931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#271 Post by makkanftw »

gegge wrote:* Hur får av avgasröret med downpipe?
Tar i lite och skjuter resten av avgaset bakåt de 2-3 cm som behövs.
gegge wrote:* Vad ska sitta på motorn när jag lyfter i den och vad skruvas på när motorn sitter i?
Topp med insug, grenrör, turbo osv. - så mycket som möjligt. Släpp ner den som du lyfter den helt enkelt :)
- Marcus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#272 Post by gegge »

makkanftw wrote:
gegge wrote:* Hur får av avgasröret med downpipe?
Tar i lite och skjuter resten av avgaset bakåt de 2-3 cm som behövs.
gegge wrote:* Vad ska sitta på motorn när jag lyfter i den och vad skruvas på när motorn sitter i?
Topp med insug, grenrör, turbo osv. - så mycket som möjligt. Släpp ner den som du lyfter den helt enkelt :)
Ska prova och dra avgasrör och se vad som händer. Kankse beövs lite tyngd på rätt ställe bara.

Problemet är jag lyfter en rätt naken motor :oops: jag kommer inte åt att lossa det ska lossas. Tänkte ta av toppen, men bara att lossa grenröret är ett pyssel. Oljekylen är bort men två muttrar sitter kvar och jag får inte moment för att lossa dem. Sitter startmotorn på vid imontering? U-röret?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#273 Post by makkanftw »

gegge wrote:Ska prova och dra avgasrör och se vad som händer. Kankse beövs lite tyngd på rätt ställe bara.

Problemet är jag lyfter en rätt naken motor :oops: jag kommer inte åt att lossa det ska lossas. Tänkte ta av toppen, men bara att lossa grenröret är ett pyssel. Oljekylen är bort men två muttrar sitter kvar och jag får inte moment för att lossa dem. Sitter startmotorn på vid imontering? U-röret?
Räckte för mig att skjuta paketet lite bakåt, men din upphängning kanske är friskare än min :)

Lyfter du toppen med motor på plats är grenröret omöjligt att få bort, lättare att lossa turbo och wastegate och lyfta med grenröret.

Vilka muttrar?

Varken startmotor eller urör skulle jag ha monterat vid ilyft, ganska smala saker att montera i efterhand och jäkligt bökiga att ha på vid ilyft.
- Marcus

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#274 Post by Cédric »

Enklast tycker jag är om man monterar bort den främre avgasdelen, Annars blir det bara trångt och jävligt. Inte så svår att åf ner om man tar hela klumpen. Jag installerade flexrör på min dp, rekomenderas verkligen, vilket skillnad!!! Oljekylen kan hänga kvar, det har den gjort när jag skickade ner motorn, rulla in den i en trasa så slipper den repa andra prylar.

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#275 Post by Goran »

gegge wrote:Kylare, insprutning, tändning, insugningsrör, generator, startmotor och U-rör är borta. Lossat följande muttrar:8 på wastegatens ingång och utgång, 4 på turbons utgång, samtliga på avgasröret.

* Hur får man av toppen?
* Hur får av avgasröret med downpipe?

Fler saker slår en när man skruvar med en 30 år gammal tysk bil. Ingenting är fastrostat, bra passning, ruskigt trångt, hur fick de allt på plats och att bilen fysikt straffar en när man skruvar på den.

Tänkte först "bara" ta av toppen men nu är det mesta avskruvat ändå så det blir hela motorn.

* Vad ska sitta på motorn när jag lyfter i den och vad skruvas på när motorn sitter i?
Ja, det gör ont i fingrar och händer. Man skulle haft längre fingrar och fler leder i händerna...och minst en hand till. :lol:
Så här mycket har jag kvar på min 924 N/A när jag ska ha i eller ur motorn (om nu det kan vara till någon hjälp): forum/viewtopic.php?f=17&t=8357&start=135
Kolla bilderna under sida 10.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#276 Post by notetoself »

Jag vet inte vad du kom fram till ang köra eller inte köra osv; Men jag tycker definitivt du ska satsa på en "snabblagning" (läs: kolvringar) och köra denna sommaren. Dels för att du ska få köra lite vilket leder till att du minskar risken för att tröttna på bilen ( :roll: ), sen får du ju en seriös chans att verkligen känna vad du vill förbättra.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#277 Post by gegge »

Tröttna på bilen!?

Uppriktigt sagt är jag hjärtligt trött på den :( men det är mest efter fyra dagars bilslagsmål med att få loss toppen vilket resulterade i att hela motorn är ur :| I efterhand var det rätt då både avgasröret och grenröret var sprucket. Turbon var kalasfin efter lite tvättning och toppen likaså. Kolvarna löper så lätt i blocket att veven nästan snurrar av sig själv - inte mycket till friktion från kolvringarna. Troligen har kamremmen gått av för länge sedan då det finns ventilmärken på två kolvar. Ska titta på det sen.

Det jag inte förstår är varför oljan i vevhusburken var majonäs, men det fanns inte tillstymmelse till det någon annanstans? Vattnet var klarblått och oljan mörkbrun.

Nu ska jag låta bilen vara i fred et tag sedan ska motorn byggas ihop. Kanske vara tillbaks inom en månad :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#278 Post by notetoself »

gegge wrote:Tröttna på bilen!?
Ja, det är faktiskt möjligt! :) Särskilt under de mörka månaderna tycker jag. Men lite körning brukar råda bot på det där.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#279 Post by patand »

Låter som att du redan är en god bit på väg Fredrik! Få tag i delarna som behöver bytas och sen en Helga menande så är det köra som gäller! :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#280 Post by notetoself »

patand wrote:Få tag i delarna som behöver bytas och sen en Helga menande så är det köra som gäller! :-)
Är du full Patrik? :roll:
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#281 Post by patand »

notetoself wrote:
patand wrote:Få tag i delarna som behöver bytas och sen en Helga menande så är det köra som gäller! :-)
Är du full Patrik? :roll:
:lol: :lol: :lol: :lol:

Man kan tro det såg jag! Skrev in lägget i mobilen och den rackarn ändrar ju på orden om man inte är uppmärksam... :twisted:

Detta är vad jag menade: "Få tag i delarna som behöver bytas och sen en helgs mekande så är det köra som gäller!"

Hoppas det var lite mer begripligt... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#282 Post by patand »

Borde jag kanske flytta inläggen om Mercorna till en annan tråd (under off-topic)?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#283 Post by gegge »

patand wrote:Borde jag kanske flytta inläggen om Mercorna till en annan tråd (under off-topic)?
Klokt!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#284 Post by patand »

gegge wrote:
patand wrote:Borde jag kanske flytta inläggen om Mercorna till en annan tråd (under off-topic)?
Klokt!
Fixat: forum/viewtopic.php?f=10&t=21929&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -81 | Dr. Müller

#285 Post by gegge »

Hurra! Jag fick min vev imorse 06:30 lättad, knivad och "polerad". Ska in på balansering om en vecka. Inte lätt att få tag på någon som har tid...

Den gamla crank-scrapern passade inte så jag gjorde en ny i 6mm teflon. Muppligt material att arbeta i :roll: nu sitter den men kanonprecision så tight och fin. Vevstakarna passar bra och jag får kolvarna levererade med styring på söndag.

Finns hopp om en bil till sommaren. Till dess hoppas jag att min bror är snäll och lånar ut sin.

Bilder på motorn och "Brothers in arms" (den ena halt men besiktigad - den andre besiktigas imorgon och deltar i PCS slalomcup i Ljungbyhed :D )

Image
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users