Vad har vi för lösningar på droplinks?
Bak känns det ju lösbart, borde gå att få till ganska lätt. Har sett ett par olika men jag tror det blir Mecmove el dyl som får stå för delarna, typ en uniballe inv och en utv och så ihop med dem.
Men vad gör man fram? Går ju inte att få till en vettig cornerweight som är värd nåt med original upphängning. Bilen svarar ju inte på förändringar - alltså på vågarna. Eller är det bara bita i det sura och gå till farbror Sellholm och köpa ett kit med knivar?
Jag upplever inte att jag behöver mer krängare just nu, så därför känns det fel att gå på Sellholms grejjer nu. Men det stör mig att cornerweight blir det det blir och inte det jag vill ha.
Droplinks fram och bak
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Droplinks fram och bak
Sluta att handla/tillverka grejer nu...
Begränsingen sitter i föraren, du måste öva mer för att bli snabbare
Du har ändå lagt till massa vikt på din bil, varför då inte lägga den på rätt
ställe, så slipper du trasslet med att justera cornerweight!
Mvh Erol
Begränsingen sitter i föraren, du måste öva mer för att bli snabbare

Du har ändå lagt till massa vikt på din bil, varför då inte lägga den på rätt
ställe, så slipper du trasslet med att justera cornerweight!

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Droplinks fram och bak
Om du inte vill ha justerbart utan bara se till att krängaren fram inte är "aktiverad" när bilen så som den ska så kan du väl justera ett par mm mha att shimsa med brickor vid infästningen i bärarmen.
Sedan blir ju hela framvagnen lite trög på grund av att bärarmarnas infästningar sitter offset och att gummi (knirr å knorr) inte gör det hela bättre.
Sedan blir ju hela framvagnen lite trög på grund av att bärarmarnas infästningar sitter offset och att gummi (knirr å knorr) inte gör det hela bättre.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Droplinks fram och bak
Förklara "sitter offset" lite mer.
Ja, schimsa går ju, men jag vill hellre ha det justerbart. Hur funkar egentligen tex Wasp/Jerd delrin bussningarna? Har sett att endel kit där man "måste" ha kvar ena gummit - har vi några här som kör utan? För går det utan gummi borde det ju gå att göra bussningarna lite tunnare och sedan gänga öglan hela vägen och justera höjden med en mutter bara.
Eller ska man ändå tänka om helt och hållet? Kanske är lika bra att göra på riktigt direkt....kanske är effektivare att åka till Sellholm ändå. Svärd är ju överlägset - Går ju att ställa om krängarna utan att påverka cornerweight med svärd, det är ju en jäkla fördel...
Ja, schimsa går ju, men jag vill hellre ha det justerbart. Hur funkar egentligen tex Wasp/Jerd delrin bussningarna? Har sett att endel kit där man "måste" ha kvar ena gummit - har vi några här som kör utan? För går det utan gummi borde det ju gå att göra bussningarna lite tunnare och sedan gänga öglan hela vägen och justera höjden med en mutter bara.
Eller ska man ändå tänka om helt och hållet? Kanske är lika bra att göra på riktigt direkt....kanske är effektivare att åka till Sellholm ändå. Svärd är ju överlägset - Går ju att ställa om krängarna utan att påverka cornerweight med svärd, det är ju en jäkla fördel...
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Droplinks fram och bak
Eftersom den främre länkarmsbussningen är fast och den bakre sitter bakom eccenterbulten för caterjusteringen så kommer inte lagringarna att linjera upp sig annat genom att gummit flexar vilket medför att de kommer att gå ännu trögare.
Här är det en stor fördel med sfäriska lager då de inte har det problemet (om vi nu antar att det är ett reellt problem). Mina bärarmar kan nu hänga och dingla jämfört med tidigare när de stod nästan rakt ut trots att fjäderbenen var borta och spindel/nav var monterat.
Med justerbara droplinks och "vanlig" justering av krängningshämmaren så påverkas väl inte hörnvikten så länge som du ser till att hämmarna inte är i spänn efter justering.
Här är det en stor fördel med sfäriska lager då de inte har det problemet (om vi nu antar att det är ett reellt problem). Mina bärarmar kan nu hänga och dingla jämfört med tidigare när de stod nästan rakt ut trots att fjäderbenen var borta och spindel/nav var monterat.
Med justerbara droplinks och "vanlig" justering av krängningshämmaren så påverkas väl inte hörnvikten så länge som du ser till att hämmarna inte är i spänn efter justering.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Droplinks fram och bak
Nej, men med knivar får du aldrig nåt behov av att justera längden på droplinksen efter justering av kärngaren - givet då att du justerat in dem med rätt längd vid cornerweight. Marginellt snabbare 
Jaja, du menar att bärarmen inte linjerar. Skrev just en annan tråd om det. Okej, men det är bara med ledlager i båda ändarna man tjänar nåt - att ha ledlager i bara ena änden ger ju egentligen inget då.

Jaja, du menar att bärarmen inte linjerar. Skrev just en annan tråd om det. Okej, men det är bara med ledlager i båda ändarna man tjänar nåt - att ha ledlager i bara ena änden ger ju egentligen inget då.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users