"Klonk" i bakvagn - 968 CS

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS

#151 Post by Maxx »

Nu har jag dålig koll på hur det exakt ser ut vid infästningarna av hjulupphängningarna (dåligt minne) men det borde vara svårt att dra åt den bulten så hårt att det förhindrar att det kan röra sig i fall hålet genom bussningen blivit förstorat. Eller?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

SebStein
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#152 Post by SebStein »

Maxx wrote:Nu har jag dålig koll på hur det exakt ser ut vid infästningarna av hjulupphängningarna (dåligt minne) men det borde vara svårt att dra åt den bulten så hårt att det förhindrar att det kan röra sig i fall hålet genom bussningen blivit förstorat. Eller?
Helt rätt, den går att dra åt hårt som Metallica! 19mm bult med 19mm mutter på insidan. Så tyvärr tror jag inte att MITT problem är där iaf. Hoppas att det är så för dig, då är det ju ett lätt fix. :)

Har du på båda klonk sidorna eller bara en?
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#153 Post by Maxx »

SebStein wrote:Helt rätt, den går att dra åt hårt som Metallica! 19mm bult med 19mm mutter på insidan. Så tyvärr tror jag inte att MITT problem är där iaf. Hoppas att det är så för dig, då är det ju ett lätt fix. :)

Har du på båda klonk sidorna eller bara en?
Jag vet inte. :) Förra året var jag säker på att det bara var på vänster sida, men då klonkade det bara ibland. Senaste turen jag var ute och körde så klonkade det vid vart enda mindre gupp. Så det känns som att jag verkligen måste göra något åt det snarast.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#154 Post by firefish »

Jag skulle prova med att släppa på krängningshämmarens stag. De kallas ju inte klapperstag för intet.
Magnus W
www.bike.se

SebStein
Turbo-Poster

#155 Post by SebStein »

firefish wrote:Jag skulle prova med att släppa på krängningshämmarens stag. De kallas ju inte klapperstag för intet.
Hmm... hur uppkommer klonk ifrån dem då? Jag har kaft min isär nu vid monteringen av bussningarana och de verkar vara ok. Sitter de för nära nåt som framkallar ljudet eller?

//Sebbe
968 CS M030 - M220

firefish
Turbo-Poster
Bilmodell: 968CS

#156 Post by firefish »

Känns de och ser de ok ut så är de förmodligen det. Men det är en sådan lätt grej att kolla.

Krängningshämmaren jobbar ju inte enbart statiskt vid kurvtagning utan rör sig en hjulet så kommer det andra hjulet att hålla emot via krängningshämmaren och är då bussningarna kass så voila - klonk!
Magnus W
www.bike.se

SebStein
Turbo-Poster

#157 Post by SebStein »

O´hoy!

Tänkte bara uppdatera lite med hänseende till klonkeriet i min bakvagn. Bytte ju byssningarna i/vid torsionsröret som jag nämnt tidigare. Tyvärr utan framgång, klonkeriet var fortfarande kvar.

Nu har jag justerat mina cambervinklar bak och plötsligt tycker jag att klonket är borta! Kanske inte helt, men otroligt mycket bättre iaf.
Hade 1,5 grad vänster bak och 2,2 höger innan, med toe out! :) Snacka om galet. Nu har jag ställt det till 2 grader på båda sidor och med lite toe in.

Kanske var det nåt som låg emot inna pga tidigare vinkel (?) Nåja, hursomhels, som ett tips till er som lider av klonk, kolla på hjulinställningsgrejer så kanske ni hittar nåt åxå.

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220

Post Reply