Turbo? Vilken är bäst till en 931?
-
- S-Poster
- Posts: 54
- Joined: 2009-10-24 19:35:15
- Bilmodell: 931
- Location: Härnösand
- Contact:
Turbo? Vilken är bäst till en 931?
Jag funderar lite över turbos..
Jag förstår att man så klart beöver en IC och ställa upp wastegaten MEN sen då!
Eftersom att jag inte kan nåt om turbos så är de väl bättre att fråga!
Kan man få ut mer effekt genom att byta ut orginal turbon i 931an?
Isf
-vilka passar?
-vilken ger mest effekt?
-vilken är mest prisvärd?
-Laddtryck...
Berätta de du vet!
Jag förstår att man så klart beöver en IC och ställa upp wastegaten MEN sen då!
Eftersom att jag inte kan nåt om turbos så är de väl bättre att fråga!
Kan man få ut mer effekt genom att byta ut orginal turbon i 931an?
Isf
-vilka passar?
-vilken ger mest effekt?
-vilken är mest prisvärd?
-Laddtryck...
Berätta de du vet!
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Du missar tyvärr den viktigaste frågan, fast den frågan är kanske en sådan som man vill blunda för. Den lyder enligt följande.
Är det mycket stor risk att min 931-maskin går sönder om jag justerar laddtrycket, med brustna kolvringar och trasiga kolvar?
Svaret är: Ja, det är extremt stor risk
Är det mycket stor risk att min 931-maskin går sönder om jag justerar laddtrycket, med brustna kolvringar och trasiga kolvar?
Svaret är: Ja, det är extremt stor risk
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S-Poster
- Posts: 54
- Joined: 2009-10-24 19:35:15
- Bilmodell: 931
- Location: Härnösand
- Contact:
Intressant.
Då ställer jag en motfråga.
Kan man ladda på nått alls och isf hur mycket för att inte ligga i en rent av farlig zon?
Samt:
Vad kan man göra åt de "lilla" problemet? räcker de med smidda kolvar eller behöver man andra stakar mm mm och isf vilka kolvar och vart hittar man dom?
mvh
/Robbin
Vad kan man göra om
Då ställer jag en motfråga.
Kan man ladda på nått alls och isf hur mycket för att inte ligga i en rent av farlig zon?
Samt:
Vad kan man göra åt de "lilla" problemet? räcker de med smidda kolvar eller behöver man andra stakar mm mm och isf vilka kolvar och vart hittar man dom?
mvh
/Robbin
Vad kan man göra om
--------------------------------------------------
Kan så lite men vill så mycket!
P.s
De är tufft med stavfel!
--------------------------------------------------
Porsche 924 Turbo ""(Gts)"" <---snart
Porsche 944 Turbo
Kan så lite men vill så mycket!
P.s
De är tufft med stavfel!
--------------------------------------------------
Porsche 924 Turbo ""(Gts)"" <---snart
Porsche 944 Turbo
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du kan ställa upp laddet till ca 0,9 bar och sätta dit en IC. Då har du fått 30-40 hk mer.
Ska du ladda mer än så bör du skaffa annan insprutning (läs elektronisk) eller skaffa MYCKET goda kunskaper i K-jetronic insprutningen och "gnista" den till att ge mer soppa så det räcker till mer effekt än vad den klarar original.
Originalturbon räcker till runt 250hk har jag för mig vi kommit fram till tidigare på forumet. Så innan du passerar den gränsen är enda anledningen att byta bort original att få snabbare spoolup (dvs mer effekt på låga varv) men iom att du redan har S2 maskinen med bra drag från runt 2500rpm så är ju inte det heller någon större anledning till turbobyte.
Med andra ord föreslår jag att du inte byter turbo... (förutsatt att den du har är frisk förståss).
Ska du ladda mer än så bör du skaffa annan insprutning (läs elektronisk) eller skaffa MYCKET goda kunskaper i K-jetronic insprutningen och "gnista" den till att ge mer soppa så det räcker till mer effekt än vad den klarar original.
Originalturbon räcker till runt 250hk har jag för mig vi kommit fram till tidigare på forumet. Så innan du passerar den gränsen är enda anledningen att byta bort original att få snabbare spoolup (dvs mer effekt på låga varv) men iom att du redan har S2 maskinen med bra drag från runt 2500rpm så är ju inte det heller någon större anledning till turbobyte.
Med andra ord föreslår jag att du inte byter turbo... (förutsatt att den du har är frisk förståss).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
För att svara på frågan:
Mest prisvärt och enklast är att du får fatt på en sen 250hk 951 turbo, dvs KKK K2670. Den passar rätt in i ditt avgashus. Du behöver inte koppla vatten. Nästan bolt-on.
Mest effekt? Det är nog inte turbon som är begränsningen...
Passar är nog en definitionsfråga. Hur mycket vill du betala alternativt lägga ner i tid?
Mest prisvärt och enklast är att du får fatt på en sen 250hk 951 turbo, dvs KKK K2670. Den passar rätt in i ditt avgashus. Du behöver inte koppla vatten. Nästan bolt-on.
Mest effekt? Det är nog inte turbon som är begränsningen...
Passar är nog en definitionsfråga. Hur mycket vill du betala alternativt lägga ner i tid?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Ett tips: Läs MYCKET om turbos innan du går igång. Läs ännu mer om motorer och hur man trimmar RÄTT.
Med tanke på att motorn är närmare 30 år gammal MÅSTE du riva den och gå igenom allt om du ska plocka ut hållbar och pålitlig effekt.
Vill minnas att du nämnde 250-300hk vilket kräver andra delar än de som sitter i. Jag vill än en gång föreslå att du läser tråden jag skickade dig, där står (nästan) ALLT:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=25795
Inklusive vilken turbo man ska ha
Med tanke på att motorn är närmare 30 år gammal MÅSTE du riva den och gå igenom allt om du ska plocka ut hållbar och pålitlig effekt.
Vill minnas att du nämnde 250-300hk vilket kräver andra delar än de som sitter i. Jag vill än en gång föreslå att du läser tråden jag skickade dig, där står (nästan) ALLT:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=25795
Inklusive vilken turbo man ska ha

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Patrik och Fredrik har ju redan svarat, men jag kan flika in att jag har tagit livet av några motorer även jag. Med måttlig uppskruvning och ett friskt utgångsmaterial och bra koll på allt runtikring så blir det nog rätt driftsäkert.
Problemet är att det finns knappast något frisk material att utgå ifrån. De flesta motorer jag öppnat (även otrimmade och icke tävlingskörda), typ 4-5 st har haft minst en brusten kolvring. Chansen att motorn du vill trimma även har det redan nu är överhängande.
Jag byggde en motor på dyra JE-kolvar, den höll rätt så bra, 5 säsonger på tävlingsbanan. Sen tog jag livet av den, minns inte om det var enbart för att spikade som fasen i starten av ett rejs eller om det var problem med fördelaren oxo. För det mesta så gick den otrimmat, men ett par säsonger så gick den med lätt moddat K-jet, primitiv GTS-kopia laddluftkylare och laddtryck på ca 1 bar.
Mina försök med "friska" orginalmotorer har väl inte gått så bra för mig, fast jag är nog rätt kass på skruva in dom rätt för att få dom att överleva. Eller så kanske jag kör för hårt med dom...
Ngn sa att kolvarna till 931-maskinerna är tillverkade av maräng, vetefasen om det inte är sant?
Stakarna och veven verkar det aldrig vara problem med, det är ju äkta VW-pickupgrejor så det funkar ju
Några har ju byggt på 87mm helt flata VW typ 1 kolvar från Dalhems. Billigt som tusan! JE-har ju kolvar oxo, men dom kostar ju lite. Drygt 10 kkr 2004.
Problemet är att det finns knappast något frisk material att utgå ifrån. De flesta motorer jag öppnat (även otrimmade och icke tävlingskörda), typ 4-5 st har haft minst en brusten kolvring. Chansen att motorn du vill trimma även har det redan nu är överhängande.
Jag byggde en motor på dyra JE-kolvar, den höll rätt så bra, 5 säsonger på tävlingsbanan. Sen tog jag livet av den, minns inte om det var enbart för att spikade som fasen i starten av ett rejs eller om det var problem med fördelaren oxo. För det mesta så gick den otrimmat, men ett par säsonger så gick den med lätt moddat K-jet, primitiv GTS-kopia laddluftkylare och laddtryck på ca 1 bar.
Mina försök med "friska" orginalmotorer har väl inte gått så bra för mig, fast jag är nog rätt kass på skruva in dom rätt för att få dom att överleva. Eller så kanske jag kör för hårt med dom...
Ngn sa att kolvarna till 931-maskinerna är tillverkade av maräng, vetefasen om det inte är sant?
Stakarna och veven verkar det aldrig vara problem med, det är ju äkta VW-pickupgrejor så det funkar ju

Några har ju byggt på 87mm helt flata VW typ 1 kolvar från Dalhems. Billigt som tusan! JE-har ju kolvar oxo, men dom kostar ju lite. Drygt 10 kkr 2004.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Fast du har ju haft sjukt mycket otur med dina motorer
. Jag skulle dock inte ens fundera på att öka effekten utan att skaffa en bredbandslambda, utan en sådan har du ingen aning om hur bilen går och risken att köra sönder något blir avsevärt större. Som att skjuta prick med ögonbindel (Fast Pär kan säkert sånt, du är väl pistolskytt om jag minns rätt
:D). En knacksensor är ju också ruskigt behändigt. Men ett riktigt sprut är nog vad som hade underlättat mest för effekt och motorns överlevnad..


924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 54
- Joined: 2009-10-24 19:35:15
- Bilmodell: 931
- Location: Härnösand
- Contact:
Jag en önskisiffra på 250 300 har nämts men jag tror faktiskt att jag är glad om man är och naffsar i 250...
Men hur är de med grenrör då? är de lika viktigt att ha nått högflödes rör?
Men hur är de med grenrör då? är de lika viktigt att ha nått högflödes rör?
--------------------------------------------------
Kan så lite men vill så mycket!
P.s
De är tufft med stavfel!
--------------------------------------------------
Porsche 924 Turbo ""(Gts)"" <---snart
Porsche 944 Turbo
Kan så lite men vill så mycket!
P.s
De är tufft med stavfel!
--------------------------------------------------
Porsche 924 Turbo ""(Gts)"" <---snart
Porsche 944 Turbo
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Jocke.S som har herrejösses massa pulver kör ju orginalgrenrör fortfarande. Finns säkert lite att hämta med ett bättre, i synnerhet vikt. Men frågan är om det är värt besväret för sådana ganska sansade siffror.
250 borde ju inte vara jättesvårt. Stor IC i fronten och riktigt sprut(Bra att ha om du ska ha mer pulver senare), kanske kolvar och bättre toppackning.
Om jag minns rätt så var det någon på 924board som köpte rätt prisvärda kolvar till sin 931a här:
http://www.diamondracing.net/
250 borde ju inte vara jättesvårt. Stor IC i fronten och riktigt sprut(Bra att ha om du ska ha mer pulver senare), kanske kolvar och bättre toppackning.
Om jag minns rätt så var det någon på 924board som köpte rätt prisvärda kolvar till sin 931a här:
http://www.diamondracing.net/
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
GTS club sport hade 275 hästar vid 1,1 bar med orginal grenrör och relativvt standard topp, men lite vildare kam. Grenröret är långt bättre än man tror. Jesper/Racing mätte upp riktigt låga mottryck och plockade ut närmare 400hk.
Vill minnas att det fortfarande finns smidda Carrera GT kolvar från Kolbenschmidt att köpa på PorscheCenter till en kostnad av 15.000:- plus kolvringar. De är helt identiska med turbokolvarna.
Billigaste alternativet är just som andra säger smidda Mahle typ 1 för 2500:- plus ombussning av vevstakarna. Tåliga till tusen enligt Jesper/Racing, men långt ifrån optimala i designen. De saknar squish och bowl vilken knappast förbättrar förbränning eller spiktåligheten.
Vill minnas att det fortfarande finns smidda Carrera GT kolvar från Kolbenschmidt att köpa på PorscheCenter till en kostnad av 15.000:- plus kolvringar. De är helt identiska med turbokolvarna.
Billigaste alternativet är just som andra säger smidda Mahle typ 1 för 2500:- plus ombussning av vevstakarna. Tåliga till tusen enligt Jesper/Racing, men långt ifrån optimala i designen. De saknar squish och bowl vilken knappast förbättrar förbränning eller spiktåligheten.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Den absolut bästa lösningen OM du bestämmer dig för att bygga nytt grenrör:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=23865
Visserligen inte lika långa rör, men högt placerad, servicevänlig och sval turbo. Dessutom perfekta korta rördragningar till intercoolern.
Annars finns denna om du vill ha lika långa, men det är mycket rörböjar:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=19349
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=23865
Visserligen inte lika långa rör, men högt placerad, servicevänlig och sval turbo. Dessutom perfekta korta rördragningar till intercoolern.
Annars finns denna om du vill ha lika långa, men det är mycket rörböjar:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=19349
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Otto.D
- S2-Poster
- Posts: 236
- Joined: 2005-02-07 10:24:42
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Landskrona
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jocke.S har ju också mätt upp mottrycket i grenröret och kom fram till att original är så bra så det finns ingen anledning byta. Han ligger ju uppåt 400hk också (375 typ), så grenrörer räcker riktigt låååångt!gegge wrote:Grenröret är långt bättre än man tror. Jesper/Racing mätte upp riktigt låga mottryck och plockade ut närmare 400hk.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users