blir ju hela framvagnen lite trög på grund av att bärarmarnas infästningar sitter offset och att gummi (knirr å knorr) inte gör det hela bättre.
Magnus W
www.bike.se

Henka_E
Addict

#4 Post by Henka_E »

Förklara "sitter offset" lite mer.

Ja, schimsa går ju, men jag vill hellre ha det justerbart. Hur funkar egentligen tex Wasp/Jerd delrin bussningarna? Har sett att endel kit där man "måste" ha kvar ena gummit - har vi några här som kör utan? För går det utan gummi borde det ju gå att göra bussningarna lite tunnare och sedan gänga öglan hela vägen och justera höjden med en mutter bara.

Eller ska man ändå tänka om helt och hållet? Kanske är lika bra att göra på riktigt direkt....kanske är effektivare att åka till Sellholm ändå. Svärd är ju överlägset - Går ju att ställa om krängarna utan att påverka cornerweight med svärd, det är ju en jäkla fördel...

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#5 Post by firefish »

Eftersom den främre länkarmsbussningen är fast och den bakre sitter bakom eccenterbulten för caterjusteringen så kommer inte lagringarna att linjera upp sig annat genom att gummit flexar vilket medför att de kommer att gå ännu trögare.
Här är det en stor fördel med sfäriska lager då de inte har det problemet (om vi nu antar att det är ett reellt problem). Mina bärarmar kan nu hänga och dingla jämfört med tidigare när de stod nästan rakt ut trots att fjäderbenen var borta och spindel/nav var monterat.

Med justerbara droplinks och "vanlig" justering av krängningshämmaren så påverkas väl inte hörnvikten så länge som du ser till att hämmarna inte är i spänn efter justering.
Magnus W
www.bike.se

Henka_E
Addict

#6 Post by Henka_E »

Nej, men med knivar får du aldrig nåt behov av att justera längden på droplinksen efter justering av kärngaren - givet då att du justerat in dem med rätt längd vid cornerweight. Marginellt snabbare :-)

Jaja, du menar att bärarmen inte linjerar. Skrev just en annan tråd om det. Okej, men det är bara med ledlager i båda ändarna man tjänar nåt - att ha ledlager i bara ena änden ger ju egentligen inget då.

Post Reply