Någon som har erfarenhet av detta, funderar på att montera ett system.
Vilket skall man välja tro vått eller torrt system. Det är frågan
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Kör du med orginal styrsystem har du inte så mycket val, då måste du köra vått system.
Kör en kort sammanfattning för dem som inte är så insatta:
Torrt system är inte riktigt som det låter. När man använder lusgas blåser man in mer syre i förbränningen vilket kräver mer bränsle. Skillnaden på vått och torrt system är hur man tillför bränslet. Med ett vått system tillsätts det extra bränslet genom extra spridare i insugsröret till skillnad från torrt system där styrenheten för motorn tillsätter det extra bränslet genom pulsbreddsmodulering på standardspridarna. Detta borde gå att lösa genom eftermarknadssprut och lite överdimmensionerade spridare.
Absolut enklast är därför ett vått system. Jag och en vän har lite planer på att plocka ihop system av industriprodukter, då kan man komma riktigt billigt undan, runt 1500:-.
Sen är det bra att montera säkerhetsbrytare.
speciellt fullgasbrytaren, (knapp bakom gaspedalen som gör att lustgasen endast aktiveras vid fullgas)
varvspärr, så att inte gasen aktiveras under ett visst varvtal. (motorn kan ta stryk av lustgas på för låga varv, gissningsvis under 3500-4000 på en 944).
koppling, växel osv ifall man vill
Bygger man ett torrt system kan man istället programmera in brytarna i programmet och slippa fysiska brytare