944S går dåligt på tomgång.
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
944S går dåligt på tomgång.
När man gasar till och sedan släpper gasen så går varvar den
ner så att den nästan dör och sen försöker den nog kompensera genom
att "gasa till" lite för att sedan dala ner i varv och stanna.
Vad kan detta bero på??
Kan tomgångsmotorn som sitter under insuget vara kass??
Kan denna rengöras?? Eller kollas om den är kass på något sätt??
//Fredrik
ner så att den nästan dör och sen försöker den nog kompensera genom
att "gasa till" lite för att sedan dala ner i varv och stanna.
Vad kan detta bero på??
Kan tomgångsmotorn som sitter under insuget vara kass??
Kan denna rengöras?? Eller kollas om den är kass på något sätt??
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Kolla tomgångsmotor, tps och ställ sedan tomgången enligt boken.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Prova att lossa slangen och spruta i lite 5-56 el liknande till at börja med.Freddan wrote:Är det ingen som vet hur man kan kolla denna?? Någon sorts fuktionskontroll måste väl finnas??
Det räcker kanske med att rengöra den???
//Fredrik
Det är rätt mycket jobb med att demontera den.
MVH Lasse
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
944S har annorlunda tomgångsreglering än 944 n/a och man ställer den ej manuellt utan motorstyrenheten ska sköta detta, via styrningen av tomgångsmotorn iofs.gurra wrote:Kolla tomgångsmotor, tps och ställ sedan tomgången enligt boken.
TPS:n kan också mycket väl vara boven. På min 944S var så fallet. Jag hade de symptom som du beskriver. Dessa problem löste sig när jag fick ordning på TPS:n. Finns att köpa av Utzon, som allt annat iofs.Freddan wrote: När man gasar till och sedan släpper gasen så går varvar den
ner så att den nästan dör och sen försöker den nog kompensera genom
att "gasa till" lite för att sedan dala ner i varv och stanna.
Vad kan detta bero på??
Kan tomgångsmotorn som sitter under insuget vara kass??
Kan denna rengöras?? Eller kollas om den är kass på något sätt??
//Fredrik
Kika i min biltråd för mer info:
forum/viewtopic.php?t=20678&highlight=
och även i detta Clarks-Garage dokument:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm
Man kan mäta huruvida spjällägesgivaren (TPS:n) är trasig eller ej och således behöver man inte meka bort den i onödan. för den satt inte helt enkelt till. Sen skadar det säkert inte att rengöra tomgångsspjället heller men den är kanske inte den största boven i dramat. vem vet?! meddela gärna hur det går...
Lycka till!
Mvh Johan
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Ursäkta en kanske dum fråga men vad är TPS???
Och motorn är under vinterrenovering och på väg att monteras ihopa igen och jag tänkte ta itu med lite andra problem samtidigt, så tomgångsmotorn ligger på en bänk i garaget.
Så det är därför jag tänkte ta och kolla den innan jag monterar tillbaka det, för sen kan det bli lite klurigt att komma åt.
Men jag ska prova med 5-56 till t-motorn.
Tack för tipsen.
//Fredrik
Och motorn är under vinterrenovering och på väg att monteras ihopa igen och jag tänkte ta itu med lite andra problem samtidigt, så tomgångsmotorn ligger på en bänk i garaget.
Så det är därför jag tänkte ta och kolla den innan jag monterar tillbaka det, för sen kan det bli lite klurigt att komma åt.
Men jag ska prova med 5-56 till t-motorn.
Tack för tipsen.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Throttle Position Switch - http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm . Sitter på ditt insuggrenrör, svart plastdosa vid spjället.
Mvh
Stephan
Mvh
Stephan
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Aha.... man lär sig något nytt varje dag!!Nahpets wrote:Throttle Position Switch - http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm . Sitter på ditt insuggrenrör, svart plastdosa vid spjället.
Mvh
Stephan
Tack!!
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 205
- Joined: 2008-09-20 19:15:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra Roslagen
- Contact:
Jag har haft samma problem med min 944S och löste det på detta sätt: forum/viewtopic.php?t=18738&highlight=
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Så då var tomgångsmotorn smord och kontakten rengjord så vi får se om det hjälper.
MEN jag kom på att det sitter en slang mellan oljepåfyllningsröret och insuget.
Och tar man bort den så går bilen på tomgång perfekt men om den sitter monterad så gör den som innan.
Om det vore TPS:en så borde det väl inte spela någon roll om denna sitter på eller inte??
Några tankar om detta??
//Fredrik
MEN jag kom på att det sitter en slang mellan oljepåfyllningsröret och insuget.
Och tar man bort den så går bilen på tomgång perfekt men om den sitter monterad så gör den som innan.
Om det vore TPS:en så borde det väl inte spela någon roll om denna sitter på eller inte??
Några tankar om detta??
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]