Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
Hallå!
Min första bandag för säsongen avklarad på Sviestad. Allt höll, men bromsarna påminde sig om kylbehovet.
En sak jag inte blir klok på:
vid tomgång och under bankörning så håller sig nålen vågrätt, mellan de två vitare strecken.
Men under landsvägskörning, typiskt 100 - 120 km/h så ligger nålen stadigt på det tredje vita strecket enligt bild. Är detta rimligt?
Jag förstår inte vad som kan orsaka detta. Bankörningen är växelvis på och av full spätta. Dock är nålen behagligt positionerad mellan de tunnare.
Tomgång ... ja då är det ju fläktarna som kyler.
Därför tycker jag att det borde vara lägre temp med fartvind och relativt låg belastning ... men inte enligt bilden.
Om vattenpumpen vore dålig borde detta väl ge sig till känna under bankörning.
Om kamremmen slirade mot vattenpumpsdrevet, så borde detta också ge sig till känna vid bankörning?!
Om det vore taskig kontakt mellan givare och nål så borde detta gälla oavsett ban- landsvägskörning och tomgång.
Blir inte klok på detta.
Någon?
Mvh
Stephan
Min första bandag för säsongen avklarad på Sviestad. Allt höll, men bromsarna påminde sig om kylbehovet.
En sak jag inte blir klok på:
vid tomgång och under bankörning så håller sig nålen vågrätt, mellan de två vitare strecken.
Men under landsvägskörning, typiskt 100 - 120 km/h så ligger nålen stadigt på det tredje vita strecket enligt bild. Är detta rimligt?
Jag förstår inte vad som kan orsaka detta. Bankörningen är växelvis på och av full spätta. Dock är nålen behagligt positionerad mellan de tunnare.
Tomgång ... ja då är det ju fläktarna som kyler.
Därför tycker jag att det borde vara lägre temp med fartvind och relativt låg belastning ... men inte enligt bilden.
Om vattenpumpen vore dålig borde detta väl ge sig till känna under bankörning.
Om kamremmen slirade mot vattenpumpsdrevet, så borde detta också ge sig till känna vid bankörning?!
Om det vore taskig kontakt mellan givare och nål så borde detta gälla oavsett ban- landsvägskörning och tomgång.
Blir inte klok på detta.
Någon?
Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 91
- Joined: 2007-09-30 20:18:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
Är du helt säker på att instrumentet är ok? På våra bilar brukar ju just tempmätaren bli dålig med åren och "fladdra" lite. Min smög sig iväg ibland vid körning och med en lätt men bestämd dunk ovanpå instrumentbrädan i vänsterkant så åkte den ner till normal nivå igen, nu är det däremot fixat på min bil. Kan vara värt att kolla upp.
/Henrik
/Henrik
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
Exakt samma fel hade jag... har nu en ny separat tempmätare under radion (VDO så kan orginalgivaren användas!)henrik l79 wrote:Är du helt säker på att instrumentet är ok? På våra bilar brukar ju just tempmätaren bli dålig med åren och "fladdra" lite. Min smög sig iväg ibland vid körning och med en lätt men bestämd dunk ovanpå instrumentbrädan i vänsterkant så åkte den ner till normal nivå igen, nu är det däremot fixat på min bil. Kan vara värt att kolla upp.
/Henrik
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
Aah, ska kolla upp.
Tackar.
Tackar.
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=19064" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla denna länk, hade själv samma problem ifjol.
Kolla denna länk, hade själv samma problem ifjol.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
Tackar!
När ni säger tempmätarfel ... menar ni då visaren i instrumentet eller menar ni givaren till visaren?
När ni säger tempmätarfel ... menar ni då visaren i instrumentet eller menar ni givaren till visaren?
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
Visaren i centralinstrumentet är det (oftast) som spökarNahpets wrote:Tackar!
När ni säger tempmätarfel ... menar ni då visaren i instrumentet eller menar ni givaren till visaren?
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
En välriktad Bruce Lee handflata fick nålen att sänka sig lite. Så antagligen är det skit någonstans i nåleriet.
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vattentemperatur hög under landsvägskörning, men inte annars
normal temp är det första strecket, ingen av mina 2 944 gick över det förutom om man stod på tomgång innan kylfläkten hoppade igång
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]