"Klonk" i bakvagn - 968 CS
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS
Nu har jag dålig koll på hur det exakt ser ut vid infästningarna av hjulupphängningarna (dåligt minne) men det borde vara svårt att dra åt den bulten så hårt att det förhindrar att det kan röra sig i fall hålet genom bussningen blivit förstorat. Eller?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS
Helt rätt, den går att dra åt hårt som Metallica! 19mm bult med 19mm mutter på insidan. Så tyvärr tror jag inte att MITT problem är där iaf. Hoppas att det är så för dig, då är det ju ett lätt fix.Maxx wrote:Nu har jag dålig koll på hur det exakt ser ut vid infästningarna av hjulupphängningarna (dåligt minne) men det borde vara svårt att dra åt den bulten så hårt att det förhindrar att det kan röra sig i fall hålet genom bussningen blivit förstorat. Eller?

Har du på båda klonk sidorna eller bara en?
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS
Jag vet inte.SebStein wrote:Helt rätt, den går att dra åt hårt som Metallica! 19mm bult med 19mm mutter på insidan. Så tyvärr tror jag inte att MITT problem är där iaf. Hoppas att det är så för dig, då är det ju ett lätt fix.
Har du på båda klonk sidorna eller bara en?

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS
Jag skulle prova med att släppa på krängningshämmarens stag. De kallas ju inte klapperstag för intet.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS
Hmm... hur uppkommer klonk ifrån dem då? Jag har kaft min isär nu vid monteringen av bussningarana och de verkar vara ok. Sitter de för nära nåt som framkallar ljudet eller?firefish wrote:Jag skulle prova med att släppa på krängningshämmarens stag. De kallas ju inte klapperstag för intet.
//Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS
Känns de och ser de ok ut så är de förmodligen det. Men det är en sådan lätt grej att kolla.
Krängningshämmaren jobbar ju inte enbart statiskt vid kurvtagning utan rör sig en hjulet så kommer det andra hjulet att hålla emot via krängningshämmaren och är då bussningarna kass så voila - klonk!
Krängningshämmaren jobbar ju inte enbart statiskt vid kurvtagning utan rör sig en hjulet så kommer det andra hjulet att hålla emot via krängningshämmaren och är då bussningarna kass så voila - klonk!
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- SebStein
- Turbo-Poster
- Posts: 437
- Joined: 2009-09-29 10:03:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Visby
- Contact:
Re: "Klonk" i bakvagn - 968 CS
O´hoy!
Tänkte bara uppdatera lite med hänseende till klonkeriet i min bakvagn. Bytte ju byssningarna i/vid torsionsröret som jag nämnt tidigare. Tyvärr utan framgång, klonkeriet var fortfarande kvar.
Nu har jag justerat mina cambervinklar bak och plötsligt tycker jag att klonket är borta! Kanske inte helt, men otroligt mycket bättre iaf.
Hade 1,5 grad vänster bak och 2,2 höger innan, med toe out!
Snacka om galet. Nu har jag ställt det till 2 grader på båda sidor och med lite toe in.
Kanske var det nåt som låg emot inna pga tidigare vinkel (?) Nåja, hursomhels, som ett tips till er som lider av klonk, kolla på hjulinställningsgrejer så kanske ni hittar nåt åxå.
mvh Sebbe
Tänkte bara uppdatera lite med hänseende till klonkeriet i min bakvagn. Bytte ju byssningarna i/vid torsionsröret som jag nämnt tidigare. Tyvärr utan framgång, klonkeriet var fortfarande kvar.
Nu har jag justerat mina cambervinklar bak och plötsligt tycker jag att klonket är borta! Kanske inte helt, men otroligt mycket bättre iaf.
Hade 1,5 grad vänster bak och 2,2 höger innan, med toe out!

Kanske var det nåt som låg emot inna pga tidigare vinkel (?) Nåja, hursomhels, som ett tips till er som lider av klonk, kolla på hjulinställningsgrejer så kanske ni hittar nåt åxå.
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users