Bästa uppgraderingen?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Martin_T
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2009-09-25 09:05:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Bästa uppgraderingen?

#1 Post by Martin_T »

Hej alla porschefrälsta!

Vintern börjar så smått dra sig tillbaka ifrån dessa södra delarna av landet, och det börjar bli dags att fixa till bilen inför våren och sommarens aktiviteter.

Undrar litegrann vilken uppgradering som skulle göra störst skillnad när det kommer till väghållning och prestanda? Funderar på att uppgradera något av följande:

-Chip
-Stötdämpare
-Bussningar
-Krängningshämmare
-Nya bromsbelägg och/eller skivor


Ni får självklart rekommendera andra delar som ger bättre positiv inverkan på körupplevelsen.

Uppskattar alla svar och idéer!

//Martin
Porschemissbrukare

http://www.garaget.org/?car=105418
944 2,7L -89 "Ellinor"

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Bästa uppgraderingen?

#2 Post by Spånet »

Om du bara skall göra en av dessa uppdgraderingar rekomenderar jag krängarna

Mest "bang" för pengarna när det gäller väghållning.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

Re: Bästa uppgraderingen?

#3 Post by Ragnar Joensen »

Mitt input:

Chip: Överskattad på en sugmotor - ger dock bra placebo-effekt. Dårligt förhållande mellan kostnad och faktisk nytta.
Stötdämpare: Kan vara bra, om de gamla är slitna. Ger dock ingen nämvärd förbättring om resten av undervagnen är kass/sliten.
Bussningar: Samma som stötdämpare.
Krängningshämmare: Detta är en uppgradering, inte byte av nåt som är slitet. Det kan ge märkbar förbättring, eller i alla fall kännas så. Dock är det så att om dämparna är slut, så är det knappast någon förbättring jämfört med en bil med bra dämpare.
Bromsar: I princip som en sko - byt om det är slitet eller kass.

Min uppfattning är att det är bäst att ha nya/fräscha grejor och sedan uppgradera. En vassare krängningshämmare kommer bäst till sin rätt om fjädrar och dämpare är bra. Är dina dämpare slitna är det ett gyllene tillfälle att byta upp till en högre nivå, om du vill uppgradera. Om du inte vill uppgradera är det ingen vits att lägga pengar på en vassare hämmare.


Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Bästa uppgraderingen?

#4 Post by Nahpets »

Hallå där!

Vissa kommer säga: Ämnet har hanterats flera gånger sök.
Andra kommer att ge någorlunda svar på dina frågor.
Jag ska försöka vara mittemellan dessa.

Sök! :)

- Vad ska du göra med bilen? Köra bana, cruisa, mittemellan?
- Vad har du för budget?
- Vilket skick är din bil idag? Originaldelar/bytta detaljer?
- Ska du köra bana KOMMER du få blodad tand och leta delar för att sitta bättre, känna bilen bättre, åka fortare. Och så fort du byter en detalj, finns det en annan flaskhals du vill bli av med. Plus att någon jävel har grymt schyssta fälgar som väger ingenting och som antaligen inte kommer ge något, men det ser ju bra ut!

Spånet säger hämmare ... jag skulle nog säga fjädrar/dämpare.
Hade original M030 med och dessa dämpare var mer elle mindre slut, så min bil var lite badkar vid bankörning.

Effektmässigt mht pålitlighet och peng - trimma steg 1, typ chip och pysventil. Finns flera alternativt här. Jag kör Bengts chip och är nöjd. Kostnad: 2500-5000 kr.
Chassimässigt - skaffa hårdare fjädrar/dämpare. Alltid härligt att känna sig styv :twisted: . Byt framfjädrar/dämpare, sätt in en hjälpfjäder bak i kombo med staven, eller ta bort stav och kör hardcore coilovers bak. 7000-25000 kr.
Bromskivor med bra belägg. 5000-10000 kr
Skalstol med bälte: 1500-6000 kr ... vilket påkallar båge ... ytterligare 5000-10000 kr.
Bussningar: 4000-7000 kr.
Topplagringar: 2500-4000kr
Tvärstag: 1500-2500 kr
Krängare: ingen aning ...
Fälgar: 5000 kr ->
RDäck: 6000 ->
Sedan är det en massa smålir, oljor, vätskor, slitagedelar.

Vill du har ett billigt tips?!
Åk som den är och njut!
Dröm och längta! Det är billigare och din bil presterar precis som du vill :)

Mvh
Stephan

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Bästa uppgraderingen?

#5 Post by Rikard »

Du har ju redan fått bra svar men här kommer ändå mina synpunkter.

Det som gör absolut mest skillnad på att byta är stötdämpare och fjädrar, tyvärr är det också den dyraste uppgraderingen. Ändå är det där jag själv skulle börja. Om det är banåkning du prioriterar så köp ett ordentligt kit med en gång även om det svider i plånboken, blir ändå billigare än att du upptäcker att du måste uppgradera ännu en gång om några år!

Lycka till!

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bästa uppgraderingen?

#6 Post by gurra »

Instämmer, nya stötdämpare och fjädrar gör enskilt störst skillnad i upplevelse och körkänsla.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Martin_T
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2009-09-25 09:05:54
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Re: Bästa uppgraderingen?

#7 Post by Martin_T »

stort tack för alla otroligt snabba svar!

Om jag förstår det rätt, så bör jag uppgradera flera saker samtidigt, då ingen enskild del gör stor skillnad om resten av delarna i bilen är halvdanna/slitna. Är detta en bra sammanfattning på mitt dilemma?

Bästa "bang-for-a-buck" är alltså att köra vidare på de delar jag har i bilen för tillfället?

OffTopic: Snöade en halvtimme efter att jag skrev tråden, så än är inte våren här. Suck...
Porschemissbrukare

http://www.garaget.org/?car=105418
944 2,7L -89 "Ellinor"

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Bästa uppgraderingen?

#8 Post by patand »

Martin_T wrote:Om jag förstår det rätt, så bör jag uppgradera flera saker samtidigt, då ingen enskild del gör stor skillnad om resten av delarna i bilen är halvdanna/slitna. Är detta en bra sammanfattning på mitt dilemma?

Bästa "bang-for-a-buck" är alltså att köra vidare på de delar jag har i bilen för tillfället?
Det är ju en fråga om ambitionsnivåg och storlek på plåboken. Har du gamla slitna stötdämpare tycker jag du definitivt skall uppgradera dessa till nya "original". Det kostar inte så värst mycket att byta till fräscha grejer. Sen kan du ut och köra med bilen som den är (byt bromsvätska om du ska köra bana och se till att ha fräscha bromsbelägg!) och sen fundera på om du ska göra några uppgraderingar eller lägga pengarna på förarträning istället. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bästa uppgraderingen?

#9 Post by Cédric »

Martin_T wrote:stort tack för alla otroligt snabba svar!

Om jag förstår det rätt, så bör jag uppgradera flera saker samtidigt, då ingen enskild del gör stor skillnad om resten av delarna i bilen är halvdanna/slitna. Är detta en bra sammanfattning på mitt dilemma?

Bästa "bang-for-a-buck" är alltså att köra vidare på de delar jag har i bilen för tillfället?

OffTopic: Snöade en halvtimme efter att jag skrev tråden, så än är inte våren här. Suck...
Jag vet inte om jag håller med, man märker mycket skillnad även om man byter en sak i taget. Byter du bara dämpare kommer du märke jättestor skillnad i känsla, oavsett hur resten ser ut. Sätt en budget och se vad du kan göra därefter.

Överlägset mest bang for the buck om det handlar om att ha en snabb bil är att köpa bra däck, rdäck(+ ändrade hjulvinklar) sjävklart om du ska köra bana. Resten avuppgraderingarna kommer inte ge i närhet av samma skillnad. Men stötdämpare ger stor skillnad i känsla och kontroll, också en bra uppgradering men kostar en slant, har du tänkt stor budget kan du köpa helt coil over kit, har du inte stor budget köp bara stötdämpare och fjädrar senare.

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Bästa uppgraderingen?

#10 Post by Rikard »

Martin_T wrote:stort tack för alla otroligt snabba svar!

Om jag förstår det rätt, så bör jag uppgradera flera saker samtidigt, då ingen enskild del gör stor skillnad om resten av delarna i bilen är halvdanna/slitna. Är detta en bra sammanfattning på mitt dilemma?

Bästa "bang-for-a-buck" är alltså att köra vidare på de delar jag har i bilen för tillfället?

OffTopic: Snöade en halvtimme efter att jag skrev tråden, så än är inte våren här. Suck...
Nej, hær har du missførstått!

Som jag skrev i mitt inlægg, størst førændring (læs førbættring ) ær att byta støtdæmpare och fjædrar. Sedan får du naturligtvis stora førbættringar i prestanda med riktiga dæck. mindre førbættringar får du med bussningar och chip.

Allt hænger på vad du ær beredd att betala och beredd att offra i form av anvændarvænlighet.

Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users