Duger Toyo 888 195/50-15 till 944na?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

Duger Toyo 888 195/50-15 till 944na?

#1 Post by Olof#L »

Hej!
Tittar lite på trippel8or och undrar om det billigaste alternativet
195/50-15
Skulle funka till 944 na?
f.d 944 -84

User avatar
944norr
NA-Poster
Posts: 43
Joined: 2010-01-19 07:39:29
Contact:

#2 Post by 944norr »

Det måste funka..de används ju av många i ER-cup annars så ha jag:
12st Toyo R888 205/50-15 alla för 5000kr eller:
2st helt nya: 1000kr/st
4st 90% 700kr/st
2st 20% 350kr/st
4st 10% 150kr/st:
Dessa har gått på en 944 na i ER-Cup
Just ny sitter alla på Cookie fälgar som också är tillsalu eller bytes mot 17"
#92 MSLS JP-Hilke motorsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by safe »

195/50 -15 är billiga, men har ett mycket lägre last index än tex 205-50-15.
944an kan vara lite väl tung för 195orna. Jag har iofs kört min 1200kg 911 på dessa däck och jag tycker det har funkat bra för mig, de har dugit för min talang i alla fall. :)

Jag skulle hugga på 4st 90% 205/50 -15" för 2800kr om jag behövde en ny uppsättning :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Cédric »

Det skulle inte jag våga, 195or är i gränsfallet/lagom för 924or som skapligt mycket lättare om man kör fort. minst 205. Men det beror ju givetvis på villket tempo som det ska köras i, ska du prova för första gången kommer säkert 195orna hålla ihop.

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

#5 Post by Olof#L »

Ok. Tack för svaren!
Glömde iofsej att min 944 är lite lättare än orginal.
1170kg Enl bilprovningens våg med mej i (90KG) och en slurk bensin.
Tänkte försöka få ner den kring 1150kg startklar.

195/50-15 har lastindex 82 vilket inte säger mej någonting :?
Vad beräknas el baseras lastindex på?
f.d 944 -84

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by safe »

Olof#L wrote: 195/50-15 har lastindex 82 vilket inte säger mej någonting :?
Vad beräknas el baseras lastindex på?
Googlat nån gång? ;)

http://eu.goodyear.com/se_se/advice/tir ... loadindex/

Lastindex på 82 motsvarar 475kg, vilket är maxbelastningen för däcket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

#7 Post by Olof#L »

safe wrote:
Olof#L wrote: 195/50-15 har lastindex 82 vilket inte säger mej någonting :?
Vad beräknas el baseras lastindex på?
Googlat nån gång? ;)

http://eu.goodyear.com/se_se/advice/tir ... loadindex/

Lastindex på 82 motsvarar 475kg, vilket är maxbelastningen för däcket.
Jodå. Men du gör det så bra :wink:
f.d 944 -84

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#8 Post by Goran »

Kolla med Edvin (Eddie Varvstopp på forumet). Han har kört på 195or en säsong i MGCC klubbmästerskap. Om jag inte missminner mig så gick det, men långt ifrån optimalt. De slets betydligt fortare.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Cédric »

1150 startklar är ju rätt mycket lättare än orginal, lär ju vara minst 100kg lättare. Då skulle det nog funka med 195or..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Tog bort ett par märkliga (felciterade?) inlägg av 944norr. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#11 Post by Eddie Varvstopp »

Goran wrote:Kolla med Edvin (Eddie Varvstopp på forumet). Han har kört på 195or en säsong i MGCC klubbmästerskap. Om jag inte missminner mig så gick det, men långt ifrån optimalt. De slets betydligt fortare.

mvh
Goran
Jo det gick nästan. Jag körde på Dunlop med soft blandning och bilen har racevikt på 1200-1240 kg. De höll som sagt bara en säsong till skillnad mot mina RE540 och 888 som har hållt mer än 2 säsonger, dessa set är medium och mäter 225 bredd.

Jag röstar på 205 och mediumblandning med tanke på din vikt, då tror jag du har den bästa totalekonomin :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]