Sänka aktern på en 944 ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

Sänka aktern på en 944 ?

#1 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Har nån en aning om hur man sänker en S2 bak..

Ska ju montera nya dämpare (ej coilover)
snart och tänker sänka bilen samtidigt.. :?

Hur gör man och finns det nån bra sida för detta på nätet ?

Tackar på förhand... :D


/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#2 Post by broberg »

Om jag inte minns fel så kan man sjustera höjden bak med hjälp av torsionsstavarna, dvs dra ut dem och sen vrida några grader och sen sätta in dem igen så ska du ha sjusterat höjden (lite iaf) ..
Sen har jag för mig det fanns någon mer möjlighet att sjustera där bak, vilket jag inte riktigt minns.



Edit : Hittade lite på torssionsstavarna
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm
you'll only be able to raise or lower the ride height by about 1/2 inch
Dvs bara genom att vrida torsionsstavarna.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Broberg wrote:Om jag inte minns fel så kan man sjustera höjden bak med hjälp av torsionsstavarna, dvs dra ut dem och sen vrida några grader och sen sätta in dem igen så ska du ha sjusterat höjden (lite iaf) ..
Sen har jag för mig det fanns någon mer möjlighet att sjustera där bak, vilket jag inte riktigt minns.



Edit : Hittade lite på torssionsstavarna
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/susp-06.htm
you'll only be able to raise or lower the ride height by about 1/2 inch
Dvs bara genom att vrida torsionsstavarna.
Man kan justera en del genom att ändra inställningarna på "svärdet". Fråga mig dock inte hur det går till att göra det... men har för mig jag läste ett inlägg för inte så länge sedan från vår vän Pär Hylander om hur detta med säkning av bakvagnen går till. Sök lite på forumet så hittar du nog mer info om detta Boden. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Bosse »

Att sänka bak med svärder är ganska så enkelt.
Det är två skruvar med mutter som är ganska så stora, 32mm har jag för mig. En av skruvarna är exentrisk och med denna justerar man vinkeln mellan svärdhalvorna. Det är dock en ganska så begränsad sänkning som kan göras på detta sätt.
Bosse

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#5 Post by Dan Hovang »

Det är dom två skruvarna som sitter närmast torsionsboxen på bärarmsbladet. Det går inte att justera jättemycket där, men lite går ju. Annars är det att indexera om torsionsstavarna som Broberg säger.

Här är en bild när Pontus justerar ... :)

Image

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote: Här är en bild när Pontus justerar ... :)
Precisionsjustering med små instrumentverktyg, eller 8)

Ärligt talat så brukar dom där skruvarna sitta så hårt att knappt verktyg av av den storleken Pontus använder räcker till. Stora mängder rostlösningsolja och ohälsosamma koncentrationer av adrenalin och dåligt humör krävs ofta oxo!

Är det din TurboS Pontus skruvar på? Jag hade fått för mig att du tog bort stavarna helt (och är är väl justering av svärdet där av mindre betydelse?)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Man får tacka för alla snabba svar.. Det är jäkligt kul när man får
så mkt svar på kort tid.. :D

Dock så måste jag få fråga.. Måste man plocka ner hela torsionsenheten
för att fixa detta eller räcker det om man har en jäkligt stor
mutterdragare.. ?

Man kommer kanske inte åt me mutterdragare?

Men det borde ju funka med en billyft. Lyfter man så kan man ju få samma brytlängd som om man har enheten på golvet och bryter.

Eller är jag helt ute o cyklar på det hala gräset..


/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:

Dock så måste jag få fråga.. Måste man plocka ner hela torsionsenheten
för att fixa detta eller räcker det om man har en jäkligt stor
mutterdragare.. ?

Man kommer kanske inte åt me mutterdragare?

Men det borde ju funka med en billyft. Lyfter man så kan man ju få samma brytlängd som om man har enheten på golvet och bryter.

Eller är jag helt ute o cyklar på det hala gräset..


/Janne
Jo, finjusteringen (som bara justerar ca 20 mm totalt) kommer man åt med bakvagnen i bilen.

Jag har gjort så så att man skaffar sig rätt hylsa (32 eller 36 eller vad det är) och använder förlängare mellan hylsa och t-kors (spärrnyckel går nog sönder), sen låter man förlängaren ta stöd mot en pallbock i rätt höjd. Antaligen behöver man ett rör som typ det pontus har för att förlänga hävarmen på t-korset. På insidan kan man antagligen arrangera en blocknyckel i rätt storlek (hyggligt pris på biltema) som mothåll, den kan nog ta stöd mot golvet.

Sen är ju frågan om den justermånen räcker.... Dessutom vill man ju se till att man får till en vettig cornerweight, eller ivf inte sabbar ngt som är bra) och det är ju höjdjusteringen bak man använder då om man inte har justerbara tallrikar fram.

Edit, jo, med förlägnare komma man åt med mutterdragare. Men det förslår inte med "vanliga" sådana. Det krävs verkligen rejäla grejor (sån med 3/4" fäste som ger runt 1000 Nm eller så, dessutom ska man kunna leverera tillräckligt med tryckluft till den....) Jag har inte provat själv, men värme från gasolbrännare eller så kanske kan hjälpa till, får bara försiktig så man inte eldar upp bromsledningen t.ex
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Pär Hylander skrev:

Edit, jo, med förlägnare komma man åt med mutterdragare. Men det förslår inte med "vanliga" sådana. Det krävs verkligen rejäla grejor (sån med 3/4" fäste som ger runt 1000 Nm eller så, dessutom ska man kunna leverera tillräckligt med tryckluft till den....) Jag har inte provat själv, men värme från gasolbrännare eller så kanske kan hjälpa till, får bara försiktig så man inte eldar upp bromsledningen t.ex
Perfekt.. Det blir nog att åka upp till brodern som har lite större
garage/verkstad, och fixa detta ser jag. :D

Han har både mutterdragare med 3/4 fäste och kompressor som
matchar... :D



Tackar för hjälpen Pär o alla andra..


Önskar alla en Glad Påsk i förväg. :#944burn:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Indischrot »

Jag gjorde precis justeringen på min. Receptet är mycket 5-56, en 24mm nyckel och en stor slägga.

Satte nyckeln på plats och drog till med släggan några gånger så kom dom så fint, räcker att
bara få till den där första knycken så går det fint. Ibland behövs det mothåll med en till 24mm från baksidan.

Kolla här för en detaljerad beskrivning:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=62&c=4
PCS#8968

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Rensade bort Indischrots onödiga poster... (bara så ingen ska tro det spökar på forumet så burkar jag tala om vad jag gör...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#12 Post by red44 »

istället för att svära svettas o bli på dålig humör som ni verkar bli av lossa dem stackars muttrarna så tar man man bara gassvetsen o värmer lite tar ca 5min per sida att justera då om man har bilen upphissad(gäller då att man har gassvets givetvis;) )

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

nyckel

#13 Post by 931Melander »

Indischrot wrote:Jag gjorde precis justeringen på min. Receptet är mycket 5-56, en 24mm nyckel och en stor slägga.

Satte nyckeln på plats och drog till med släggan några gånger så kom dom så fint, räcker att
bara få till den där första knycken så går det fint. Ibland behövs det mothåll med en till 24mm från baksidan.

Kolla här för en detaljerad beskrivning:
http://www.tech-session.com/kb/index.ph ... &id=62&c=4
Det är 36 eller 38 på 931 o 951 iaf, glöm inte att bulten du justerar med är excentrisk, så att du inte kör den med mutterdragare.


Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Indischrot »

Ah, tack Fredde, glömde kanske säga det. Det är 24mm för att lossa muttrarna. Sen är själva skallen på den excentriska 36mm.
Det är väldans trångt så en hylsa går inte in. Jag köpte en 36mm nyckel på biltema.

Det är också viktigt att inte lossa den excentriska (den längst bak) för mycket för då hoppar den
ur läge och det händer ingenting när man vrider på den.
PCS#8968

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#15 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Mer o mer info hur man ska gå till väga... Toppen... :D

Måste dock fråga ang detta med märkningen av höjden, innan
man skruvar isär o sänker...

Om man ska sänka bilen max så spelar det väl inte nån större roll
om man märkt upp vart den satt innan ?.. :roll:

Den går väl bara till stoppläget eller är det pga nåt annat?

/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users