Servostyrning eller ej?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

Servostyrning eller ej?

#1 Post by JBlom »

Funderar på om jag ska behålla servon eller bygga om.
Kommer åka 265 R-däck på bana och på gatan blir det 205 16",
Ni som åker bana hur har ni?
Blir det jobbigt att åka utan servo eller blir det bara en skön känsla?
Gatan är saksamma för fickparkera gör jag sällan med Porschen. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

behåll röstar jag på
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Erol »

Skulle inte köra utan servo, med styrväxel avsedd för servo... i så fall
bör du byta till en med lämpligare utväxling, om du inte har armar som
Magnus Samuelsson vill säga!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#4 Post by JBlom »

Ja alltså tänke väl ta allt från en utan servo isåfall.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#5 Post by tkgb »

Det är väl fler å fler riktiga racebilar som kör med servo
så jag hade behållt den.
Tror inte man tappar någon större vägkänsla med servo på 944:an då den
inte har så enormt stor hjälpverkan typ jänkare.

mvh tommy

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#6 Post by Joakim.S »

behåll servot jag har 235 fram och får man en sladd så orkar/hinner jag inte ratta, och jag är väl inte helt undernärd..... :oops: .

/Joakim

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#7 Post by JBlom »

Då får det bli att behålla den då. Är inge fel på den just bara en tanke jag fick och då lär man fråga. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#8 Post by mijo »

Joakim.S wrote:behåll servot jag har 235 fram och får man en sladd så orkar/hinner jag inte ratta, och jag är väl inte helt undernärd..... :oops: .

/Joakim
Problemet med den styrväxeln är väl utväxlingen, är väl 4 varv så man hinner helt enkelt inte. Den är ju inte tungstyrd när man kommer upp i fart men ska man fickparkera är den jobbig, frågan är om den upplevts extremt mycket jobbigare om det varit 3 varv. Turbo Cup 86 har väl ingen servo men den borde väl ha utväxling liknande de med servo typ 3 varv? Fast det kanske inte var för känslans skull utan viktens.

EDIT Jag skulle förresten behållit servon

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by Cédric »

Har man en del caster så kommer det bli jobbigt i så tung bil med rätt breda däck. I min bil med 205 r888 så skulle jag inte byta mot servokänslan ens om nån gjorde det gratis. Tycker inte att 944ans servo är så fantastiskt, men i ditt fall så känns det rätt aktuellt att ha kvar det.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#10 Post by JBlom »

Bra med lite inputs från några som vet, jag har nämligen ingen aning hur det skulle kännas utan servo. Men blir till att behålla. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by gurra »

Har kört med och utan. Behåll!
Dessutom är det manuella racket långsammare vilket är det sista man behöver i mina ögon.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Oavsett servo eller ej, så vill man ha relativt snabb utväxling. Jag hade 2,25 varv mellan stoppen på räserbilen (utan servo) och det var tuuuungstyrt i depån.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by gurra »

huu det måste varit grymt tungstyrt!
just ett nytt rack med snabbare utväxling står på min framtida lista..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by gurra »

huu det måste varit grymt tungstyrt!
just ett nytt rack med snabbare utväxling står på min framtida lista..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Henka_E »

Skippa - bara en grejj till som väger och läcker olja - och potentiellt lägger av. Oavsett r-däck eller slicks - inga problem. Lika lätt styrt och bra känsla! Gata: 225:or, bana 240mm slicks fram - hur kul är det egentligen att renovera styrservopump när den börjar läcka? Det är inge kul - lägg de tusingarna på däck istället. Testa iaf - kostar ju inte många spänn!

...och va F-n, tjejer gillar ju schyssta underarmar!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users