Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#1 Post by Fredrik Nyqvist »

Kommer under våren montera lite uppgraderingar på bilen som gör att jag vill ha ett eftermarknadssprut. Kan inte säga att jag sonderat marknaden särskilt noggrannt men det första som ploppar upp är då VEMS eller MAFterburner.

VEMS därför att jag har en fd kollegas bekant som skulle kunna sköta all installation och grundmappning. MAFterburner därför att det verkar vara tillräckligt enkelt för att jag ska kunna göra allt själv :) . Prismässigt så slutar det nog på ungefär samma prislapp.

Om jag förstått det hela rätt så kan man i MAFterburner inte justera tändningen utan "bara" bränsle/luft-mängd. Enligt min fd kollega så finns det i tändningsjustering mycket effekt att vinna, men det är också där den stora risken för att justera sönder saker finns.

Nu går jag lite i valet och kvalet om hur jag ska göra. Är inte ute efter att försöka pilla ut den sista hästen ur motoruppgraderingen, samtidigt som jag så klart vill ha så mycket effekt som möjligt för pengarna :twisted: . Det viktigaste är dock ett trim som "håller", som inte är massa pill i hela tiden och som är driftsäkert. VEMS känns ju helt klart mer kompetent, men samtidigt också mycket mer pilligt och komplicerat, medan MAFterburner känns enkare och lite mer "plug n play".

Någon som kan tipsa om vilken väg jag borde gå?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#2 Post by Tomas »

MAFterburner är väl inte ett eftermarknadssprut i dess rätta bemärkelse, det är väl en piggyback som modifierar signalen till Motronicsystemet. Du behåller alla inställningar i Motronic men "lurar" den lite genom att modifiera insignaler.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#3 Post by Corleone »

Ett helt eftermarknadssprut är att föredra och absolut billigast i längden om du ska ha bilen kvar. Även de enklare billigare varianterna är så bra att det räcker och blir över, bättre än min Link och den klarar allt man behöver.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#4 Post by 944_Driver »

Ska du ha eftermarknadssprut så var förberedd på att du kan behöva bygga en ny lösning för trigger på vevaxeln. Det kan gå att lösa med givarna som sitter där ihop med rätt sprut men ta höjd för att bygga om det. Jag tror någon i Finland fått VEMS att lira med givarna men själv har jag givit upp där, och borde ha gjort det från dag noll istället för att lägga massor med tid på det och ändå inte få det bra. Nya triggerpunkter på remskivan fram funka så mycket bättre på första försöket.

Vad gäller valet av sprut så se till att få med funktioner för loggning och bredbandslambda.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#5 Post by bergodalvana »

Jag har hört att det kommit ett MS som passar rakt på 951-kopplingen till den gamla styrboxen... har försökt att bekräfta detta utan resultat.


*edit*
Hittade nåt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DIYPNP-E ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#6 Post by Erol »

bergodalvana wrote:Jag har hört att det kommit ett MS som passar rakt på 951-kopplingen till den gamla styrboxen... har försökt att bekräfta detta utan resultat.


*edit*
Hittade nåt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DIYPNP-E ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Supported Applications of the DIYPNP B55 Kit
Make Model Engines From To
BMW 325 M20 1987 1992
BMW 525 M20 1989 1990
BMW 535 M30 1989 1993
BMW M5 S38 1991 1993
Hyundai Scoupe all 1992 1995
Porsche 911 all 1990 1995
Porsche 944 S2 1989 1991
Porsche 968 all 1992 1995


Tror knappast att denna funkar på vanliga 944 och 951 då de har annan trigger än vad
S2:an har, S2:an har vanlig 60-2 om jag inte missminner mig.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2009-08-22 14:12:41
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#7 Post by Fredrik Nyqvist »

Tomas wrote:MAFterburner är väl inte ett eftermarknadssprut i dess rätta bemärkelse, det är väl en piggyback som modifierar signalen till Motronicsystemet. Du behåller alla inställningar i Motronic men "lurar" den lite genom att modifiera insignaler.
Sant. Lite av frågan (som kanske var inte så tydligt formulerad) var väl hurivida det är "lönt besväret" att gå hela vägen till ett eftermarknadssprut kontra att köra MAFterburner. Jag tror att MAFterburner är något jag själv klarar att installera på ett par timmar medan eftermarknadssprut inte är något jag vill ge mig på (klarar säkert av det men vill inte lägga ner tiden det krävs för det).
Erol wrote:
bergodalvana wrote:Jag har hört att det kommit ett MS som passar rakt på 951-kopplingen till den gamla styrboxen... har försökt att bekräfta detta utan resultat.


*edit*
Hittade nåt här:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DIYPNP-E ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;
Supported Applications of the DIYPNP B55 Kit
Make Model Engines From To
BMW 325 M20 1987 1992
BMW 525 M20 1989 1990
BMW 535 M30 1989 1993
BMW M5 S38 1991 1993
Hyundai Scoupe all 1992 1995
Porsche 911 all 1990 1995
Porsche 944 S2 1989 1991
Porsche 968 all 1992 1995


Tror knappast att denna funkar på vanliga 944 och 951 då de har annan trigger än vad
S2:an har, S2:an har vanlig 60-2 om jag inte missminner mig.


/ Erol
Nu är jag lite lat, borde givetvis kolla upp mer själv innan jag frågar vidare, fast någon kanske vet på rak arm? Om man bortser från triggern, vilket väl borde gå att lösa med att installera en 60-2-skiva, skulle en sådan lösning fungera hårdvarumässigt rakt av?
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#8 Post by safe »

Kolla med Civinco, deras enhet pluggar rakt in i 944an kabelstam så vitt jag vet även i turbon.

Det vettigaste rådet är att köpa ett system som motormapparen är bra på, det mesta sitter i mannen bakom knapparna och inte i boxen. Mappning bör förövrigt göras på en rullande landsväg...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#9 Post by bergodalvana »

Jag hade ju jättemycket funderingar innan jag skaffade MS till min bil.
För mig var Priset, tillgängligheten och supporten det viktigaste.
Och då föll sig MS att vara absolut det bästa sprutet, billigt, det finns mycket info på nätet och det finns ett stort kunnande dvs många som har det i sina bilar.

Installationen tar en dag om du får tag på nån som kan det.

Lycka till
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#10 Post by gurra »

Fredrik Nyqvist wrote:Nu är jag lite lat, borde givetvis kolla upp mer själv innan jag frågar vidare, fast någon kanske vet på rak arm? Om man bortser från triggern, vilket väl borde gå att lösa med att installera en 60-2-skiva, skulle en sådan lösning fungera hårdvarumässigt rakt av?
Monterar man en 60-2 skiva och trigger så kan man i princip köra vilket eftermarknadssystem som helst.
Men det underlättar en hel del att välja ett system som kan hantera så många originalprylar som möjligt, tex tomgångsventil, tempsensor, TPS, triggers osv.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Behöver hjälp med funderingar kring eftermarknadssprut

#11 Post by 944_Driver »

safe wrote: Det vettigaste rådet är att köpa ett system som motormapparen är bra på, det mesta sitter i mannen bakom knapparna och inte i boxen. Mappning bör förövrigt göras på en rullande landsväg...
Instämmer, ska man betala någon för att mappa så se till att köpa det system som den personen kan och trivs med. Se också till att välja en person som håller på med något modernt system och inte kommer dragandes med någon antik pryl bara han i hela världen förstår sig på.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]