Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
micmac
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2009-07-06 11:27:46
Bilmodell: 924 na
Location: Stockholm
Contact:

Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#1 Post by micmac »

Hej,

Håller på att byta kamrem på min 924 men den nya spännrullen ser inte ut som den gamla, dvs den har inte en stor bultskalle på framsidan som man kan spänna rullen med utan har i stället bara två små hål som man väl ska gripa tag i med något specialverktyg. Jag försöker med ett par låsringstänger. Det fungerar inte så bra som jag skulle vilja. När jag skruvar åt låsbulten drar den gärna hela rullen ur spänt läge och jag lyckas inte hålla emot med låsringstängerna eller kommer inte åt med dem ordentligt.

Finns det något bättre verktyg än låsringstänger, som man kan få tag i lite snabbt??? (behöver bli klar helst i morgon)???

Typiskt att de volkswagen skulle byta ut en praktiskt bult mot en opraktisk speciallösning, för det är väl samma för alla gamla golfar m.fl (audi antar jag).


PS Jag kom just på att man kanske inte behöver spänna rullen motsols (som haynes rekommenderade med den gamla typen av spännrulle). Om jag kan spänna den medsols blir det bli mycket enklare, för då kommer låssbulten att hjälpa till att spänna den i stället för att skruva lös den. Som jag har trilskats med det här i dag - kanske helt i onödan. Någon som vet om det går lika bra medsols? Nåja, jag testar i morgon om ingen avråder. :)
924 na 1980

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#2 Post by notetoself »

Den ska spännas motsols eftersom den annars tar i en liten "klack" om jag inte minns fel. Jag har tillverkat ett specialverktyg med en platta med två skruv. Tog typ 10 min och lätt värt att göra.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#3 Post by Cédric »

Jag tog en sån här som låg i garaget:

http://www.joma.se/viewimg.php?image_id ... ngder-.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

satte två skruvar i hålen (som råkade vara samma hålbredd som spännrullen), sedan karvade jag bort lite plåt närmast rullen och min spännare var klar !

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#4 Post by makkanftw »

Jag brukar använda en hyffsat lång skruvmejsel och bända underifrån mot vattenpumpen om jag inte minns galet, finns rätt stabila punkter nedanför att ta spjärn emot.

Sen ett tips för att få spänt hela remmen är ju att se till att den längsta sträckan av remmen (den som inte spännaren sitter på) är ordentligt spänd genom att dra de båda remhjulen lite ifrån varandra.

Lagom spänd är den när du kan vrida remmen 90 grader mellan tummen och pekfingret mitt på den längsta sträckan.
- Marcus

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#5 Post by notetoself »

makkanftw wrote: Lagom spänd är den när du kan vrida remmen 90 grader mellan tummen och pekfingret mitt på den längsta sträckan.
Det där tycker jag fungerar sådär. Jag tycker alltid man kan vrida den 90 grader, men det kan bero på mina välutvecklade muskler!? :roll: Jag har dock inget bättre sätt. Generellt tror jag man spänner för hårt.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#6 Post by makkanftw »

notetoself wrote:Det där tycker jag fungerar sådär. Jag tycker alltid man kan vrida den 90 grader, men det kan bero på mina välutvecklade muskler!? :roll: Jag har dock inget bättre sätt. Generellt tror jag man spänner för hårt.
Beredd att hålla med och då har jag inga muskler :lol:
- Marcus

micmac
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2009-07-06 11:27:46
Bilmodell: 924 na
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#7 Post by micmac »

Det lyckades till slut! Tack för alla tips!

Mycket riktigt måste man spänna motsols. Jag hade faktiskt ett sånt där spikbleck (kallas det på clas ohlson) hemma men inga skruvar som passade bra. Testade med en spetsmejsel också men fick inte till det. Bände i stället till spetsarna på tången för externa låsringar så att den kunde komma in bakom vattenröret, gripa in i hålen och vila mot vattenpumpshjulet. Sen var det "bara" att hålla emot - det fungerade efter några försök. Nu är det spänt, kanske lite för spänt men det får duga. Det går att vrida remmen 90 grader med tumme och pekfinger men inte 92.
924 na 1980

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#8 Post by Mattias 924 »

Nu har du en bil som inte får ventilsallad när kamremmen går sönder men räkna inte med att den ska hålla länge om den är för hårt spänd.

Viner det lite om remmen? I så fall tycker jag att du ska hålla dig innanför stadsgränsen så att det inte blir så långt att gå när den kuggar över...

Det brukar kunna vara lagom att trycka på remspännare med vänster tumme samtidigt som man drar åt muttern med höger hand.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#9 Post by jerker67 »

kan tom. vara så att spindelverktyget till en liten vinkelslip har samma avstånd som rullen kräver,annars finns ställbara sådana har jag för mig..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

micmac
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2009-07-06 11:27:46
Bilmodell: 924 na
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#10 Post by micmac »

Mattias 924 wrote:Nu har du en bil som inte får ventilsallad när kamremmen går sönder men räkna inte med att den ska hålla länge om den är för hårt spänd.

Viner det lite om remmen? I så fall tycker jag att du ska hålla dig innanför stadsgränsen så att det inte blir så långt att gå när den kuggar över...

Det brukar kunna vara lagom att trycka på remspännare med vänster tumme samtidigt som man drar åt muttern med höger hand.

??? Låsmuttern ska dras åt med 40 nm enligt Haynes (gamla konstruktionen) och drar med sig rullen med större delen av den kraften. Hur håller du emot spännhjulet med tummen? Och vad menar du med "kuggar över"?? Dras remmen av kamremshjulet om spänningen är för stark?? Så du menar alltså att jag borde slacka remmen? Hur mycket då?
924 na 1980

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#11 Post by Mattias 924 »

Kraften i kamremmen ska föras över från remmen till remskivan med "kuggarna". Och eftersom avståndet mellan kuggarna aldrig stämmer exakt så måste remmen kunna glida lite på remhjulet så att kuggarna på remmen glider ner i hacken på remhjulet. Spänner man remmen för hårt får den först svårt att glida, då börjar den vina, sedan så börjar remmen "klättra" på remhjulet och kuggar över.

Jag har bytt remmar på 924 flera gånger och alltid spänt med tummen.
Har du bricka mellan muttern och spännrullen? Prova i så fall att lägga i en bricka extra om du har problem med att mutern drar med sig spännaren. Har du bricka på insidan? Prova att ta brickan i så fall och gör rent ytan mot motorblocket noga så att det inte finns någon olja där som gör att spännaren glider lätt.

Köra med för hårt spänd rem är att be om bekymmer och remmen kan vara väldigt slapp innan det blir problen med att den är för lös.

924:an är en av de bästa bilar att ha krångel med kamremmen på eftersom motorn inte går sönder om remmen kuggar över eller gå av.
"patand" skrev:
Om inget strular...

micmac
NA-Poster
Posts: 48
Joined: 2009-07-06 11:27:46
Bilmodell: 924 na
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#12 Post by micmac »

Intressant. Haynes rekommenderar ju att man spänner tills det "nätt och jämnt" (barely) går att vrida remmen 90 grader med fingrarna och precis så hårt är min rem spänd. Men å andra sidan är låter ditt resonemang mycket vettigt och bilen gick ju bra med den gamla remmen, som satt mycket lösare. Jag har kört bilen några mil utan något speciellt vinande efter att jag bytte kamremmen men igår hörde jag en hög knäpp eller ev. misständning när jag skulle starta och efter det vill den inte gå igång. Den går två sekunder men kommer inte upp i varv och dör sen tvärt. Kanske har den kuggat över som du säger så att ventilspelet kommit ur synk. När jag kommer hem från jobbet ska jag kolla om märket vid oljepumpen och det vid kamaxelhjulet fortfarande synkar. Och i vart fall försöka lossa på remmen lite. Annars vet jag inte - bränslefiltret kanske. Jag vet inte hur gammalt filtret är och bilen har ju stått hela vintern, så det kanske är en bra punkt att starta på. Bilen har alltid startat lätt förut.
924 na 1980

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#13 Post by Mattias 924 »

Ska bli intressant och höra om den har kuggat över eller inte. Som sagt så klarar motorn att remmen kuggar över så jag tycker att du skall hopppas på det...

EDIT: Precic så gjorde min 924 för många år sedan när remmen kuggade över.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#14 Post by Cédric »

Det där med spänning är intressant, körde på 90 graders taktiken, då blev ven remmen väldigt friskt. I år slappades remmen en hel del. Men vinet är där ändå. Skitirriterande, remmen är inte sliten, bytte rulle och rem förra året. Det är lite bökigt det där. Det låter lite läbbigt att din rem kuggat över, det borde krävas rätt mycket innand det händer.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Bästa sättet att spänna spännrullen till kamremmen???

#15 Post by Mattias 924 »

Cédric wrote:...det borde krävas rätt mycket innand det händer.
Min kuggade över på tomgång direkt efter start. Jag har lärt mig den hårda vägen :?
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users