Få bort startmotorn på 924?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Få bort startmotorn på 924?

#1 Post by Chaan »

Kan bara se en av de två bultarna som håller den... Kanske löser sig om jag lyckas få bort de två mindre skruvarna i "längst fram" änden på startmotorn eftersom jag antar att de håller en kåpa?

Det är så trångt så jag knappt får plats med fingrarna...

Sen är jag inte helt säker på att jag kommer hitta felet där heller. Men förmodligen är den väl sliten och behöver renoveras. Symptomen är att den hugger då och då, och detta mer och mer...

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#2 Post by Tino Carrasco »

Detta blir jätte kul för dig. Har precis bytt motorn och gjort ett helt nytt kablage. När de två bultarna är ur så ska du bara kunna dra ut den mot fronten med liiite lirkande I guess. Ta dort oljefiltret. dom kloka säger att oljan inte rinner ut om motorn stått ett tag. Den övre bulten tror jag det är den som du får ta ut bakåt är den roligaste så jäkla lite plats så bra spärrskaft e Nr1. Sen är det bara tålamod och! may the force be with u!
Tino

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Chaan »

...tack!

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

#4 Post by Amoz »

Ett tips iallafall, om du lämnar in den, gör det inte i Kumla :)
Det tog bara ett halvår tills jag fick tillbaks den...
(drevet var restnoterat)

/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Chaan »

Ja jag hoppas att det bara är bussningen...
924:orna börjar bli skattebefriade nu..

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Chaan »

Om man nu behöver byta så har jag läst att Audi 100 75-77 startmotorer ska passa samt att "Audi 2.2 liter" ska passa, vara starkare, och ta mindre av det trånga utrymmet.
924:orna börjar bli skattebefriade nu..

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Hur fasen ser det ut på en 924 N/A, det ni beskriver är ju helt annorlunda än 924 turbo och 944.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
cabberobban
S-Poster
Posts: 146
Joined: 2004-04-02 18:20:53
Bilmodell: 944 TurboCab
Årsmodell: 1991
Location: Växjö
Contact:

Startmotor

#8 Post by cabberobban »

Hej!
Bosh har hyfsade priser på fabriksrenoverade kompletta enheter. Klart prisvärt jämfört med en begagnad. Kolla var närmaste återförsäljare finns, en utbytes kostade 1500:- för fem år sedan. Det var INTE exakt samma som till någon annan bil utan den hade ett eget reservdelsnummer.
Lycka till!
944 Turbocab

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Chaan »

Det här var verkligen inget för nybörjare. Ena bulten (den nedre) sitter synligt och åtkomligt från bägge håll. Den övre dock...

Inte bara är det omöjligt att se muttern utan spegel + ficklampa utan det finns en del grejer i vägen också. Det är tom svårt att komma åt att hålla emot på andra sidan.

Sen underlättar det inte att det blivit så svårt att få tag i böjliga "wire"förlängare till spärrskaftet heller.
924:orna börjar bli skattebefriade nu..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Hur fasen ser det ut på en 924 N/A, det ni beskriver är ju helt annorlunda än 924 turbo och 944.
jag undrar också... för på 931:an sitter ju startmotorn ganska lättillägnligt (om bilen inte vore så låg förståss...) under bilen... har iof inte provat hur det är att ta bort den...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#11 Post by Adde_k »

ta bort den är väl ensak, tänk på att du ska få dit den igen ;)
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Adde_k wrote:ta bort den är väl ensak, tänk på att du ska få dit den igen ;)
Öpöpöp! Här på forumet ska vi vara snälla mot varandra! ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Chaan
S-Poster
Posts: 133
Joined: 2004-12-10 20:07:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Chaan »

Startmotorn sitter bakom oljefiltret (så det tar man bort).

Vad gäller få dit igen... så undrar jag varför de satt en bult framåt och en bakåt, skulle ju verkligen underlätta att ha bägge bakåt.

Endast seriösa svar tack :wink:

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

#14 Post by Amoz »

Min startmotor har en genomgående bult i nedre hålet, sen en "inbyggd mutter" i övre delen.
Det är enklast att montera när oljefiltret är borta,
dels för att det är bättre plats, och så ser man vad man gör när man skall koppla strömmen.

Men varför Porsche gjort så kan jag inte svara på.

/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

Luddef
S-Poster
Posts: 90
Joined: 2010-11-06 20:11:32
Bilmodell: 924
Contact:

Re: Få bort startmotorn på 924?

#15 Post by Luddef »

försöker själv byta min startmotor, fick nyss bort det rejält hårtspända oljefiltret, nu ska jag bara räkna ut hur jag ska få bort bultarna som sitter ovanför värmeplåtarna ovanför avgassystemet. Får väl plocka ner det, men det är rätt rostigt och mög.

Några tips på hur någon har gjort innan? har en -79a

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]