Hur mycket luft flödar genom AFM?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo

#16 Post by Fredrik Nyqvist »

Hmmm, man kanske inte ska försöka tänka så mycket när man tagit en drink eller två :) . Det du säger låter ju väldigt logiskt och rätt.

Jag tror att orsaken till att jag började försöka tänka igår var att jag hittade ett inlägg på ett annat forum där det nämndes flöde och spänningar från MAF (Lindsey Racings MAF) och AFM.

MAF Flow (SCFM) -- MAF Output Voltage
11 SCFM -- 0.4V
200 SCFM -- 2.5V
400 SCFM -- 3.5V
600 SCFM -- 4.5V
700 SCFM -- 5.0V

VAF Flow (SCFM) -- VAF Output Voltage
11 SCFM -- 0.8V
200 SCFM -- 3.7V
400 SCFM -- 4.4V
600 SCFM -- 5.0V

Ska man tro det där så verkar det ju som att det finns ett större mätspektrum på MAFen och AFMen jämfört med HFM5. Men nu är jag lite bakis och jag kanske inte borde tänka då heller :?

Anledningen till alla dessa konstiga utlägg är att jag funderar på att byta turbo och isf gå över till ett piggy back eller stand alone sprut och hur MAF/MAP-sensorn borde dimensioneras. Men med tanke på hur snett jag tänker hela tiden så kanske man borde hålla sig till original istället. Eller åtminstone köpa färdiga kit så att nån annan får sköta tankeverksamheten, dimensioneringen och implementeringen av nya lösningar :)
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#17 Post by 944_Driver »

Om du ska köra MAF eller MAP är ju ganska avgörande för hur du ska tänka. Med MAP så behöver du bara välja en sensor som klarar ditt planerade laddtryck men å andra sidan är nog stand alone sprut ända lösningen då.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Fredrik Nyqvist
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo

#18 Post by Fredrik Nyqvist »

Hittils har nog idéerna varit MAP och VEMS eller MAF och MAFterburner. Velar lite i vilken väg att gå.

Å ena sidan känns det som att möjligheterna är så mycket större med VEMS, men samtidigt vet jag att det kommer att vara struligt och ta tid (även om jag har räknat med att betala "konsult"-tid för att få till vissa saker). Med MAFterburner känns det som att man inte har lika mycket möjligheter att justera saker, men där känner jag iaf att jag inte kommer att behöva så mycket hjälp. Dessutom undrar jag om jag egentligen behöver kunna justera så mycket mer än det MAFterburner erbjuder eftersom jag egentligen inte är ute efter en "herrejösses"-trimning.

Än.... säger han som för mindre än ett år sen sa till sig själv att inga pengar skulle läggas på motortrim utan istället prioritera banmöten, förarkurser och väghållning. Men den melodin är det väl inte första gången som vi har hört :)

En annan fråga är iofs om det funkar med MAP och MAFterburner. Men det kanske inte går för där behöver man väl egentligen temp + tryck för att beräkna volym, och sånt kanske inte MAFterburner klarar av även om den har en temp-sensor? Mer saker att undersöka :(
Fredrik Nyqvist

PCS #10558
Biltråd: 944 Turbo -86 |

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#19 Post by Tomas »

Peter O wrote:Med risk för att helt göra bort mig, men luften som passerar AFM:en är inte komprimerad, vilket den ju blir i turbokompressorn. Alltså ökar den specifika vikten på luften efter turbon jämfört med innan = 1 kbm komprimerad luft är tyngre än en 1 kbm luft med atmosfärstryck.
Om du tittar i kompressordiagrammet så står det att det gäller vid 981 mbar och 293K dvs (ungefär) normalt lufttryck och 20°C. Alltså inte komprimerat.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#20 Post by Tomas »

944_Driver wrote:Med MAP så behöver du bara välja en sensor som klarar ditt planerade laddtryck men å andra sidan är nog stand alone sprut ända lösningen då.
Som jag ser det är alternativen om man vill byta ut AFM antingen MAF med Motronic (och eventuellt en piggyback) eller standalone med MAP.
Att köra MAP med motronic och piggyback är inget att rekommendera, många har haft problem med det.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#21 Post by gegge »

Tomas wrote:
Peter O wrote:Med risk för att helt göra bort mig, men luften som passerar AFM:en är inte komprimerad, vilket den ju blir i turbokompressorn. Alltså ökar den specifika vikten på luften efter turbon jämfört med innan = 1 kbm komprimerad luft är tyngre än en 1 kbm luft med atmosfärstryck.
Om du tittar i kompressordiagrammet så står det att det gäller vid 981 mbar och 293K dvs (ungefär) normalt lufttryck och 20°C. Alltså inte komprimerat.
Hoppla, tänkte inte på det. Så det är vad turbon suger i sig, inte vad det pumpar ut.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

Re: Hur mycket luft flödar genom AFM?

#22 Post by DLS »

bumpar upp en gammal tråd o undrar då till hur mycke effekt största bosch hfm5 maf:en räcker till?
Börjar bli orolig att jag kanske överskridit den
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re:

#23 Post by Pär Hylander »

Håller med helt, man får hålla koll på om man menar Nm3 (normalkubikmeter), dvs den volymen som luftmängden har vid normalt tryck och temperatur. Överslagsmässigt för att skatta storleksordningen så väger 1 m3 ca 1 kg vid normalt tryck och temperatur.

En annan ansats att beräkna luftmassan är väl via effekten om den är känd eller kan skattas. Ngn som sitter på ngt bra nyckeltal där?
Pär Hylander

DLS
Addict
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990

Re: Hur mycket luft flödar genom AFM?

#24 Post by DLS »

hoppas att du såg att det var en gammal tråd pär :)
bumpade ju bara lite för min fråga ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply