Bromsuppgradering - 928 GTS bromsok

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#16 Post by mijo »

firefish wrote:
mijo wrote: Skivan är 322x32 vill jag minnas, är samma som Turbo 3,6 fast utan hål.
Turbo 3,6 och RS är bolt-on på M030 naven (givetvis med M030 spindlar då).

Tolkar firefish som det fungerar även på vanliga nav om man justerar offset på oket?
Fördelen med att ha spindlar med axiell montering av oken där man sedan via adaptrar använder sig av radiellt monterade ok är att du kan spejsa i sidled för olika offset och i höjdled för olika skivradie.
Precis, fast vill man ha GTS eller BigRed (Turbo 3,6/993TT) är de bolt-on på M030 spindel/nav.

Större radie kan medföra att man få ta ner på oket för att få ner det tillräckligt över skivan.
Har jag märkt med S4-ok (för 304mm) på RS-skivor (322mm) i alla fall.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#17 Post by Nahpets »

Hittade dessa Big Red Front Brake Kit for Porsche 944S2/968 / 944 Turbo 86-89 : http://www.porscheshop.co.uk/acatalog/p ... nents.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Brembo ok.

Med lågt pund blir det riktigt tilltalande.

Dock kommer de med blåa Pagid och tyvärr verkar PFC inte har belägg för dessa ok (hörsägen).

Fördelen med Big Red är priset på skivorna är billigare jmf med GTS / 993TT / GT3MkI. Dock så byter man ju inte skivor hipp som happ. Speciellt med större doningar.

Mvh
Stephan

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#18 Post by mijo »

Menar du kittet för £1,635.74 så är väl det BigRed (lite dålig info)? D v s samma OK som GTS fast röda.
Skivorna är samma fast med hål och lite billigare. De hålborrade skivorna kyler
bättre än GTS-skivorna men spricker vid hårdkörning, man få hålla koll på sprickorna
och byta skivor när de går ut till kanten. PFC finns till BigRed och anses väl vara "snällast"
mot Turbo 3,6 skivorna, med gula Pagid får man byta skivor varje säsong om man kör
mycket bana och hårt. Om man nu måste ha rena race-bälägg...

För en annan som är glad amatör blir det kanske bäst ekonomi med GTS-skivorna om
man nu skulle pressa de hålborrade så de spricker då. Fast det är ju klart snyggast
med de hålborrade och jag vet inte hur det är med er men man kör ju inte Porsche för
det är billigast, eller....

993TT skivan är också 322x32 men har annan hatt, GT3:ornas bromsar är en helt annan historia.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#19 Post by Nahpets »

Nahpets wrote: Fördelen med Big Red är priset på skivorna är billigare jmf med GTS / 993TT / GT3MkI. Dock så byter man ju inte skivor hipp som happ. Speciellt med större doningar.

Mvh
Stephan
:#stupid: i så fall faller mitt resonemang ovan om det inte är 996 turbo skivorna.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#20 Post by Dea »

965 3.6 skivor är 322x32, offset 45mm, hålborrade och går att hitta för ca 1700-:-/st
928 GTS är 322x32, offset 45mm, släta, runt 3000:-/st
993 Turbo är 322x32, offset 40mm, hålborrade, tvådelade, runt 2200:-/st
993 RS är 322x32, offset 40mm, hålborrade, runt 3000:-/st

996 TT 996 C4S och GT3mk1 är 330x34, offset runt 34-35mm, priser för 996 TT är 1300:-/st men för GT3 nästan 3000:/st men jag är osäker på vad det är som skiljer?

Beläggen till 996 TT mfl är också betydligt billigare än till Big Red/Black och har ungefär samma area så har man axiella spindlar, får plats med 330mm skivor och kan ha offset 35 mm (själva skivdelen hamnar längre ut närmare fälgen) skulle jag kollat med t.ex. Sanden om det finns adaptrar för att använda 996 TT ok och 996 TT skivor.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#21 Post by Nahpets »

Dea wrote:965 3.6 skivor är 322x32, offset 45mm, hålborrade och går att hitta för ca 1700-:-/st
928 GTS är 322x32, offset 45mm, släta, runt 3000:-/st
993 Turbo är 322x32, offset 40mm, hålborrade, tvådelade, runt 2200:-/st
993 RS är 322x32, offset 40mm, hålborrade, runt 3000:-/st

996 TT 996 C4S och GT3mk1 är 330x34, offset runt 34-35mm, priser för 996 TT är 1300:-/st men för GT3 nästan 3000:/st men jag är osäker på vad det är som skiljer?

Beläggen till 996 TT mfl är också betydligt billigare än till Big Red/Black och har ungefär samma area så har man axiella spindlar, får plats med 330mm skivor och kan ha offset 35 mm (själva skivdelen hamnar längre ut närmare fälgen) skulle jag kollat med t.ex. Sanden om det finns adaptrar för att använda 996 TT ok och 996 TT skivor.

/Dea
Min frälsare :#pray: :#pray: :#pray: :#944burn:

Och offseten är ungefär som ET? Så det betyder att bromsoksadaptern måste ha olika utformning?

Mvh
Stephan

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#22 Post by mijo »

Dea wrote:965 3.6 skivor är 322x32, offset 45mm, hålborrade och går att hitta för ca 1700-:-/st
928 GTS är 322x32, offset 45mm, släta, runt 3000:-/st
993 Turbo är 322x32, offset 40mm, hålborrade, tvådelade, runt 2200:-/st
993 RS är 322x32, offset 40mm, hålborrade, runt 3000:-/st
/Dea
De RS-skivorna jag har är 964 RS (=965 3.3), d v s nästan identisk med 965 3.6 men med mindre "svepyta" eftersom beläggen i de RS-oken är samma som våra M030. Vet inte hur viktigt det är med beläggarea, termiska kapaciteten avgörs väl mest av massa/yta på skivan. Fast 965 3.6 skivan håller bättre och är billigare.

Allra billigaste blir väl med nyare OK och skivor från 996?? som Dea säger, om man nu ändå får plats med det.

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#23 Post by Henka »

996 TT 996 C4S och GT3mk1 är 330x34, offset runt 34-35mm, priser för 996 TT är 1300:-/st men för GT3 nästan 3000:/st men jag är osäker på vad det är som skiljer?

Det skiljer några mm i offset mellan 996 och GT3 skivorna men jag minns inte riktigt hur många.
Jag "tror" det var 3mm
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#24 Post by firefish »

Nahpets wrote:
Dea wrote:965 3.6 skivor är 322x32, offset 45mm, hålborrade och går att hitta för ca 1700-:-/st
928 GTS är 322x32, offset 45mm, släta, runt 3000:-/st
993 Turbo är 322x32, offset 40mm, hålborrade, tvådelade, runt 2200:-/st
993 RS är 322x32, offset 40mm, hålborrade, runt 3000:-/st

996 TT 996 C4S och GT3mk1 är 330x34, offset runt 34-35mm, priser för 996 TT är 1300:-/st men för GT3 nästan 3000:/st men jag är osäker på vad det är som skiljer?

Beläggen till 996 TT mfl är också betydligt billigare än till Big Red/Black och har ungefär samma area så har man axiella spindlar, får plats med 330mm skivor och kan ha offset 35 mm (själva skivdelen hamnar längre ut närmare fälgen) skulle jag kollat med t.ex. Sanden om det finns adaptrar för att använda 996 TT ok och 996 TT skivor.

/Dea
Min frälsare :#pray: :#pray: :#pray: :#944burn:

Och offseten är ungefär som ET? Så det betyder att bromsoksadaptern måste ha olika utformning?

Mvh
Stephan
Som sagt - den adapter som Sandén säljer har de radiella hålen placerade så att de passar till såväl S4 som GTS som flera andra ok. Den är vändbar för att på så sätt ha olika grundoffset och utöver det så kan man antingen använda brickor eller hellre låta svarva spacerbrickor.

Gör så här (enklast) så slipper du mäta och räkna dig blå i förväg:
Montera nya skivor.
Montera adaptrar.
Häng oken på skivorna med nya belägg.
Nu kan du plättlätt se om och hur mycket du eventuellt måste shimsa oken. Se till att ha några olika längder med M12 12.9 insex samt ett gäng brickor så du kan köra bilen tills dess svarvgubben gjort spacers (borde inte ta mer än ett par minuter styck att göra).

Det viktiga är att oken sitter rakt. Om det har lite fel offset, typ en mm fel, så är det skit samma.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#25 Post by Nahpets »

Stort tack for alla svar.
Aer i Spanien just nu, men maaste saa klart kolla vad som sker paa forumet :) .

996 Turbo skivor/ok ska vael fungera med 17" faelgar?
Ditt raad firefish var bra. Ska bli saa skoont att kunna bromsa ... bromsa ... bromsa ... och om jag vill saa bromsar jag lite till!

Varma haelsningar fraan Mallorca
Stephan :)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#26 Post by Nahpets »

Hej!

Det verkar som att jag blivit med 928ans GTS ok!
Om ni kan hjälpa mig summera/korrigera vad jag behöver är jag tacksam.

Men först:
Dea wrote: 965 3.6 skivor är 322x32, offset 45mm, hålborrade och går att hitta för ca 1700-:-/st
928 GTS är 322x32, offset 45mm, släta, runt 3000:-/st
993 Turbo är 322x32, offset 40mm, hålborrade, tvådelade, runt 2200:-/st
993 RS är 322x32, offset 40mm, hålborrade, runt 3000:-/st

996 TT 996 C4S och GT3mk1 är 330x34, offset runt 34-35mm, priser för 996 TT är 1300:-/st men för GT3 nästan 3000:/st men jag är osäker på vad det är som skiljer?

/Dea
Vad har en 951 -87 för offset på skivan? Det är väl samma som GTS och 965 (3,6) skivan?

OK, så för att montera GTS ok behöver jag:
- GTS ok, såklart.
- Bromskiva (helst) från 928 GTS, 965 3,6 eftersom dessa har samma (?) offset som min bil (951 -87). Annars går det också att använda 993TT/993RS skivorna. Dessa har dock lägre offset. Den lägre offseten betyder att oken/(brättet på skivan) kommer närmare fälgekrarna.
- Bromsoksadapter för att konvertera axiell till en radiell montering. Här menar firefish att man köper ett par och eventuellt "justerar in dem" med distanser.
- Bromsbelägg.
- Bultar

Har jag förstått allt korrekt? Med ovanstående lista så är det bara att montera? Och köra?

Mvh
Stephan

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#27 Post by Nahpets »

Fick mina frågor besvarade av Lindsey racing.
http://www.lindseyracing.com/LR/Porsche ... -BRCA.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack alla för hjälpen! :)

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS

#28 Post by gurra »

firefish wrote: Som sagt - den adapter som Sandén säljer har de radiella hålen placerade så att de passar till såväl S4 som GTS som flera andra ok. Den är vändbar för att på så sätt ha olika grundoffset och utöver det så kan man antingen använda brickor eller hellre låta svarva spacerbrickor.
Det stämmer tyvärr inte då monoblock-oken har annat bultavstånd än de tidigare radiellt monterade oken.
Så adaptrarna måste vara till antingen 993TT/928GTS/928S4/944TS eller till 996GT3/Turbo/GT2.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS bromsok

#29 Post by firefish »

Men vänta nu. GTS aka big blacks aka big reds är ju inte monoblock och är bolt on på sena 951 (M030, turbo S) spindel fast du behöver shims för att få ut dem radiellt. Det är väl till och med samma kropp fast GTS har 10 mm större höjd på beläggen S4.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bromsuppgradering - 928 GTS bromsok

#30 Post by firefish »

Nu läste jag igen och vi menar samma sak. Det jag menar med "flera andra ok" är alla de olika modeller där S4 eller GTS ok förekommit.
Magnus W
www.bike.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]