Sinter eller organisk koppling?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Sinter eller organisk koppling?

#1 Post by gegge »

Jag har aldrig kört en sinterkopplad bil men står i valet att byta koppling på min 931.

Kopplingsalterantiven är:
* 225mm organisk fjädrad Sachs från första modellen Porsche 911 turbo 76-77. Ny. Lik orginal, kanske samma?
* 225mm 6 puckars sintrad fjädrad från Sachs. Kommer från en 911 RS -73 men bytt nav. Inkörd.

Tryckplattan är en hel aluminium från Sachs från Porsche 911 RSR som borde vara rätt hård. Inkörd. Resten av vevpartiet är ordentligt lättat.

Bilen kommer inte gå i stan, fastna i köer eller fickparkeras utan gå för fullt där det går. Siktar på max 300hk och 350Nm.

Växellådan är den beryktade G31 som är lika långsam att växla som 915 lådan pga konstruktionen med synkringar.

Jag vill ha en fast känsla och och möjligt snabba upp växlingarna eller slita mindre på lådan. Att sinter är mer on-off i nerväxlingar ställer bara högre krav på föraren är kanske kul. Samtidigt är en mer förlåtande koppling väldigt tacksam på en turbobil. Vad ska man välja?

Min ursprungsplan var en hård tryckplatta och organisk koppling, men då det finns en sinter kanske man skulle överväga det i alla fall.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#2 Post by gurra »

Sinter i kombination med en långsam låda verkar som en jobbig kombination. Särskilt om man har en snabbvarvad motor.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#3 Post by gegge »

gurra wrote:Sinter i kombination med en långsam låda verkar som en jobbig kombination. Särskilt om man har en snabbvarvad motor.
Poäng, knappast ett recept för harmoni.

Starter kan bli ett problem kan jag tänka mig. Under 3000 varv kommer motorn vara riktigt trött för att sedan ladda hårt. Då får man välja mellan tomgångsstart eller hjulspinnsstart - bägge långsamma. En motorn utan tröghetsmoment kommer dessutom vara svår att dosera. Får nog bli en vanliga "slirkoppling"

Hur påverkar vikten på lamellen växelögenblicket? Gissar att en så lätt lamell som möjligt underlättar för synkringarna, eller? Då borde en 4-puckad ofjädrad vara snabbast.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#4 Post by Cédric »

Du har väl inget behov av snabba starter, eller ? Vikten på själva lamellen borde vara av liten betydelse jämfört med tryckplattan tex. Den är ju dessutom rätt så koncentrerad kring centrum på lamellen.

Med den effektnivån du planerar så verkar en organisk smidigast. Sinterlamellen är väl mer en nödlösning när den befintliga inte klarar kraften. Kör vanlig om du tror den kommer hålla så får du klart trevligare körbarhet..

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#5 Post by gegge »

Cédric wrote:Du har väl inget behov av snabba starter, eller ? Vikten på själva lamellen borde vara av liten betydelse jämfört med tryckplattan tex. Den är ju dessutom rätt så koncentrerad kring centrum på lamellen.

Med den effektnivån du planerar så verkar en organisk smidigast. Sinterlamellen är väl mer en nödlösning när den befintliga inte klarar kraften. Kör vanlig om du tror den kommer hålla så får du klart trevligare körbarhet..
Nej jag behöver inga snabba starter, men jag varje gång jag ska iväg kommer jag bli galen.

När man frikopplar borde lamellen påverka ingående axel och därmed snabbheten i växlingarna, synkringarna måste accelerera eller bromsa upp rotationen. Men frågan är vad det gör på en transaxelbil med 10-20kg axel som roterar i 6000rpm...

Verkar som en 225mm orginanisk skulle klara 400nm i varje fall. Alltså inget behov av sinter.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#6 Post by patand »

gegge wrote:Verkar som en 225mm orginanisk skulle klara 400nm i varje fall. Alltså inget behov av sinter.
Är det Bronco grejer det där? 400Nm är ju mer än 931an puttar ut original iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#7 Post by gegge »

patand wrote:
gegge wrote:Verkar som en 225mm orginanisk skulle klara 400nm i varje fall. Alltså inget behov av sinter.
Är det Bronco grejer det där? 400Nm är ju mer än 931an puttar ut original iaf. :)
Vet inte, har tittar på vad tryckplattor med organisk koppling klarar på andra bilar. 228mm resp 240mm och det verkar vara runt 300-400Nm och en sintrad klarar minst 30% mer. Sedan läste jag att Utzon körde en 215mm 924 koppling i sin 931 så det finns nog marginal på standardgrejer. Några 400Nm lär min koppling bara se om en kolv ställer sig på tvären eller växlar "1"-"R" :lol:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#8 Post by patand »

gegge wrote:Några 400Nm lär min koppling bara se om en kolv ställer sig på tvären eller växlar "1"-"R" :lol:
Det blir en annan koppling när du ska vrålsuperduperherrejösses trimma din andra motor sen då? Tänker på Jockes motor med +350Hk, skulle inte bli förvånad om den lämnar +400Nm.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#9 Post by Joakim.S »

gegge wrote:
patand wrote: Är det Bronco grejer det där? 400Nm är ju mer än 931an puttar ut original iaf. :)
Vet inte, har tittar på vad tryckplattor med organisk koppling klarar på andra bilar. 228mm resp 240mm och det verkar vara runt 300-400Nm och en sintrad klarar minst 30% mer. Sedan läste jag att Utzon körde en 215mm 924 koppling i sin 931 så det finns nog marginal på standardgrejer. Några 400Nm lär min koppling bara se om en kolv ställer sig på tvären eller växlar "1"-"R" :lol:

Jag har 911 tryckplattshuset i alu och gjuten tryckplatta och organisk lamell och 442Nm utan slir, finns visst lite olika material på lamellen har jag för mig, men jag tror att den skulle klara 500Nm fast jag har lite grumliga minnen då det är 7 år sedan.

Värt att betänka är att sinter sliter sönder det tunna skiktet på alu tryckplattan tämligen lätt, börjar min slira blir det sinter men inte innan.

/Joakim

/Joakim

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#10 Post by Fredrik Nyqvist »

Kanske blir lite trådkapning här (Sorry isf), men vad är egentligen den stora fördelen med sinter?

Har själv köpt på mig en 6-puckad sinter till 951an, men börjar undra om det var ett inte så väl övervägt beslut. Efter kommande uppgraderingar borde jag hamna på (förhoppningsvis) ca 370+ hk och runt 500 nm (?). Även om målet är bankörning så bor jag i Stockholm innerstad vilket garanterat ger stadskörning och köer.
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#11 Post by gegge »

Har nu fått tryckplattorna uppmätta och har stött på nya funderingar:

* Den ena pressar med 650kg tryck och motsvarar ungefär standard. Kan tänka mig att det räcker till 300 hk i bästa fall.
* Den andra har ett tryck på närmare 2000kg dvs 3ggr så mycket. Här riskerar jag att böja torped och infästningar förutom att bli trött i benet.

Någon kopplingsexert som har råd at komma med?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Sinter eller organisk koppling?

#12 Post by firefish »

Utan att ge mig in i vad som eventuellt skiljer mellan 924, 944 och 968 så har jag nyss införskaffat och monterat ett stag som sitter mellan vänster fjädertorn och kopplingens huvudcylinder. Tanken är att avlasta vid kopplande för att undvika sprickor i torpeden som tydligen 968 kan råka ut för (40 USD för staget och då hade jag en massa annat som ändå skulle skickas).
På 968 ser man tydligt hur torpeden flexar när man kopplar i och ur och jag har så vitt jag vet bara standardkoppling. Med andra ord så kan en förstärkning av samma typ som jag skaffat vara en god idé.
Magnus W
www.bike.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users