diffspole

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

diffspole

#1 Post by jerker67 »

Kan man se på spolen om det är en 220 diff om man lossar locket på lådan..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: diffspole

#2 Post by mijo »

Är det lamelldiff så snurra på ena sidan och se så andra snurrar åt samma håll.
"Friktionen" ska vara 10-35 Nm mellan höger och vänster sida utan "förspänning".

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: diffspole

#3 Post by gegge »

En spole har ingen diff :wink: eller kan man kalla den "220" med 100% bromsverkan :lol:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: diffspole

#4 Post by mijo »

gegge wrote:En spole har ingen diff :wink: eller kan man kalla den "220" med 100% bromsverkan :lol:
Som en AGA-diff då, undra vad det blir för option-kod 8)
Tror det fanns till 917 :wink:

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: diffspole

#5 Post by jerker67 »

Var ju inga direkta svar på min fråga!!!
Före mitt ras på lådan betedde den sig så som en diffad låda gentimot den lådan som nu sitter i..

Gamla lådan har inget 220nr men lurar på om klumpen blivit utbytt...därav min fråga för jag har locket av på gamla lådan och då ser man ju klumpen rätt väl...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: diffspole

#6 Post by Nahpets »

Vad menar du med
mijo wrote:"Friktionen" ska vara 10-35 Nm mellan höger och vänster sida utan "förspänning".

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: diffspole

#7 Post by gegge »

jerker67 wrote:Var ju inga direkta svar på min !
Före mitt ras på lådan betedde den sig så som en diffad låda gentimot den lådan som nu sitter i..

Gamla lådan har inget 220nr men lurar på om klumpen blivit utbytt...därav min fråga för jag har locket av på gamla lådan och då ser man ju klumpen rätt väl...
Lyft båda bakhjulen i luften. Snura på det ena med lådan i friläge. Snurrar det andra åt samma håll har du troligen diffbroms, snurrar det åt motsatt håll är den öppen. Har du växel i ger en öppen diff inget motstånd om bromsarna inte ligger an, en bromad diff ger motstånd enligt ovan 10-35Nm dvs kräver två händer för att driva runt ett hjul. Med växel i går andra hjulet åt motsatt håll i bägge fall. Eller så hissar du bara ena hjulet och har lådan i friläge, går det lätt är den öppen går det lite halvtungt är den bromsad. Har du locket av brukar en öppen diff vara rätt "öppen" i konstuktionen och du ser tydligt de fyra mindre dreven i mitten. Bromsade diffar liknar mer en cylindrisk burk som inte går att se igenom.

En "spole" är av typen som sitter på gokartar dvs en rak, stel och solid axel helt utan diff. AGA-diff är en öppen diff med ihopsvetsade kugghjul.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: diffspole

#8 Post by Pär Hylander »

gegge wrote:
jerker67 wrote:Var ju inga direkta svar på min !
Före mitt ras på lådan betedde den sig så som en diffad låda gentimot den lådan som nu sitter i..

Gamla lådan har inget 220nr men lurar på om klumpen blivit utbytt...därav min fråga för jag har locket av på gamla lådan och då ser man ju klumpen rätt väl...
Lyft båda bakhjulen i luften. Snura på det ena med lådan i friläge. Snurrar det andra åt samma håll har du troligen diffbroms, snurrar det åt motsatt håll är den öppen. Har du växel i ger en öppen diff inget motstånd om bromsarna inte ligger an, en bromad diff ger motstånd enligt ovan 10-35Nm dvs kräver två händer för att driva runt ett hjul. Med växel i går andra hjulet åt motsatt håll i bägge fall. Eller så hissar du bara ena hjulet och har lådan i friläge, går det lätt är den öppen går det lite halvtungt är den bromsad. Har du locket av brukar en öppen diff vara rätt "öppen" i konstuktionen och du ser tydligt de fyra mindre dreven i mitten. Bromsade diffar liknar mer en cylindrisk burk som inte går att se igenom.

En "spole" är av typen som sitter på gokartar dvs en rak, stel och solid axel helt utan diff. AGA-diff är en öppen diff med ihopsvetsade kugghjul.

:#pray: :#pray: :#pray:
Du skrev exakt det jag tänkte skriva men inte orkade riktigt.

935an hade ju spole i vissa versioner, dock visste jag inte att 917 hade det.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: diffspole

#9 Post by mijo »

Nahpets wrote:Vad menar du med
mijo wrote:"Friktionen" ska vara 10-35 Nm mellan höger och vänster sida utan "förspänning".
Enligt WS-manualen, här är även en bild på det jerker67 ska se i sin "diffklump" om han har LSD.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: diffspole

#10 Post by mijo »

Pär Hylander wrote:935an hade ju spole i vissa versioner, dock visste jag inte att 917 hade det.
Nu blir jag osäker, kan ha blandat ihop det med 935an. Det är ju inte otroligt att båda
hade det ibland. 935an är ju bara bråkdelen så brutal som värsta 917, jag misstänker det
var mer rikta missilen rätt under acc fram till nästa inbromsning än finlir i kurvorna
för båda bilarna och då är ju spole inte helt fel.

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: diffspole

#11 Post by jerker67 »

Hej tänkte Bifoga Bild på min nermonterade låda eller det som är i tråden iaf..
Hittar innget att bifoga med..

Hjälp :oops:
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: diffspole

#12 Post by jerker67 »

Bild010.jpg
Visar dåligt!! knäppt vid annat tillfälle skall göre det bättre
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: diffspole

#13 Post by mijo »

Ser ut som en rasad låda med LSD och utan oljepump (kyl).
Har LSD klarat raset kan du nog sälja den för en hyfsad peng
eller flytta över den till din nya låda om den saknar LSD.

Det är väl inte bara att slänga i och ur saker när man mekar med växellådor
och diffar, ska mätas och shimsas en del.

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

Re: diffspole

#14 Post by Patrik Börjesson »

Detta visar en låda utan någon diffbroms.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: diffspole

#15 Post by jerker67 »

Kul att du säger att du tror det är det:) jag fick pijongras bara får väl byta krondrevet bara.. finns väl nå hack i det..
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]