Däck samt fälg, tips ideer mottages

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages

#16 Post by safe »

Sänk bilen bak om den ser för låg ut fram...

Man brukar ha en "rake" alltså en lutning framåt på ca 1-1.5 grader. Den borde man kunna mäta på trösklen med ett vattenpass, linjal och lite matte. Det har inget med utseende att göra utan hur bilen beter sig på vägen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Ragnar Joensen
Addict
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992

#17 Post by Ragnar Joensen »

safe wrote:... Sen "for the record" så är Ventus 212 är INGET R-däck. Det är ett relativt mjukt gatdäck. Det håller ganska bra på bana, men har långt ifrån samma grepp som tex Toyo 888. På ren gatkörning så har ett "vanligt" högprestanda däck bättre fäste pga att 212 vill ha lite värme i däcket för att greppa.
Det är i alla fall min erfarenhet av det, har kört både gata, bana och slalom med det på min 911a.

På bana upplever man det som snorhalt, mycket värre än tex 888, första varvet innan tempen kommit upp, andra varvet helt ok, 3 varvet konsekvent och trevligt men utan det riktiga R-bettet.
Samma beteende i slalom, vilket får mig att tro att de inte är speciellt bra som ett rent gatdäck.
Lite OT:

Magnus, om jag skulle välja ett däck till slalomkörning, men de får inte vara ett R-däck (vill hamna i R-klassen), vilket däck skulle du då rekommendera ?

Hankook Ventus RS-2 Z212
Falken FK452
Toyo Proxes T1R
... andra ?

Förutsättningar: Porsche 928 - 16" fälgar. Bilen är från början understyrd och det känner jag av i samband med ban- och slalomkörning. Jag har 9" bak och originaldimensionen är 245/45. Sen har jag 8" fram och originaldimensionen är 225/50. Men jag har fått tag en uppsättning 9" fälgar fram och har tänkt att prova 245/45 fram också.

Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

FredrikÅ
Addict
Bilmodell: Mellan Porschar.

#18 Post by FredrikÅ »

Ragnar Joensen wrote: 944 Turbo är från fabrik utrustad med däck av en viss dimension. Det finns anledningar till att just dessa dimensioner är monterade, och det är med 99,99% säkerhet inte för att gänget i Stuttgart tyckte att bilen såg ut att ha rätt tyngd fram, att det blev just dessa dimensioner.

Sen är bilens undervagn och växellåda noga anpassade till dessa dimensioner.

Hej Ragnar,

Det har ju hänt en del på både chassi- och däcksfronten de senaste 20-25 åren och jag tycker
nog att du är lite väl konservativ. :wink:

Man kan helt lugnt avvika från originaldimensionerna, och bilen kan absolut bli ännu trevligare att
köra, än vad "gänget i Stuttgart" ens kunde föreställa sig. Bara man har lite koll på vad man pysslar med
och försöker hålla sig till tre grundregler:

-Däck av hög kvalitet (Michelin/B-stone/Pirelli etc).
-Rätt offset.
-Rätt hjulinställning.

Sen kan man laborera ganska mycket med olika dimensioner och varianter både för utseende, ekonomi
och inte minst körupplevelse. :)

Mvh
Fredrik Åberg

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#19 Post by Pehr Johnsson »

Ragnar: Spelar det någon roll vilken grupp du hamnar i?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Ragnar Joensen
Addict

#20 Post by Ragnar Joensen »

FredrikÅ wrote:... Man kan helt lugnt avvika från originaldimensionerna, och bilen kan absolut bli ännu trevligare att
köra, än vad "gänget i Stuttgart" ens kunde föreställa sig. Bara man har lite koll på vad man pysslar med
och försöker hålla sig till tre grundregler:

-Däck av hög kvalitet (Michelin/B-stone/Pirelli etc).
-Rätt offset.
-Rätt hjulinställning.

Sen kan man laborera ganska mycket med olika dimensioner och varianter både för utseende, ekonomi
och inte minst körupplevelse. :)

Mvh
Det är vi helt överens om. Jag skrev i ett tidigare inlägg att originaldimensioner eller motsvarande dimensioner. Min tanke var då hjulomkrets, vilket jag också har exempel på i det senaste inlägget.

Men syftet med tråden var att få tips till däck, som skulle lyfta den tunga fronten (om jag fattade rätt). Och jag anser att det är fel att mikla med däcksprofiler för att lyfta fronten.

Jag är själv beredd på att experimentera ganska duktigt med dimensioner för att få rätt körupplevelse. Men jag håller fast vid att ET skall vara rätt och hjulomkrets skall vara som original.

Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

Ragnar Joensen
Addict

#21 Post by Ragnar Joensen »

Pehr Johnsson wrote:Ragnar: Spelar det någon roll vilken grupp du hamnar i?
Ja, så klart !

I R-klassen är det 80% GT3 och upp. Bara deras däck och fälgar är mer värda än min bil. Det är ju inte roligt att hamna sist varje enda gång, och veta att om det blir bättre än sista plats, är det enbart därför att nån annan har missat en kon eller haft nitton arga getingar i kupen.

Det är roligare att tävla mot mer eller mindre jämförbara bilar. Sen kan man optimera sin bil inom vissa ramar.

Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#22 Post by patand »

Ragnar Joensen wrote:I R-klassen är det 80% GT3 och upp. Bara deras däck och fälgar är mer värda än min bil. Det är ju inte roligt att hamna sist varje enda gång, och veta att om det blir bättre än sista plats, är det enbart därför att nån annan har missat en kon eller haft nitton arga getingar i kupen.
Med en 924 Turbo hävdar man sig rätt bra i R-klassen i slalom. Borde ju funka med en 928 också även om den är ganska tung.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Ragnar Joensen
Addict

#23 Post by Ragnar Joensen »

En bra indikation för hur en 928 skulle ligga till i R-klassen, är hur vinnaren i Classic ligger till i Standard klassen. En 928 blir aldrig bättre än vinnaren i Classic klassen.

Det är samma bana, och om vi jämför tiderna, så är vinnaren i Classic i varje deltävling aldrig bättre än nummer 5 i Standard klassen.

Och jag tror inte att en 928 med R-däck skulle klara sig bättre än en 996 GT3 med R-däck. Äldre teknologi, svagare motor och tyngre bil. Sen är den bredare och mer svårkörd misstänker jag. Motorn bak är ju en fördel i slalom.

Sen kan ju skillnad på förare vända bilden upp och ner, men det blir knappast till min fördel.

Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924

#24 Post by Cédric »

Naivt att tro att bilen var optimal från fabrik (Dock bättre än att göra riktigt dåliga förändringar). En bil är alltid en kompromiss av en mängd faktorer. De prioriterade behöver nödvändigtvis inte vara snabbhet, känsla även på en Porsche. Så att labba med alla parametrar (inom rimliga gränser förstås) kan vara ett sätt att få bilen bättre på dom punkter du själv prioriterat, och mindre bra på dom några punkter som fabriken prioriterade (till exempel kostnad eller komfort eller utseende). Lägre ET till exempel ändrar ju en del i geometrin, förutom spårviddsförändring så får du även mer feedback i ratten, vilket du kanske vill ha om den är lite diffus. Lägre rullprofil ger lägre utväxling och därmed bättre acceleration, dessutom lägra bil utan att påverka geometrin i hjulupphängningen. Så labba på, mer gummi fram är nog ett ganska bra recept i slalom då dom stora styrvinklarna gör att framdäcken är extra utsatta..

Pehr Johnsson
Addict
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993

#25 Post by Pehr Johnsson »

Spelar det någon roll hur man placerar sig, egentligen? Det kommer garanterat att finnas någon att tävla mot om inte så kan man slåss mot sina egna tider. Jag tror inte att din GT behöver vara långsam eller ha svårt att så emot övriga bilar i R.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#26 Post by safe »

Ragnar Joensen wrote:
Lite OT:

Magnus, om jag skulle välja ett däck till slalomkörning, men de får inte vara ett R-däck (vill hamna i R-klassen), vilket däck skulle du då rekommendera ?

Hankook Ventus RS-2 Z212
Falken FK452
Toyo Proxes T1R
... andra ?

Förutsättningar: Porsche 928 - 16" fälgar. Bilen är från början understyrd och det känner jag av i samband med ban- och slalomkörning. Jag har 9" bak och originaldimensionen är 245/45. Sen har jag 8" fram och originaldimensionen är 225/50. Men jag har fått tag en uppsättning 9" fälgar fram och har tänkt att prova 245/45 fram också.

Ragnar
Antar att du inte vill hamna i R ;)

Det är en väldigt bra fråga som jag också skulle vilja ha svar på...
Ventus 212 kräver lite temperatur, utan att köra lite aggressivt i en uppvärmningsbana så tycker jag inte att de ger speciellt bra grep, men det är svårt att få värme i dom ändå. Så jag har svårt att rekommendera dom för slalom. Dom andra har jag inte provat och känner ingen som kör på dom.
Peder har köpt T1R till sin GT, har ska nog prova den i slalom i år. Får höra vad han säger om dom.

Jag tror dom bästa däcken är Michelin Sport nånting... Men de finns inte i mindre än 17".

Jag körde min 911 i R-klassen förra året några gånger, och visst man hade väl lite svårt att hänga med GT3orna.... Men de GT3or som inte körde på r-däck var man ganska nära och några slog man :)

/Magnus
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

patand
Moderator & Raceputte

#27 Post by patand »

Ragnar Joensen wrote:Det är samma bana, och om vi jämför tiderna, så är vinnaren i Classic i varje deltävling aldrig bättre än nummer 5 i Standard klassen.
Hmmm verkar som jag borde köra Classic med 931an, där kanske man kan ha en chans att vinna t.om. :)
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Ragnar Joensen
Addict

#28 Post by Ragnar Joensen »

patand wrote:
Ragnar Joensen wrote:Det är samma bana, och om vi jämför tiderna, så är vinnaren i Classic i varje deltävling aldrig bättre än nummer 5 i Standard klassen.
Hmmm verkar som jag borde köra Classic med 931an, där kanske man kan ha en chans att vinna t.om. :)
Det var i alla fall så i Region Syd. Sen kan det vara lite annorlunda i andra regioner.

Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

patand
Moderator & Raceputte

#29 Post by patand »

Ragnar Joensen wrote:Det var i alla fall så i Region Syd. Sen kan det vara lite annorlunda i andra regioner.
Självklart, det hänger ju mycket på vem som kör bilen också. :)
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

michael rasmussen
S-Poster
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987

#30 Post by michael rasmussen »

Alla R-däck är hala kalla, precis som slicks. Har kört R888 som gatdäck tidigare och det fungerade bra på en lätt bil. Sparsamt med luft så tempen kommer upp snabbt.

Köper Ragnars resonemang om höjder, med bilen sänktes ca 35 mm i fjol, lite av det tänkte jag ta igen med mitt däckval. Möjligvis att jag är fel ute, men det ger sig inom kort.

Post Reply