931 -81 | Dr. Müller
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
De nya bromssköldarna har kommit och är monterade med orange 3"slang. Naven är uppsmörjda och lager spända. Framoken är på med belägg. Tyvärr har min däckleverantör inte haft tid med däcken så pallbockarna får stå under bilen ett tag till.
Fick stora skräcken igår när jag skulle kontrollera de nya vevstakarna med lager mot veven. Ingen plastigauge eller micrometer behövdes för att avslöja glappet. Efter sans och lite motorolja kändes det långt bättre och ungefär som orginal vevstakar med nya lager. Spelet blev uppmätt till 0,05mm torrt vilket var fullt normalt och inom gränsen på 0,10mm.
Då både vev och vevstakar byts måste jag slänga min crank-scraper som jag ägnat många timmar att passa in. Irriterande nog får en ny beställas. Väntar på den nya toppen och vevpartiet med spänning.
Fick stora skräcken igår när jag skulle kontrollera de nya vevstakarna med lager mot veven. Ingen plastigauge eller micrometer behövdes för att avslöja glappet. Efter sans och lite motorolja kändes det långt bättre och ungefär som orginal vevstakar med nya lager. Spelet blev uppmätt till 0,05mm torrt vilket var fullt normalt och inom gränsen på 0,10mm.
Då både vev och vevstakar byts måste jag slänga min crank-scraper som jag ägnat många timmar att passa in. Irriterande nog får en ny beställas. Väntar på den nya toppen och vevpartiet med spänning.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Är den inpassad mot originalgrejer så kanske någon annan är intresserad av den?gegge wrote:Då både vev och vevstakar byts måste jag slänga min crank-scraper som jag ägnat många timmar att passa in.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Va är det för stakar du har ?
Hur blev det med motorblocket, har du hittat något eller ska jag skicka ett? (Hade glömt bort, sorry)
Hur blev det med motorblocket, har du hittat något eller ska jag skicka ett? (Hade glömt bort, sorry)
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Var ute och körde en racepreppad 931 i vårsolen. 1 bars laddtryck fick inte mycket värme i däcken men gjorde i vart fall att gruset på däcken lossnade och blästrade hjulhusen. Knallar och eld ut avgasröret. Kul och stökigt var det
Hoppas vårfåglarna kommer tillbaka...

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Naaajs, grattis ! Det var ju inte igår som du körde den kärran 
Hoppas du kan komma ut på banan också, du måste ju hinna tuna in alltind till höstmötet på knutan när jag kommmer och jagar dig
Är det 937 Ic?

Hoppas du kan komma ut på banan också, du måste ju hinna tuna in alltind till höstmötet på knutan när jag kommmer och jagar dig

Är det 937 Ic?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Låter härligt!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Otto.D
- S2-Poster
- Posts: 236
- Joined: 2005-02-07 10:24:42
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
gegge wrote:Var ute och körde en racepreppad 931 i vårsolen. 1 bars laddtryck fick inte mycket värme i däcken men gjorde i vart fall att gruset på däcken lossnade och blästrade hjulhusen. Knallar och eld ut avgasröret. Kul och stökigt var detHoppas vårfåglarna kommer tillbaka...

Otto
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Biltråd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!gegge wrote:Var ute och körde en racepreppad 931 i vårsolen. 1 bars laddtryck fick inte mycket värme i däcken men gjorde i vart fall att gruset på däcken lossnade och blästrade hjulhusen. Knallar och eld ut avgasröret. Kul och stökigt var detHoppas vårfåglarna kommer tillbaka...
Otto har ju varit lite feg i att skriva om bilen (misstänker att det är den du köpt) så nu vill vi veta allt!

Spotta och fräste gjorde den redan då jag såg den på knutan, öppen dump på en motor som brukar ha återcirkulerande gör ju att det blir lite extra soppa i avgassystemet...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Jag får krypa till korset och erkänna att min egen bil FORTFARANDE står på pallbockar och saknar bakdäck för att kunna köras.
Men det är just Ottos racer som numera bor i brorsans garage. Vad ska man säga? En lätt 924 turbo med vettiga uppgraderingar och racepatina. Styrkan ligger i ett koncept som fungerat under många säsonger utan allvarliga incidenter.
GT-breddad med GT3 vinge bak. Alubärarmar, ledlager, coilover bak och långa bärarmar fram. Fullbur. Vagnbok. Frisk rökfri motor med bra oljetryck. Större turbo och rejäl intercooler. Tippar på 230-250 hästar som den går nu. Laddar snälla 0,5 bar upp till 3000 varv sedan smäller det till och man tror att kopplingen slirar till dess man når varvstopp. Härligt bråkig!
Nya däck och lite småpill så kanske den bli besiktigad med
Men det är just Ottos racer som numera bor i brorsans garage. Vad ska man säga? En lätt 924 turbo med vettiga uppgraderingar och racepatina. Styrkan ligger i ett koncept som fungerat under många säsonger utan allvarliga incidenter.
GT-breddad med GT3 vinge bak. Alubärarmar, ledlager, coilover bak och långa bärarmar fram. Fullbur. Vagnbok. Frisk rökfri motor med bra oljetryck. Större turbo och rejäl intercooler. Tippar på 230-250 hästar som den går nu. Laddar snälla 0,5 bar upp till 3000 varv sedan smäller det till och man tror att kopplingen slirar till dess man når varvstopp. Härligt bråkig!
Nya däck och lite småpill så kanske den bli besiktigad med

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Hmm tyckte att du var snabb på slutet med din bil, jag var tvungen att gå tillbaka i tråden för att konstatera att det nästan skulle vara omöjligt för dig att få ordning på allt med Ic rördragning etc.gegge wrote:Jag får krypa till korset och erkänna att min egen bil FORTFARANDE står på pallbockar och saknar bakdäck för att kunna köras.
Men det är just Ottos racer som numera bor i brorsans garage. Vad ska man säga? En lätt 924 turbo med vettiga uppgraderingar och racepatina. Styrkan ligger i ett koncept som fungerat under många säsonger utan allvarliga incidenter.
GT-breddad med GT3 vinge bak. Alubärarmar, ledlager, coilover bak och långa bärarmar fram. Fullbur. Vagnbok. Frisk rökfri motor med bra oljetryck. Större turbo och rejäl intercooler. Tippar på 230-250 hästar som den går nu. Laddar snälla 0,5 bar upp till 3000 varv sedan smäller det till och man tror att kopplingen slirar till dess man når varvstopp. Härligt bråkig!
Nya däck och lite småpill så kanske den bli besiktigad med
Men som sagt kul med en lätt vass 931
/Joakim
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
AHa, fusk
Fram med bilder nu, det har ju gått flera timmar och inte en enda bild på bilen syns ?

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Shit! Kör du Ottos lilla fullblod?
Du fattar att du måste komma förbi, i alla fall i påsk...eller så kommer jag förbi dig.
Jag ställer på i nästa helg och tar mig en liten tur till dig. Tar kanske med mig favvogrannen John, om han har fått klar sin 944, annars får han åka med mig.
Spännade saker du har i garaget.
Lycka till
Goran
Du fattar att du måste komma förbi, i alla fall i påsk...eller så kommer jag förbi dig.

Spännade saker du har i garaget.

Lycka till
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Fick ner bilen från pallbockarna för att göra en enkel hjulinställning. Camber bak på 3 resp 3,75 grader, camber fram är 1,5 ska fixas till. En halv centimeter för hög höger fram vilket kanske beror på underlaget men över lag helt i plan och mäter 12,5 cm under trösklarna överallt. Jag är glad att orginalmotorn fortfarande sitter i då jag väntar på delar till den nya. I behov av en tvätt





Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Det där var oanständigt schyssta fälgar!!!
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 931 -81 | Dr. Müller
Kul att den är nere på backen igen! 
Vad är det för vinge/list du håller på att limma dit? Ser klämman på bakrutan på bild nr 2.

Vad är det för vinge/list du håller på att limma dit? Ser klämman på bakrutan på bild nr 2.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users