944 vs 951(968) spoiler

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#16 Post by snugge »

gegge wrote:
snugge wrote:vad händer när man använder en s.k. lemans spoiler? jag vill behålla original-looken så mycket som möjligt och vad jag förstått är den 5cm högre i alla riktningar.
Det är en sådan jag letat efter men närmast gett upp. Vet att en forumbroder har en som skall vara gjutas och säljas när tid finns. Har några bilder på den i alla fall.

Ökat luftmotstånd och downforce. Troligen rejält av bägge!
åhå, när jag var på väg att beställa en senast (2007) tyckte jag fraktkostnaden var för dyr.
men den lär vara densamma för två som för en spoiler. hänga med på ett gruppköp kanske?

Offer : 2007076, RNR Porsche parts, The Netherlands.

Part nr : 255 lemans spoiler € 350,95
----------------------------------------
Total excl 19% MOMS ( Dutch) € 350,95
MOMS 19% € 66,68
Shipping/transport € 175,50
----------------------------------------
Total € 593,13

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#17 Post by gegge »

Huga, det innebär 6500:- plus lack för en spoiler som igentligen är ganska ful.
Låt mig jaga forumbrodern så kanske vi kan lösa det något billigare.

I det senste inlägget på rejsa simulerar de en vinge i fri luft med måtten 25x125 cm med 5° attack. Som mest ger det 100 kg tryck i 200kmh. I 100kmh ger det beskedliga 24 kg. Nyttan av en spoiler eller orginal "vinge" i laglig hastighet kan man alltså bortse ifrån!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

xanlar
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#18 Post by xanlar »

safe wrote:
xanlar wrote: Vad är det för lyftkrafter du talar om? Lyftkrafter ska inte finnas om bilen inte är felkonstruerad och för hög fram.
Jag skulle nog vilja påstå att många bilar har lyftkrafter. En bils narturliga form är ju som en flygplans vinge. Tex 911an har stora lyftkrafter ända fram till 964an. Tom 80tals turbon med jättevingen bak har fortfarande lyftkrafter.
När audi TT kom hade den ingen bakvinge och var väldigt nervös i högre farter pga lyftkrafter. Kommer inte ihåg riktigt, men vill minnas att det var rätt mycket liv om det efter några krascher.

Har aldrig sett några aerodynamiska uppgifter om 944an, men att den skulle komprimera fjädringen hela 1" i 135 km låter osannolikt. Tvivlar starkt på att den har downforce överhuvudtaget.
en flygplansvinge fungerar ju på så sägg att luftrycket blir högre under än över eftersom luften över måste röra sig fortare.

Även fast luften rör sig fort över 944:an har jag svårt att se att lufttrycket blir lägre där än under eftersom bilen är lägre fram än bak undertill och utgör nästan en stängd volym som måste accelereras för att expandera luften. audi tt är inte byggd för att vara en sportbil och har däför inte dessa aerodynamiska egenskaper undertill. A4 chassiet, samma höjd fram som bak.
koeningsegg eller hur det nu stavas var felberäknad. dom har inte i närheten av samma resurser som porsche hade när de byggde 924:an

Formel1 hade tidigare släpande kjolar längs sidorna för att göra dena volym helt sluten och detta ledde till oerhörd downforce med högre g i kurvorna än vad förarna klarade så detta förbjöds
Andreas Larsen

gurra
Sponsor

#19 Post by gurra »

Tyvärr är det inte riktig så verkligheten ser ut. Det är bara att titta på de vindtunneltester vissa tidningar gör ibland. Extremt få bilar som inte har lyft.

Jag har en studie på 944 som visar följande lyft:
80 km/h = 3,2 kg
161 km/h = 12,7 kg
242 km/h = 29 kg
323 km/h = 52 kg
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#20 Post by safe »

gurra wrote:Tyvärr är det inte riktig så verkligheten ser ut. Det är bara att titta på de vindtunneltester vissa tidningar gör ibland. Extremt få bilar som inte har lyft.

80 km/h = 3,2 kg
161 km/h = 12,7 kg
242 km/h = 29 kg
323 km/h = 52 kg
Bra siffror! Vet du vilken årsmodell, vingar etc, som de gäller?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

mijo
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#21 Post by mijo »

gurra wrote:Tyvärr är det inte riktig så verkligheten ser ut. Det är bara att titta på de vindtunneltester vissa tidningar gör ibland. Extremt få bilar som inte har lyft.

80 km/h = 3,2 kg
161 km/h = 12,7 kg
242 km/h = 29 kg
323 km/h = 52 kg
Om det stämmer måste väl ändå 944 vara bättre än många, undra om är det totalt, fram eller bak?

xanlar
Turbo-Poster

#22 Post by xanlar »

80 km/h = 3,2 kg
161 km/h = 12,7 kg
242 km/h = 29 kg
323 km/h = 52 kg
Om denna kvadratiska utveckling håller i sig så flyger vi vid 1500km/h :D
Andreas Larsen

Mårten
Addict
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988

#23 Post by Mårten »

xanlar wrote:

80 km/h = 3,2 kg
161 km/h = 12,7 kg
242 km/h = 29 kg
323 km/h = 52 kg
Om denna kvadratiska utveckling håller i sig så flyger vi vid 1500km/h :D
Alternativt, tur man väger 90 kg så har man ju kompenserat de ca 30 kg lyft som det verkar vara vid turbons (i standardutförande) toppfart jämfört med en förare på 60 kg... :shock:
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

gegge
Addict

#24 Post by gegge »

Tacksam för data om lyftkraftern på 944. Klart godkänt!

Lyftkrafterna bak beror ofta på att luften följer den sluttande bakrutan som sportbilar ofta har. Luften får en riktad kraft bakåt/neråt. Det är denna som spoilern bryter och därmed minskar lyftkrafterna. En takspoiler hade kanske löst problemet tidiagre - om den inte var så ful. Diffusorn gör precis samma sak men tvärtom! En riktad luftström bakåt/uppåt som ger downforce. Tomrummen bakom bilen måste fyllas med luft, frågan var luften kommer ifrån styr.

Fram handlar det mest om att täppa till långt fram - men inte under bilen. Kan man dessutom få kylarluften att gå ut genom huven i ett lågtrycksområde har man vunnit mycket. Täpper man till sidorn får man definitivt downforce - direkt livsfarligt i kombination med hög rebound på dämparna då bilen kommer närmare och närmare marken och spänner upp fjädrarna. Tappar man undertrycket under bilen av någon anledning kommer bilen att flyga!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

xanlar
Turbo-Poster

#25 Post by xanlar »

gegge wrote:Tacksam för data om lyftkraftern på 944. Klart godkänt!

Lyftkrafterna bak beror ofta på att luften följer den sluttande bakrutan som sportbilar ofta har. Luften får en riktad kraft bakåt/neråt. Det är denna som spoilern bryter och därmed minskar lyftkrafterna. En takspoiler hade kanske löst problemet tidiagre - om den inte var så ful. Diffusorn gör precis samma sak men tvärtom! En riktad luftström bakåt/uppåt som ger downforce. Tomrummen bakom bilen måste fyllas med luft, frågan var luften kommer ifrån styr.
Det där är en allmän missupfattning att en vinge lyfter för att vinden ändrar riktning över den. det är fel.

till och med svenska modellflygsklubben har fått det fel: http://www.svensktmodellflyg.se/artikel ... 1&msgid=18

i verkligheten handlar det bara om lufttryck, en vinge har lägre lufttryck över än under helt enkelt.
http://www.e.kth.se/~e98_mar/aerodynamik.html

däremot kan man överföra en kraft från vinden om den blåser direkt på en yta som ändrar vindens riktning. typ en vinklad vinge på en bil, men detta ger mycket luftmotstånd och är inte så effektivt, vilket modellflygklubben har rätt i på deras sida.
Andreas Larsen

xanlar
Turbo-Poster

#26 Post by xanlar »

Här är en del intressant läsning

http://209.85.129.132/search?q=cache:0G ... clnk&gl=se

läste lite här oxå för skojs skull och på aerodynamikkapitlet kan man skåda en 944:a i bakgrunden :D
http://hem.passagen.se/hemipanter/
Andreas Larsen

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej

#27 Post by safe »

Okey, någon måste helt enkelt montera några linjära givare på stötdämparna och åka ut och logga lite. :)

När Porsche började med aerodynamiska tester på 60-talet, på 904an och 906an så borrade de hål i skärmarna och satte en pinne ned bärarmarna. Då kunde föraren se på pinnarna, som var målade och graderade, hur mycket lyft (downforce var inte att tala om då) bilarna hade.
Tesstförarna hade klagat på att bilen (kommer inte ihåg vilken, troligen 906) blev instabil i fart. Man kom då fram till att fronten lyfte 2" pga lyftkrafter :)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster

#28 Post by Joakim.S »

safe wrote:Okey, någon måste helt enkelt montera några linjära givare på stötdämparna och åka ut och logga lite. :)

När Porsche började med aerodynamiska tester på 60-talet, på 904an och 906an så borrade de hål i skärmarna och satte en pinne ned bärarmarna. Då kunde föraren se på pinnarna, som var målade och graderade, hur mycket lyft (downforce var inte att tala om då) bilarna hade.
Tesstförarna hade klagat på att bilen (kommer inte ihåg vilken, troligen 906) blev instabil i fart. Man kom då fram till att fronten lyfte 2" pga lyftkrafter :)
När det ändå är massa prat om spoiler, är någon som vet om någon härlig 80tals framspoiler till 924?

/Joakim

gegge
Addict

#29 Post by gegge »

Jag vill inte gå in på varför en viss vingprofil fungerar, utan lämnar det till de som har störst erfarenhet, NASA:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/wrong1.html
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/right2.html

Jag tror därmet vi kan enas om att profil och vinkel är avgörande.
Fredrik Torkildsen

Post Reply