Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Om vi tänker spacers utan styrning, dvs typ de enkla som finns att köpa - hur tjocka törs man ha utan att det börjar kännas som problem? Skulle behöva kring 8mm - tror vi det funkar eller är det problem? Var går gränsen? Bilen ska användas på bana så det måste vara funkis där.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Jag har 8-10 mm (vet inte exakt) spacer bak på min bil utan styrningar. Som du vet körs den hårt på bana och det har funkat alldeles utmärkt i 5-6 år nu. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt... 

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Precis, så länge man har fälgcentrering och tillräckligt mycke gänga på bultarna så ska detbergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt...
inte vara några större bekymmer.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Hmm mina spacers kanske är tunnare än jag minns, har för mig nämligen att fälgcentreringen går lite utanför. Hursomhelst har jag iaf inte haft några problem med dessa spacers.bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Nej, det slutar väl med att jag åker på att göra det jag var inne på redan när jag byggde om n/a naven för 968 skivor - att göra om fälgcentreringen på riktigt...
Jag är inte överens med mig själv ännu om jag tror att jag behöver spacers eller inte, ville ändå kolla hur landet ligger!
Jag är inte överens med mig själv ännu om jag tror att jag behöver spacers eller inte, ville ändå kolla hur landet ligger!
- Cédric
- Addict
- Posts: 4718
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt...
Varför då?
Fälgcenteringen är ju nice att ha men inget måste. Underlättar montering av fälgarna men det är inget måste. Centreringsringar är ju ofta gjorda i plast. Men det är ju klart lättare om själva spejsern centrerar åtminstone.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Därför att Fälcentreringen centrerar fälgen (därav namnet), pinnbultarna inte är 100% i passningen mot fälgen utan det finns alltid ett visst spel, det spelet vill du verkligen INTE ha i 180 km/h på motorvägen...Cédric wrote:bergodalvana wrote:Fälgcentreringen går väl bara 8-10 mm ut? Att ha så breda spacers utan fälgcentrering är ju vansinnigt...
Varför då?
Fälgcenteringen är ju nice att ha men inget måste. Underlättar montering av fälgarna men det är inget måste. Centreringsringar är ju ofta gjorda i plast. Men det är ju klart lättare om själva spejsern centrerar åtminstone.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Nu tänker jag högt igen...bergodalvana wrote:Därför att Fälcentreringen centrerar fälgen (därav namnet), pinnbultarna inte är 100% i passningen mot fälgen utan det finns alltid ett visst spel, det spelet vill du verkligen INTE ha i 180 km/h på motorvägen...
Ett visst spel mot fälgbultarna har nog ingen betydelse eftersom det inte finns något spel mot de koniska muttrar man använder för att dra fast fälgen. Dvs skulle pinbultarna vara fel "centrerade" så skulle det nog inte gå att få på fälgen rakt oavsett centrumstyrning, det skulle helt enkelt inte gå att dra in muttrarna helt då muttrar/pinbultar skulle spjärna åt ett håll och centrumstyrningen åt ett annat.
Eller?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Fast frågan är om du ha all tyngd på Pinnbultarna? Deras enda uppgift är ju att hålla fast fälgen, själva tyngden ska ju vila på fälgcentreringen. Det är i alla fall vad jag lärt mig av min lokala Däck-nisse.patand wrote:Nu tänker jag högt igen...bergodalvana wrote:Därför att Fälcentreringen centrerar fälgen (därav namnet), pinnbultarna inte är 100% i passningen mot fälgen utan det finns alltid ett visst spel, det spelet vill du verkligen INTE ha i 180 km/h på motorvägen...
Ett visst spel mot fälgbultarna har nog ingen betydelse eftersom det inte finns något spel mot de koniska muttrar man använder för att dra fast fälgen. Dvs skulle pinbultarna vara fel "centrerade" så skulle det nog inte gå att få på fälgen rakt oavsett centrumstyrning, det skulle helt enkelt inte gå att dra in muttrarna helt då muttrar/pinbultar skulle spjärna åt ett håll och centrumstyrningen åt ett annat.
Eller?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Hjulbultarna är troligen för korta för att köra 8mm.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Jag tror varken hjulbultar eller fälgcentrering är det som tar tyngden. Det är nog snarare anliggningsytorna mellan fälg och nav som tar tyngden. Dvs friktionen därimellan är vad som håller hjulet på plats.bergodalvana wrote:Fast frågan är om du ha all tyngd på Pinnbultarna? Deras enda uppgift är ju att hålla fast fälgen, själva tyngden ska ju vila på fälgcentreringen. Det är i alla fall vad jag lärt mig av min lokala Däck-nisse.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Saxat från Rejsa:
Själv har jag testat olika typer av dessa. Det viktigaste är ju att det fortfarande finns kvar någon typ av styrning "fälgcentrering", annars kommer du att ha endlösa bekymmer av oballans och vibrationer(stavningen?). En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
Eftersom att det gäller motorstarka bilar Patand kan du sova lungt...
Själv har jag testat olika typer av dessa. Det viktigaste är ju att det fortfarande finns kvar någon typ av styrning "fälgcentrering", annars kommer du att ha endlösa bekymmer av oballans och vibrationer(stavningen?). En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
Eftersom att det gäller motorstarka bilar Patand kan du sova lungt...

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
-
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-10-18 18:53:15
- Bilmodell: 986S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm/Lidköping
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Då det sitter tjocka skruvade spacers på min nyligen införskaffade vagn så blir jag naturligtvis nyfiken. Ovanstående citat avser väl ICKE skruvade spacers?bergodalvana wrote:Saxat från Rejsa:
.... En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
(25 mm för en icke skruvad spacer är i min värld VÄLDIGT mycket men jag har svårt att se det logiska i att brytkraften på enskild bult blir större p.g.a. spacer, förutsatt oförändrad position för fälgbanan med/utan spacer.)

Jag vill inte bli omkörd av mina egna fälgar....

EDIT: Förtydligade mina tankar.
Fun is not a straight line!
PCS #8996
F.n.
986S -02
F.d.
951 -86
944 -83
PCS #8996
F.n.
986S -02
F.d.
951 -86
944 -83
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
Re: Spacers utan styrning fram - hur tjocka?
Nej, med skruvad spacer så är det lungt. Dock mer belastning på hjullager med tjocka spacers.Andreas Ingemarson wrote:Då det sitter tjocka skruvade spacers på min nyligen införskaffade vagn så blir jag naturligtvis nyfiken. Ovanstående citat avser väl ICKE skruvade spacers?bergodalvana wrote:Saxat från Rejsa:
.... En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
(25 mm för en icke skruvad spacer är i min värld VÄLDIGT mycket men jag har svårt att se det logiska i att brytkraften på enskild bult blir större p.g.a. spacer, förutsatt oförändrad position för fälgbanan med/utan spacer.)![]()
Jag vill inte bli omkörd av mina egna fälgar....![]()
EDIT: Förtydligade mina tankar.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users