Hugger vid gassläpp-Löst!
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Hugger vid gassläpp-Löst!
En sak som oroar mig lite, i fall det nu kan vara nått allvarligt...är att min 944S hugger vid gassläpp, tex när jag ska släppa gas för att motorbromsa. Någon som har några misstankar vad det kan vara? Får verkligen inte hoppas det är nått allt för allvarligt.
Last edited by M-Nilsson on 2011-10-05 23:42:02, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Skulle tro att du bör se dig om efter en sån här:

Finns att köpa här: Lamell, nya modellen med fjädrar istället för den eländiga gummipucken
Det är förmodligen "gummipucken" på din lamell som gett upp, tyvärr en rätt dyr operation
om du inte är lite händig och byter kopplingen själv/med hjälp av kompisar.
Mvh Erol
Finns att köpa här: Lamell, nya modellen med fjädrar istället för den eländiga gummipucken
Det är förmodligen "gummipucken" på din lamell som gett upp, tyvärr en rätt dyr operation
om du inte är lite händig och byter kopplingen själv/med hjälp av kompisar.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Tack för svaret! Är detta nått allvarligt som man bör byta så fort som möjligt eller vad kan hända annars? Har nämligen ett annat jobb med bilen som kommer först..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Tror inte att det händer så mycket mer än att du blir stående någonstans utan drivning och måste bogsera hem bilen. Personligen skulle jag nog avstå från att köra bilen mer än nödvändigt. Om jag ändå skulle köra bilen skulle jag i alla fall låta bli hårda accelerationer och att motorbromsa.
Apropå det andra jobbet (kamremsbytet) så kan du räkna med att ett kopplingsbyte kostar minst lika mycket, troligtvis mer, på en verkstad. Mycket jobb och kostsamma delar, tyvärr.
Apropå det andra jobbet (kamremsbytet) så kan du räkna med att ett kopplingsbyte kostar minst lika mycket, troligtvis mer, på en verkstad. Mycket jobb och kostsamma delar, tyvärr.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Inte kul..får hoppas på ordentlig tur på nästa trisslott dåMaxx wrote:Tror inte att det händer så mycket mer än att du blir stående någonstans utan drivning och måste bogsera hem bilen. Personligen skulle jag nog avstå från att köra bilen mer än nödvändigt. Om jag ändå skulle köra bilen skulle jag i alla fall låta bli hårda accelerationer och att motorbromsa.
Apropå det andra jobbet (kamremsbytet) så kan du räkna med att ett kopplingsbyte kostar minst lika mycket, troligtvis mer, på en verkstad. Mycket jobb och kostsamma delar, tyvärr.


944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Finns det inte på 44an som på 24an ett inspektionshål där man kan mäta sig till hur sliten lamellen är?
- Marcus
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Edit; http://www.equipedic.se/docs/944/worksh ... ission.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; Sidan 17.makkanftw wrote:Finns det inte på 44an som på 24an ett inspektionshål där man kan mäta sig till hur sliten lamellen är?
Edit2; Bra om man läser hela tråden innan man skriver, bortse ifrån detta..
- Marcus
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Ska det inte sitta nån "gummiplugg" för detta hålet?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Var ute och tog en titt nyss och så här ser det ut på min (försökte få en bra bild) Om jag förstår det rätt får avståndet inte överstiga 34 mm mellan markeringen på bilden? Jag försökte mäta men det var så svårt att komma åt så kunde inte mäta exakt, men avståndet är lätt något mellan 25-30 mm..men tror inte det är över 34.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Men ser man inte detta i inspektionshålet då, alltså om det är dags att byta lamell?Erol wrote:Det är förmodligen "gummipucken" på din lamell som gett upp, tyvärr en rätt dyr operation
om du inte är lite händig och byter kopplingen själv/med hjälp av kompisar.
Mvh Erol
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 375
- Joined: 2005-09-10 09:52:49
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Jag har samma problem med min men alltid vid samma varvtal ca 1700varv. Över det så motorbromsar den normalt. Kan jag ha samma problem?
Hugger din genast vid motorbroms och vid alla varvtal?
Hugger din genast vid motorbroms och vid alla varvtal?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Det låter ju som liknande problem..fast för mig så är det vid alla varvtal tror jag, men varvmätaren är ur funktion så svårt att veta. En sak jag också lagt märke till är att om jag släpper gasen väldigt sakta så hugger den inte tillbaka lika mycket, eller ibland knappt alls.Zep-924S wrote:Jag har samma problem med min men alltid vid samma varvtal ca 1700varv. Över det så motorbromsar den normalt. Kan jag ha samma problem?
Hugger din genast vid motorbroms och vid alla varvtal?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Det är altså inte lamellen som är slut, utan gummpucken/ryckutjämnaren, där av att det rycker eller
slår i drivlinan. Lamellen i sig kanvara jätte fin, men om gummit gått av så väsnas det.
Du kommer kunna köra bilen även om gummit går helt av, men det kommer att slå massor i drivlinan
vilket inte är att rekomendera att åka runt med. Om gummit går av så kommer stoppklackerna i metall
ta upp rycken men det är ett stort spel mellan dessa så det blir ett rejält oväsen.
OBS!
Jag vet inte att detta är ditt fel, men det låter som ett troligt fel med tanke på din beskrivning
Mvh Erol
slår i drivlinan. Lamellen i sig kanvara jätte fin, men om gummit gått av så väsnas det.
Du kommer kunna köra bilen även om gummit går helt av, men det kommer att slå massor i drivlinan
vilket inte är att rekomendera att åka runt med. Om gummit går av så kommer stoppklackerna i metall
ta upp rycken men det är ett stort spel mellan dessa så det blir ett rejält oväsen.
OBS!
Jag vet inte att detta är ditt fel, men det låter som ett troligt fel med tanke på din beskrivning
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Hugger vid gassläpp
Tack för den beskrivningen..I samband med att det rycker så låter det ingenting kan jag tillägga,inte vad jag hört i alla fall. Hur som helst får det bli att undvika köra för mycket eller i onödan.Erol wrote:Det är altså inte lamellen som är slut, utan gummpucken/ryckutjämnaren, där av att det rycker eller
slår i drivlinan. Lamellen i sig kanvara jätte fin, men om gummit gått av så väsnas det.
Du kommer kunna köra bilen även om gummit går helt av, men det kommer att slå massor i drivlinan
vilket inte är att rekomendera att åka runt med. Om gummit går av så kommer stoppklackerna i metall
ta upp rycken men det är ett stort spel mellan dessa så det blir ett rejält oväsen.
OBS!
Jag vet inte att detta är ditt fel, men det låter som ett troligt fel med tanke på din beskrivning
Mvh Erol
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users