lbs tillnm
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kom på att jag ju bytte från dåliga gamla dämpare till nya gasdämpare på vår cabbe och den blev några millimeter högre efter bytet, så dämparna har ju iaf en viss påverkan.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2007-08-23 10:34:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Klågerup
- Contact:
Hej.
Har tagit bort stavarna och då rekomenderas ca 150n/mm på fjädern blev därför fundersam när den låg så bra med så pass mjuk fjäder.
Dämparna går att ställa väldigt hårt och det kanske hjälper till.
Har den nu i det mjukaste läget men ligger fortfarande bra i höjd.
Går att justera höjden med med fjädertallriken.
Ha det bra
Fredrik
Har tagit bort stavarna och då rekomenderas ca 150n/mm på fjädern blev därför fundersam när den låg så bra med så pass mjuk fjäder.
Dämparna går att ställa väldigt hårt och det kanske hjälper till.
Har den nu i det mjukaste läget men ligger fortfarande bra i höjd.
Går att justera höjden med med fjädertallriken.
Ha det bra
Fredrik
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Naturligtvis påverkar betydligt hårdare fjädrar höjden på bilen.
6000 N (ca 600 kg) på en fjäder med 87,5 N/mm i fjäderkonstant så trycks fjädern ihop 68,6 mm.
6000 N på en fjäder med 200 N/mm så blir det bara 30,0 mm, dvs bilen blir drygt 38 mm högre.
Så en betydligt hårdare fjäder måste vara lägre för att man ska hålla samma karosshöjd. Det är bara att räkna.
6000 N (ca 600 kg) på en fjäder med 87,5 N/mm i fjäderkonstant så trycks fjädern ihop 68,6 mm.
6000 N på en fjäder med 200 N/mm så blir det bara 30,0 mm, dvs bilen blir drygt 38 mm högre.
Så en betydligt hårdare fjäder måste vara lägre för att man ska hålla samma karosshöjd. Det är bara att räkna.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Bra Michael! Nu har jag lärt mig något nytt idag också!
Men 600kg i varje hörn på en bil... då väger bilen 2400kg... knappast en 944a du hade i exemplet då? 
Ska man räkna måste man också ta hänsyn till geometrin i hjulupphängningen för att se hur stor kraft fjädern utsätts för. Men visst är det möjligt att göra det om man orkar.


Ska man räkna måste man också ta hänsyn till geometrin i hjulupphängningen för att se hur stor kraft fjädern utsätts för. Men visst är det möjligt att göra det om man orkar.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Hehe ... ja, 600 kg per hörn blev lite mycket. Säg 300 kg så blir det lite relevantare siffror, dock fortfarande en märkbar skillnad i höjd. Som du påpekar så måste man ta hänsyn till geometrin i hjulupphängningen också för att kunna räkna ut hur mycket de hårdare fjädrarna påverkar höjden. Coilovers med ställbar höjd är nog rätt smidigt, om inte nödvändigt, i fall man ska börja labba med olika fjäderhårdheter.patand wrote:Bra Michael! Nu har jag lärt mig något nytt idag också!Men 600kg i varje hörn på en bil... då väger bilen 2400kg... knappast en 944a du hade i exemplet då?
Ska man räkna måste man också ta hänsyn till geometrin i hjulupphängningen för att se hur stor kraft fjädern utsätts för. Men visst är det möjligt att göra det om man orkar.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Det är en förenkling att räkna med att bilens vikt delat med bilens 4 hörn ger belastningen på varje fjäderben.
Om vi t.ex. pratar om bilens bakre, högra hörn, så är det så att så fort som det fjäderbenet har sjunkit ihop 1 mm, ändras belastningen på alla bilens hörn, och belastningen på bakre högre hörn blir stegvis mindre, och stegvis större på vänstra bakre, och högra främre hörn, och mindre på vänstra främre hörn. Det är effekten av justeringen av de andra fjäderbenen. Sen tillkommer effekterna av eventuella krängningshämmare.
Ragnar
Om vi t.ex. pratar om bilens bakre, högra hörn, så är det så att så fort som det fjäderbenet har sjunkit ihop 1 mm, ändras belastningen på alla bilens hörn, och belastningen på bakre högre hörn blir stegvis mindre, och stegvis större på vänstra bakre, och högra främre hörn, och mindre på vänstra främre hörn. Det är effekten av justeringen av de andra fjäderbenen. Sen tillkommer effekterna av eventuella krängningshämmare.
Ragnar
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
Who is online
Users browsing this forum: No registered users