Urgängade drivaxelbultar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Urgängade drivaxelbultar

#1 Post by Torbjorn968 »

Har ständiga problem med att drivaxelbultarna gängar ur sig. Skall nog göra en beställning av dessa:

http://garage.ideola.com/prod-Stage8.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som har en bättre idé?

Kanske gruppköp? Anmäl er i såfall snabbt så ordnar jag en beställning.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#2 Post by patand »

Såg gruppköpet på 924board.org och funderade på om man borde köpa en eller ett par uppsättningar. Men jag har ju inte haft några problem med bultar som gängar ur sig (drar alltid åt de med momentnyckel till specat moment) på någon av bilarna så jag vet inte om det skulle vara värt pengarna för mig.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#3 Post by Torbjorn968 »

Senaste uppsättningen bultar var från Utzon, kan tänkas är dessa av annan kvalitet med annan styvhet än orginalbultarna och att verkstadsboks momentet inte är korrekt? Verkstaden drog enligt egen uppgift till angivet moment och använde dessutom Loktite. Jag har hört att Loctite i sig kan vara ett problem genom att friktionen ändras och att momentet som går åt för att sträcka bulten lagom därmed förändras.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
eggaD
S2-Poster
Posts: 255
Joined: 2008-01-14 21:51:40
Bilmodell: 944 S2 - Såld
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#4 Post by eggaD »

Nord-lock brickor har blivit standard på flera håll i industrin i skruvförband som inte får lossa.

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=2.16.37" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessutom är det en svensk produkt vilket är ren bonus ;)
Dag Malmberg
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#5 Post by Torbjorn968 »

Var handla?

Och spelar det någon roll att skruven inte riktigt kan dras till botten (dvs färre gäng som tar?) ifall standard skruv används.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
eggaD
S2-Poster
Posts: 255
Joined: 2008-01-14 21:51:40
Bilmodell: 944 S2 - Såld
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#6 Post by eggaD »

På jobbet köper vi våra från NORD-LOCK International AB (031-891656) men om de säljer över disk har jag ingen aning om. Ring och fråga, annars kan jag tänka mig att typ verktygsbutiker som Tools har eller iaf kan ta hem.

Jag är ingen expert på skruvförband men vad jag lärde mig i hållfasthetsläran så är det typ de 3-4 första gängorna som tar nästan all belastning. Svårt att tänka mig att det skulle förändra något att du tappar ett gängvarv eller två.

Angående Nord-lock brickan så får du absolut inte använda ytterligare en planbricka/låsbricka då försvinner hela funktionen och skruven kan gänga ur sig. Likadant om man har mutter på baksidan, då måste det vara en Nord-lock bricka där också.
Dag Malmberg
PCS 11073
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14587/]944 S2 -90[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#7 Post by gurra »

Jag har inte haft problem med mina bultar som är dragna med loctite, men har Stage8-bultarna redo i garaget för säkerhetsskull.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#8 Post by Torbjorn968 »

Någon speciell Lock Tite?
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#9 Post by gurra »

Ingen speciell loctite, vanlig skruvlåsning.
Tycker fenomenet är intressant. För vissa verkar det hända konstant, för andra inte. Undrar vilka faktorer som är avgörande.

En viktig grej är att se till att inte bultarna får drivaxelfett på sig vid montering, något som är lätt hänt.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#10 Post by Henka_E »

Man kan väl najja skruvarna va? Ett jäkla jobb, men funkar det på roadracing hojjar och flygplan så... Lite pyssel att borra hål i alla skruvskallar, men det borde funka....

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#11 Post by gurra »

Jo, men det är smidigare med stage8-bultarna.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#12 Post by Mats Jacobsson »

Det är inte så att hålen är slitna så dom blivit lite för stora?
Då får du inte rätt moment vid åtdragning.
När du har gängat i skruven skall den inte röra sej nämnvärt i någon riktning.
Kan ju vara någon som har klantat till det vid ett tidigare byte :)
PS Alla som skruvar på en bil skal inte göra det :twisted:
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#13 Post by Torbjorn968 »

Med drivaxelfett som oavsiktligt kommit på bulten borde man översträcka bulten för ett givet moment? Eftersom den går in lättare och därmed förlängs mer?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#14 Post by Mattias 924 »

gurra wrote:Tycker fenomenet är intressant. För vissa verkar det hända konstant, för andra inte. Undrar vilka faktorer som är avgörande.
Jag är inte heller någon expert på skruvförband men jag har gjort vissa iakttagelser.
När jag var en ung och fattig så hade jag problem med att drivaxlarna släppte fast jag drog så hårt så att det smakade skit i käften. Något senare i livet så kom jag vid stadd kassa och införskaffade en momentnyckel. Allt sedan dess har jag dragit med föreskrivet moment, vilket förmodligen är i trakterna av en tredjedel mot vad jag drog tidigare, och inte någon drivaxel har någonsin släppt efter det. Eftersom jag inte är någon expert på skruvförband så drar jag inga slutsatser av det, jag bara rättar in mig i ledet och drar med momentnyckeln.

Samma sak gäller f.ö. även fälgar som i min ungdom kunde släppa så att jag fick dra åt igen.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Urgängade drivaxelbultar

#15 Post by gegge »

Har en uppsättning Stage8 på hyllan om du vill dem nu och inte vänta. Kommer inte behöva dem.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]