Har en liten fråga bara. Var och besiktigade pärlan idag och fick en 2 på att jag saknar positionsljus. Efter att ha bytt ut den gamla fronten mot en turbofront, anpassad för icke-turboskärmarna, har jag bara Pop Up-lyktorna. Där dimljus/positionsljus skall vara är det nu racing-galler istället.
1.Går det att få in positionsljus i de lampor som fungerar som hel/halvljus?
2.Passar de dimljusinsatser som finns att köpa på en turbofront, anpassad för icke-turboskärmarna. Är "hålen" lika stora? var finns sådana att i så fall köpa?
1: Menar du popup Lamporna så är svaret att det går säkert men nog ingen som gjort det. Frågan är hur det skulle kunnas lösas utan att det ser ut som "skit"...
2: Ja... dom passar.
3: jag själv har funderat på "running daylight" men är osäkert om det skulle funka (läs lagligt) som positionsljus. Annars finns det "universal-ljus" ute på marknaden som man kanske skulle kunna passa in i fronten lite diskret.
chrisie wrote:
1.Går det att få in positionsljus i de lampor som fungerar som hel/halvljus?
Menar du i popupp-lamporna för i så fall så kan du bara köpa strålkastare till Golf I på Biltema för de har uttag för positionsljus och koppla ur elmotorn så de alltid står uppfällda.
Jag antar att det är en besiktningsteknisk fint vi pratar om.
tror inte det är uppskattat att ha positionsljus i ploppuppen, även om man kanske kan snacka det igenom besiktningen ifall elmotorn är urkopplad. men på bilar nyare än 83 behövs e-märkt positionsljus så enklast för dig är nog att köpa släpvagnspossitionsljus och sätta dit. finns en del regler oxå hur lågt de får sitta, synlig vinkel och distans från bilens ytterkant som kan vara bra att läsa på. Får du motorstopp på en mörk väg kan det vara bra att kunna slå på positionsljuset ifall du behöver lämna bilen så försök hitta på något permanent
Tack för alla härliga svar. Ska kolla upp detta. En liten fråga bara: är det positionsljus bredvid dimljusen om man köper det till fronten eller kallas de ljusen något annat? är fjärrljus/positionsljus samma sak?
Det finns ju uttag för liten lampa (5W?) i orginalreflektorn (iaf i mina). Koppla dit, sätt i lampa och du är hemma... Jag har reducerat bort grodögonen och "extraljusen" i fronten, och hade missat att koppla posljus på besiktningen i höstas. Luftade då med en besiktningstekniker om huruvida jag kunde använda uttagen i mina bosch-insatser och det var lugnt. Samma princip borde alltså gälla orginal grodögon.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Om man nu vill slippa köra med lysena uppe om dagarna.
Vad säger lagen/besiktningen om att byta ut 4w lampan som sitter brevid helljuslampan(H3) i samma reflektor i stötfångaren till en diodvariant.
T.ex. en sådan här: http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=422&iPageID=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle ju bli en slags DRL (daylight running light), utan att behöva installera ngt extra.
Finns det ngn krav på hur stark/svag en parkeringslampa ska vara?
Kanske blev lite utanför tråden då den handlar om popup lysena vad jag förstår. Ursäkta isåfall.
laakso wrote:Om man nu vill slippa köra med lysena uppe om dagarna.
Vad säger lagen/besiktningen om att byta ut 4w lampan som sitter brevid helljuslampan(H3) i samma reflektor i stötfångaren till en diodvariant.
T.ex. en sådan här: http://www.diodhuset.se/art-1.asp?id=422&iPageID=18" onclick="window.open(this.href);return false;
Det skulle ju bli en slags DRL (daylight running light), utan att behöva installera ngt extra.
Finns det ngn krav på hur stark/svag en parkeringslampa ska vara?
Kanske blev lite utanför tråden då den handlar om popup lysena vad jag förstår. Ursäkta isåfall.
Lagen säger nej. Du måste ha DRL ljus som är E-godkända eller halvjus eller varselljus som är godkända för att användas dagtid. Ökar du ljusstyrkan på parkeringslampan så blir den nog för stark för parkering också så då är den inte ens godkänd för det... Dessutom måste man ju ha perkerings/positionsljus samtidigt som du har "DRL" lyse, hur ska det gå till om det är samma ljuskälla?
Kraven skiljer sig dock beroende på årsmodell på bilen så för att veta exakt om det är ok eller inte så får man nog slå i lagboken.
Däremot kan du köpa ett par E-godkända DRL ljus och hänga under kofångaren så ska det vara ok utan att köra med popupljusen uppe. DRL ljusen kopplas också så att de slocknar när halvljuset tänds (har DRL ljus liggandes till cabben som ska monteras så jag vet hur det funkar).