Kamkedjebyte S2

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Kamkedjebyte S2

#1 Post by maxcarlsson »

Det kanske finns något skrivet redan, men jag lyckades inte hitta något. Jag ska byta kamkedjan, alltså den kedjan som sitter mellan kammarna på S2. Finns det någon bra guide någonstans på nätet? Jag har Cannel verkstadshandboken på pdf, men där beskrivs väl egentligen bara 944S 16V motorn. Är det någon skillnad mellan S och S2 i detta avseendet?

Övriga tips, någon?
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cam-04.htm


Clark kan det mesta om våra bilar :wink:


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#3 Post by maxcarlsson »

Ah, där ser man, tack så mycket!
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#4 Post by maxcarlsson »

Nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och börjat fixa med kedjebytet. Det står på Clark's garage att man ska ha en 8 mm 12-point spline drive bit till kamaxelöverfallen, vilket är en XZN bit. Kan någon bekräfta att det verkligen är 8 mm, så att jag slipper köpa fel? Jag har mätt och får det till 7 mm, men det är ganska svårt att få ett korrekt mått med skjutmått i en så liten skruv.

Jag skulle kunna köpa två bits, men det vill jag inte. :wink:
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Erol »

Ska försöka komma ihåg att kolla detta när jag passerar garaget under dagen...


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#6 Post by FSN »

7 är riktigt udda, tror inte ens att det finns så det är antagligen 8. Varför inte köpa en billig sats istället? Du behöver XZN till drivaxlarna med så det är inte fel att ha. Till drivaxlarna är det ett + med långa bits. Jag hade åkt till Biltema, kanske inte top of the line kvalite men bra nog för ett par ggr / år.

Denna är helt ok med 10 års garanti, 180kr art.nr: 10-982
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

FSN wrote:Denna är helt ok med 10 års garanti, 180kr art.nr: 10-982
Den satsen har jag haft några år. Det är faktiskt bra kvalitet på bitsen, har använt det till att lossa drivaxlar ett flertal gånger och även för andra jobb förståss. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

fm

#8 Post by 931Melander »

Finns beskrivning i min 944 S2 -91 biltråd, med bilder och beskrivning.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: fm

#9 Post by maxcarlsson »

Erol wrote:Ska försöka komma ihåg att kolla detta när jag passerar garaget under dagen...
Hur gick det?
FSN wrote:7 är riktigt udda, tror inte ens att det finns så det är antagligen 8. Varför inte köpa en billig sats istället?
Jag anade det också och har inte sett 7 mm någonstans. Visst, man kan ju göra så... :wink:
931Melander wrote:Finns beskrivning i min 944 S2 -91 biltråd, med bilder och beskrivning.
Utmärkt, jag hade inte sett den innan!
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: fm

#10 Post by Erol »

maxcarlsson wrote:
Erol wrote:Ska försöka komma ihåg att kolla detta när jag passerar garaget under dagen...
Hur gick det?
Jo då... tänk vad man lätt glömmer ihåg saker :wink:

7 mm va den som jag använde. Vet att jag lossade ett par stycken först
med 6 mm, men tyckte det glappade. Bytte upp en storlek, men den
passade inte... va inte så konstigt, nästa storlek i lådan från Feltema
var ju en 8:a. Efter lite rotande i diverse verktygsgömmor hittade jag en
7:a som passade!

FSN wrote:7 är riktigt udda, tror inte ens att det finns så det är
antagligen 8
. Varför inte köpa en billig sats istället? Du behöver XZN till
drivaxlarna med så det är inte fel att ha. Till drivaxlarna är det ett + med
långa bits. Jag hade åkt till Biltema, kanske inte top of the line kvalite
men bra nog för ett par ggr / år.

Denna är helt ok med 10 års garanti, 180kr art.nr: 10-982
7:a finns... Dock inte i de billiga satserna på Feltema :wink:


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#11 Post by maxcarlsson »

Tack för att du kollade. Tyvärr har jag redan köpt en 8 mm. :roll: Gör om, gör rätt...

Var hittar man en 7 mm XZN? Någon som vet? Det är ju verkligen ingen höjdare att dra med fel nyckel.
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Erol »

maxcarlsson wrote:Tack för att du kollade. Tyvärr har jag redan köpt en 8 mm. :roll: Gör om, gör rätt...

Var hittar man en 7 mm XZN? Någon som vet? Det är ju verkligen ingen höjdare att dra med fel nyckel.

Har för mig att den jag har är inköpt på Mekonomen... annars så bore de flesta
lite mer välsorterade verktygshandlare kunna ordna fram, t.ex Tools, Momentum


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: Kamkedjebyte S2

#13 Post by maxcarlsson »

8 mm XZN är det till kamaxelöverfallen. Jag beställde ju hem prylarna innan, men nu upptäckte jag att det finns en glidskena på undersidan av kedjespännaren. Utzon har bara den övre i sin lista, så frågan är om man brukar byta den undre?

Och så undrar jag om någon lyckas skaka fram artikelnumret på de tre insexskruvarna som fäster rotorn i kamdrevet. För jag hittar inte dem i PET...
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

Re: Kamkedjebyte S2

#14 Post by maxcarlsson »

Utzons kedja har inga särskilda märkningar med färgade länkar som det står om i olika guider. Har detta någon betydelse, eller är det bara en 968 Variocamgrej?
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]