Balansaxlar delete, vad är nackdelarna?
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
Balansaxlar delete, vad är nackdelarna?
Som tidigare förklarats för mig i annan tråd så sparar man maffiga 1,5 kg genom att ta bort balansaxlarna samt att man slipper oroa sig över att balansaxelremmen fladdrar av och tar med sig kamremmen med känt resultat. Bättre respons utlovas också.
Då kommer följdfrågan; vad är nackdelen/nackdelarna?
Mer vibrationer känns logiskt men vad mer? Måste allt i hela bilen låsas med Loctite för att inte ramla isär? Vibbar oljepickupen av med hål i plånboken som följd?
Då kommer följdfrågan; vad är nackdelen/nackdelarna?
Mer vibrationer känns logiskt men vad mer? Måste allt i hela bilen låsas med Loctite för att inte ramla isär? Vibbar oljepickupen av med hål i plånboken som följd?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Har du viktat och ballanserat motorn (kolvar, stakat, vev,svänghjul) så ska det inte vara
nått problem. Ang. oljepickuppen så har jag förstått att störst risk att ha sönder den är
när man har ballansaxlarna felinställda.
De bilar jag provat utan axlar vibrerar inte mer än orginal, dock så har de varit viktade
och ballanserade.
/ Erol
nått problem. Ang. oljepickuppen så har jag förstått att störst risk att ha sönder den är
när man har ballansaxlarna felinställda.
De bilar jag provat utan axlar vibrerar inte mer än orginal, dock så har de varit viktade
och ballanserade.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Teoribiten:
Balansaxlarn sitter inte där för att kompensera för obalans pga ojämna vikter på motordelarna utan för att kompensera för de vibrationer som alltid finns i en rak fyra pga dess konstruktion. En balansering av delarna gör alltså inte axlarna överflödiga.
Praktik:
Jag har provkört utan axlar och kan väl inte säga att jag upplevde någon större skillnad men om jag skulle ta bort de permanent skulle jag förstärka oljepickupen bara för att spela safe.
//Magnus
Balansaxlarn sitter inte där för att kompensera för obalans pga ojämna vikter på motordelarna utan för att kompensera för de vibrationer som alltid finns i en rak fyra pga dess konstruktion. En balansering av delarna gör alltså inte axlarna överflödiga.
Praktik:
Jag har provkört utan axlar och kan väl inte säga att jag upplevde någon större skillnad men om jag skulle ta bort de permanent skulle jag förstärka oljepickupen bara för att spela safe.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- gurra
- Sponsor
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Nu har jag iofs inte vägt axlarna men räkna båda axlarna inklusive alla remhjul så är det garanterat mer än 1,5 kg man lättar.
Med tanke på att många lägger många tusenlappar på att tjäna ynka kilon på tex skärmar osv. i glasfiber är balansaxlarna en rätt billig lättning.
Däremot finns det en del nackdelar involverat och saker riskerar att vibrera loss. Så man bör använda skruvlåsning överallt samt ha rutin på att se över saker och ting. Invärtes i motorn är nackdelen att det är ökad risk att oljepickupen kan gå av.
I övrigt är det inget problem med upplevda vibrationer. Min nuvarande 2.5a har borttagna axlar i kombination med balanserad vev, svänghjul osv. Den har gått 500+ mil och går mycket jämnt och fint på alla varvtal med mycket bra respons och effekt.
Med tanke på att många lägger många tusenlappar på att tjäna ynka kilon på tex skärmar osv. i glasfiber är balansaxlarna en rätt billig lättning.
Däremot finns det en del nackdelar involverat och saker riskerar att vibrera loss. Så man bör använda skruvlåsning överallt samt ha rutin på att se över saker och ting. Invärtes i motorn är nackdelen att det är ökad risk att oljepickupen kan gå av.
I övrigt är det inget problem med upplevda vibrationer. Min nuvarande 2.5a har borttagna axlar i kombination med balanserad vev, svänghjul osv. Den har gått 500+ mil och går mycket jämnt och fint på alla varvtal med mycket bra respons och effekt.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
Sandén menar att det inte är några problems att ta bort dem på 2.5 men på 3.0 tycker han man ska ha dem kvar. Men - är det en ren banbil så tyckte han attd et var ett betydligt mindre problem än om det var gatbil - samma-samma varvtal långa sträckor är ju sannolikt det som knäcker grejjerna, tex ligga och marscha i 110-knyck i 4timmar i sträck...
-
- Turbo-Poster
- firefish
- Turbo-Poster
Jag får ta ett snack med Sandén tror jag.
Jonas, jag antar att du balanserade upp din spis när du renoverade den eller hur? Jag ska få toppen lyft och tillsnyggad i vår men bottendelen hoppas jag slippa pilla med än på ett tag så den är alltså bara, i bästa fall, så bra som de blir från fabrik.
Jonas, jag antar att du balanserade upp din spis när du renoverade den eller hur? Jag ska få toppen lyft och tillsnyggad i vår men bottendelen hoppas jag slippa pilla med än på ett tag så den är alltså bara, i bästa fall, så bra som de blir från fabrik.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- DLS
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
-
- Turbo-Poster
- firefish
- Turbo-Poster
Verkar finnas en viss skepsis till att ta bort dem på en trelitersmotor. Det beror tydligen främst på ojepickupen som en benägenhet att kunna spricka pga vibrationerna (även de man inte känner). Fast å andra sidan verkar det ju fungera för dig Jonas. Fick du ordning på gången förresten?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- gurra
- Sponsor
Det är en god idé att sätta ett extra stöd mot pickupen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
PCS #6556
-
- Turbo-Poster
hoppas jag får svar imorgon från köhler han håller på att mappa in den. hoppas på lite mer kusar än innan ocksåfirefish wrote:Verkar finnas en viss skepsis till att ta bort dem på en trelitersmotor. Det beror tydligen främst på ojepickupen som en benägenhet att kunna spricka pga vibrationerna (även de man inte känner). Fast å andra sidan verkar det ju fungera för dig Jonas. Fick du ordning på gången förresten?

Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
Vore ju intressant att göra en analys av problemet - rent matematiskt. För egentligen, om du balanserar motorn eller inte spelar ju ingen roll - egenmoderna hos motorn finns där pga av dess dimensioner. Om man tex lättar vev, kolv och stakar, då borde man teoretiskt kunna hamna fel med balansaxlarna - det kanske inte blir värre, men det förändras - typ att de egenmoder man försökte ta bort med balansaxlarna hamnar vid ett annat varvtal tex... Kan ju bli lurigt.
Sen är ju frågan vad som egentligen är problemet med pick-upen - alltså dess egenmod egentligen. Ett stöd kanske får den att skaka sönder npn annanstans? Har inte sett hur det ser ut men helt klart känns det som att den borde gå att förstärka.
Men - det är väl bara att torrsumpa?? Då kan ju inte pick-upen skaka pajj iaf!
Sen är ju frågan vad som egentligen är problemet med pick-upen - alltså dess egenmod egentligen. Ett stöd kanske får den att skaka sönder npn annanstans? Har inte sett hur det ser ut men helt klart känns det som att den borde gå att förstärka.
Men - det är väl bara att torrsumpa?? Då kan ju inte pick-upen skaka pajj iaf!
- safe
- Addict
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
De krafter man vill motverka med balansaxlar är andra ordningens masskrafter, vilka verkar i dubbla motorvarvtalet. För den som vill läsa mer så kan ni läsa denna:
http://www.md.kth.se/~angstrom/download ... vrMass.pdf
(från förbränningsmotor grundkurs KTH, den långa härledningen i början var man tvungen att kunna utantill till punkt och pricka
)
Intressant är att porsche hade balansaxlarna aktiva när dom körde med 2.5 16 ventilaren på Le Mans i en 924 GTP.
http://www.md.kth.se/~angstrom/download ... vrMass.pdf
(från förbränningsmotor grundkurs KTH, den långa härledningen i början var man tvungen att kunna utantill till punkt och pricka

Intressant är att porsche hade balansaxlarna aktiva när dom körde med 2.5 16 ventilaren på Le Mans i en 924 GTP.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/